Jak pozbyć się pędraków z ogrodu?

Agnieszka - specjalista Tipy.pl
Pędrak /123RF/PICSEL
1 z 4
Właściciele działek muszą borykać się z różnymi klęskami żywiołowymi. Susza, powodzie oraz choroby to tylko część nieszczęść, które mogą spotkać rośliny podczas okresu wegetacyjnego. Niestety, coraz częściej, mamy do czynienia ze szkodnikami roślin niszczącymi uprawy. Okazuje się, że niektóre potrafią świetnie się maskować i przez lata możemy nie wiedzieć, dlaczego plony są mierne. Jednym z przykładów takiego nieproszonego gościa w ogrodzie jest larwa chrząszcza majowego, czyli pędrak. Trudno zidentyfikować go po wyrządzonych szkodach. Na szczęście, istnieją sposoby, by pozbyć się ich z ogrodu. W jaki sposób? Dowiesz się tego z artykułu.
1
Chrabąszcz majowy /123RF/PICSEL
Jak wygląda chrabąszcz majowy?

Chrabąszcz majowy jest owadem, który osiąga do 2,5 cm wielkości. Charakteryzuje się okrągłym kształtem i nieco wydłużonym ciałem z białymi plamami po bokach odwłoka. Przeważa u niego barwa brązowa. Żywi się liśćmi drzew ozdobnych oraz owocowych, ale również tych pospolitych (np. klonu albo brzozy). Potrafi wyrządzać szkody w szkółkach leśnych i sadach, prowadząc do osłabionego kwitnienia i owocowania roślin. Jednak nie sam chrabąszcz jest niebezpieczny dla upraw, ponieważ większe szkody wyrządza larwa – potocznie nazywana pędrakiem.

Jak wygląda pędrak?

Pędrak jest białą larwą, która jest większa od dorosłego osobnika, ponieważ osiąga do 6 cm długości. Łatwo jest go rozpoznać, ponieważ jego białe ciałko jest zakończone ciemnym odwłokiem oraz posiada brązową głowę. Bytuje w ziemi, około metra pod powierzchnią. Czas, którego potrzebuje, by stać się chrząszczem, jest długi (ok. 4 lat). W tym okresie jest bardzo żarłoczny – początkowo żeruje w warstwie próchniczej, żywiąc się resztkami organicznymi. Jednak później dochodzi do sytuacji, kiedy pędrak podgryza korzenie roślin, uszkadzając je. Jeśli widzimy, że drzewa nagle usychają, ich liście są podniszczone, trawa żółknie, a darń jest przerzedzona, to znak, że ogród może być zaatakowany przez pędraki.
2
Wykopywania pędraków /123RF/PICSEL
Jak pozbyć się chrabąszcza majowego z drzew?

Najprostszą metodą jest usuwanie mechanicznie. Wystarczy rozłożyć jasną płachtę pod drzewem i potrząść drzewem. Najlepiej taki zabieg przeprowadzać wczesnym rankiem, kiedy chrząszcze są osłabione po chłodniejszej nocy. Wtedy szkodniki, które spadły na ziemię, można zebrać i unieszkodliwić. Jednak mogą one też stanowić przekąskę dla ryb, trzody chlewnej i drobiu – wystarczy owady sparzyć wrzątkiem i wysuszyć. Jeśli szkodniki bytują w koronach wysokich drzew, można wykonywać opryski środkami chemicznymi.

Jak pozbyć się pędraków z ogrodu?

Pędraki, które żerują w glebie, są trudno wykrywalne. Jednak do ich usunięcia potrzebne są również zabiegi mechaniczne. Najlepiej jest przekopać szpadlem ziemię, w której bytują larwy – należy taką czynność wykonywać w dni słoneczne – wtedy wystawione na działanie promieni giną albo stają się pożywką dla ptaków. Przyjmuje się również, że intensywne użytkowanie ziemi ogranicza działalność dużych okazów larw. W przypadku sporej liczebności pędraków należy przeprowadzać opryski preparatami chemicznymi.
3
Pędrak /123RF/PICSEL
Czy da się zapobiegać atakom pędraka?

Pędraki i dorosłe okazy chrząszcza majowego są trudne do wytępienia. Składowanie jaj w ziemi powoduje, że trudno dostrzec ich bytność na naszej działce. Dlatego należy odpowiednio zabezpieczyć miejsce uprawiania roślin. Przede wszystkim starajmy się, żeby było jak najmniej niezagospodarowanej przestrzeni, gdzie chrząszcz mógłby złożyć jaja. Jeśli uprawiamy trawnik, należy utrzymywać go w dobrej kondycji – regularnie go przycinać, podlewać oraz nawozić. Warto wiedzieć, że popularny chwast – jakim jest perz – jest naturalnym przysmakiem tych szkodników, dlatego nie wolno dopuścić do rozrostu tej rośliny w pobliżu upraw.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (14)

* Pola wymagane

ja.lilasta
28.05.2020
Brakuje mi w tym artykule wspomnienia o naturalnych metodach zwalczania pędraków. Nicienie działają bardzo skutecznie na te szkodniki.
PĘDRAK
04.09.2019
A DLACZEGO CHCECIE MNIE UNIESZKODLIWIĆ? WASZ PĘDRAK.
martinos
04.09.2019
Nicienie :)
Andrzej Głos
02.09.2019
Ja robię na polu tani, niechemiczny oprysk z wrotyczu z probiotykami i problem znika. Wcale nie trzeba chemii. Tak samo w ogrodzie. Ważne, żeby roztwór był z niechlorowaną wodą, żeby mikroorganizmy przeżyły.
Hanka Holst
24.08.2019
A jak ktoś nie ma ogródka , a ma pole ziemniaków 10 hektarów . !
moczykij giżycko
24.08.2019
Ale się dowiedziałem!!!! jak pozbyć się pędraków! chemicznie tylko?
zmd
23.08.2019
Najlepiej pozwolić pracować w ogrodzie krecikowi i po problemie.
Maciej
23.08.2019
Po co pryskać chemią skoro można użyć preparatów biologicznych, skutecznych i nie szkodliwych. Pozdrawiam Maciej
KrzySie
23.08.2019
Aby pozbyć się pędraków należy na działkę "zaprosić" krety.Te na pewno z nimi się rozprawią, tylko... no właśnie, ludziom i jedno i drugie niepotrzebne.
Chłop ze wsi
23.08.2019
Na pędraki najlepszy jest dudek - taki ptak, jakby co.