Które mleko jest najzdrowsze i najmniej kaloryczne?

Agnieszka - specjalista Tipy.pl
Mleko /123RF/PICSEL
1 z 4
Mleko jest ważnym składnikiem diety. Szacuje się, że posiada około 60 składników odżywczych, których ludzki organizm nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć. Najczęściej spożywane jest mleko krowie, w mniejszym stopniu kozie oraz owcze. Dieta wegańska wyklucza mleko z codziennego jadłospisu, jednak na rynku istnieją roślinne zamienniki, które zawierają mnóstwo dobroczynnych składników. Które mleko jest najzdrowsze? Ile poszczególne rodzaje posiadają w sobie kalorii? Na te pytania znajdziesz odpowiedź w artykule.
1
Mleko /123RF/PICSEL
Mleko i jego wartości odżywcze

W mleku znajdują się cenne składniki odżywcze, które są potrzebne człowiekowi do codziennego funkcjonowania. Najważniejsze to witaminy A, D, K, E oraz te z grupy B. Dodatkowo znajdziemy w nim pierwiastki: magnez, potas oraz wapń ale również cenne białko. Mleko odgrywa kluczową rolę w diecie dzieci oraz osób starszych ze względu na związki, które wpływają na prawidłową budowę kości. Mleko krowie zawiera również laktozę – cukier, którego obecność w przewodzie pokarmowym wspiera lepsze wchłanianie magnezu i wapnia. Niestety, to jeden z alergenów, dlatego nie każdy może pić mleko na co dzień.
2
Mleko buduje kości /123RF/PICSEL
Kaloryczność mleka

O kaloryczności mleka decyduje ilość zawartego w nim tłuszczu. Im mniejsza jego procentowa obecność, tym mleko posiada mniej kalorii. Wypicie szklanki klasycznego mleka o przeciętnej zawartości tłuszczu, czyli 2 %, to dostarczenie do organizmu 127 kcal, natomiast pełnotłustego to już 152 kcal. Wersja odtłuszczona, czyli 0,5 %, to jedynie 97 kcal. Warto wiedzieć, że cenne witaminy, które znajdziemy w mleku – A oraz D – są rozpuszczalne w tłuszczach, dlatego w wersji 0,5 % ich obecność będzie obniżona. A co z mlekiem bez laktozy? Czy ono jest mniej kaloryczne? Otóż, brak laktozy nie wpływa na jego kaloryczność.
3
Mleko kokosowe /123RF/PICSEL
Alternatywy dla wegan

Dieta wegańska wyklucza z codziennego jadłospisu mleko krowie, dlatego na rynku istnieją jego zamienniki, które nie są pochodzenia zwierzęcego. Najczęściej sięga się po mleko sojowe, które zawiera najwięcej białka spośród alternatyw roślinnych. Jest też źródłem dobroczynnych składników, z czego najważniejszym jest witamina B12. Niestety, soja jest częstym alergenem, dlatego należy pić ten napój z rozwagą. Szklanka napoju sojowego to 166 kcal. Innym popularnym napojem jest mleko kokosowe, które jest wysoce kaloryczne (400 kcal) oraz posiada dużo tłuszczów nasyconych. Nie zawiera również wapnia, jednak producenci czasem dodają go do swoich wyrobów.

Napoje roślinne, które mają moc witamin

Najmniej kalorycznym napojem roślinnym jest mleko migdałowe. Nie każdy daje się przekonać do jego smaku, jednak ma mnóstwo wartości odżywczych, które są bardzo korzystne dla zdrowia. Wszystko dzięki zawartości wapnia oraz witamin A i E. Powinny się nim zainteresować osoby, które dbają o szczupłą sylwetkę, bowiem jedna szklanka to tylko 80 kcal. Warto również zwrócić uwagę na mleko owsiane. Jest szczególnie polecane osobom, które cierpią z powodu dolegliwości trawiennych. Spora dawka błonnika sprawia, że dzięki niemu poprawia się perystaltyka jelit oraz przyspieszeniu ulega przemiana materii, a dodatkowo organizm oczyszcza się z toksyn. Napój nie jest również wysokokaloryczny, gdyż szklanka zawiera jedynie 142 kcal.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie

Mat
20.08.2019
Zacznijmy od tego, że jeśli mleko, to prosto od krowy. Mleko UHT, czyli mleko pasteryzowane w temp. 135 stopni Celsjusza nie ma żadnej wartości, a tym bardziej odżywczej. Laktoza zawarta w mleku, podczas takiej obróbki zamienia się w laktalozę, której organizm człowieka nie przyswaja.