Rogowacenie słoneczne: Przyczyny, objawy i leczenie

Magdalena - specjalista Tipy.pl
Dlaczego rogowacenie słoneczne jest niebezpieczne? /123RF/PICSEL
1 z 4
Rogowacenie słoneczne kiedyś nazywano rogowaceniem starczym, ponieważ najczęściej występuje u osób starszych. W ten sposób określa się zmiany na skórze powstałe na skutek nadmiernej ekspozycji na promieniowanie ultrafioletowe. Wbrew pozorom nie powinno się ich bagatelizować, ponieważ mogą przekształcić się w nowotwór skóry. Jak rozpoznać podejrzane zmiany na skórze? Kiedy wizyta u dermatologa jest koniecznością i na czym polega leczenie rogowacenia słonecznego?
1
Przyczyny rogowacenia skóry /123RF/PICSEL
Czym jest rogowacenie słoneczne?

Rogowacenie słoneczne to zmiany, które wraz z wiekiem pojawiają się na skórze osób narażonych na nadmierną ekspozycję na promienie słoneczne (szczególnie widoczne jest to u rolników i innych osób, które pracują na zewnątrz). Zmiany najczęściej ujawniają się w miejscach odsłoniętych: na szyi, głowie, dłoniach, twarzy i małżowinach usznych.

Sam proces rogowacenia naskórka jest naturalnym mechanizmem „odradzania się” skóry – wierzchnia jej warstwa się złuszcza, by zrobić miejsce młodym komórkom. Jednak pod wpływem negatywnych czynników, proces ten może stać się niekontrolowany, a w efekcie powstają przebarwienia i zgrubienia. Naukowcy udowodnili, że promieniowanie UV uszkadza DNA komórek naskórka, które zbyt szybko się namnażają, przez co na skórze widoczne stają się nieestetyczne warstwy zgrubiałego naskórka.
2
Rak kolczystokomórkowy /123RF/PICSEL
Objawy rogowacenia słonecznego

Promieniowanie UVB przyczynia się do przedwczesnego starzenia się skóry (tzw. fotostarzenie), która staje się mniej sprężysta, wysuszona i ma tendencję do łuszczenia się. Charakterystyczne są także liczne przebarwienia i rozszerzone naczynia krwionośne. Zazwyczaj na takim obszarze skóry pojawiają się też ogniska rogowacenia słonecznego – twarde, zgrubiałe i lekko wypukłe zmiany o średnicy od 1 mm do 1 cm. Zazwyczaj mają żółto-brunatny lub brązowy kolor i są szorstkie w dotyku. Odróżnienie zmian spowodowanych rogowaceniem słonecznym od przebarwień czy brodawek może być trudne dla zwykłego człowieka, dlatego raz w roku zaleca się kontrolne wizyty u dermatologa. Jest to bardzo ważne, ponieważ rogowacenie słoneczne uważa się za stan przednowotworowy.

Rogowacenie słoneczne a nowotwór

Rogowacenie słoneczne rozwija się kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt lat po okresie nadmiernej ekspozycji na promieniowanie słoneczne. W 20% przypadków rogowacenie przekształca się w nowotwór skóry (zazwyczaj raka kolczystokomórkowego, rzadziej podstawnokomórkowego). Objawy świadczące o „zezłośliwianiu się” zmiany to jej szybko rozrozst, owrzodzenia i krwawienia. Aby jednoznacznie określić charakter zmiany, konieczna jest biopsja oraz badanie histopatologiczne (obecność komórek atypowych w głębszych warstwach skóry oznacza chorobę nowotworową). Zbliżony wygląd mają bowiem brodawki łojotokowe, brodawki płaskie czy zmiany występujące w chorobie Bowena.
3
Chirurgiczne usunięcie zmiany /123RF/PICSEL
Leczenie rogowacenia słonecznego

Leczenie jest uzależnione od rodzaju i wielkości zmian. Jeśli diagnostyka potwierdzi brak komórek nowotworowych, najczęściej rogowacenie słoneczne usuwa się przy pomocy krioterapii, czyli wymrażania zmian. Zabieg jest bezbolesny i nieinwazyjny, czasem wymaga jednak powtórzenia. Inną metodą jest stosowanie maści zawierających retinoidy, które wspierają naturalne procesy regeneracji naskórka. W przypadku stwierdzenia obecności komórek nowotworowych konieczne jest chirurgiczne usunięcie zmiany z odpowiednim marginesem zdrowej tkanki. Osoby mające tendencję do powstawania przebarwień oraz rogowacenia słonecznego powinny stale stosować fotoprotekcję (co najmniej filtr SPF 30).
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Nikt
19.09.2019
Smarować kitem pszczelim mój teść tak wywabiał te plamy i dożył 90 lat bez raka skóry