Jak wybrać zdrowe pieczywo?

AlicjaAlicja - specjalista Tipy.pl
Najlepiej jeść chleb na zakwasie
1 z 4
Pieczywo - z racji często mocno sprzecznych opinii specjalistów w dziedzinie żywienia - wzbudza mieszane odczucia. Podczas gdy niektórzy punktują je za zbawienny wpływ na zdrowie, inni wskazują na zagrożenia wynikające z jego nadmiernego spożycia i szkodliwości zawartych w nim "polepszaczy". Na który rodzaj pieczywa warto postawić? Nie ulega wątpliwości, że najwięcej składników odżywczych zawiera chleb zbliżony do tego, jaki wypiekały samodzielnie nasze babcie. Dietetycy podkreślają, że najzdrowsze pieczywo zawiera tak naprawdę cztery składniki, czyli zakwas, mąkę, sól i wodę. Czego jeszcze warto dowiedzieć się o chlebie? Co jest najlepszym parametrem jego jakości? Który rodzaj pieczywa wykazuje działanie antynowotworowe i obniża cholesterol? Podpowiadamy.
1
Na jaki rodzaj chleba postawić?
Jak rozpoznać najzdrowszy chleb?

Znakami rozpoznawczymi zdrowego chleba jest zwarta konsystencja, szaro-brunatny kolor, lekko kwaśny aromat i chrupiąca, nieco twarda skórka. Co więcej, jeśli jest wypiekany według właściwych zasad, nie rozpada się i łatwo się kroi. Dla uzyskania całkowitej pewności można wykonać prosty test i sprawdzić, czy po naciśnięciu palcem powróci do pierwotnej postaci. Jeśli tak, mamy do czynienia z najlepszym gatunkowo wypiekiem. Parametrem jakości jest też świeżość. Jeśli zachowuje ją przez kilka dni, nie wysycha i nie pojawia się na nim pleśń, to znaczy, że był wypiekany na zakwasie.

Dlaczego warto wybierać chleb na zakwasie?

Chleby wypiekany na zakwasie z mąki żytniej lub pszenno-żytniej z pełnego przemiału stanowi bogactwo łatwo przyswajalnego błonnika, cennych składników mineralnych i witamin, a ponadto dostarcza pożytecznych dla układu pokarmowego bakterii kwasu mlekowego i tym samym hamuje rozwój grzybów candida albicans, bakterii gnilnych czy gronkowców oraz wzmacnia organizm i chroni przed chorobami; m.in. wykazuje działanie antynowotworowe i obniża cholesterol.
2
Chleb orkiszowy
Dla osób z chorobami serca

Lekarze i eksperci do spraw żywienia wypracowali szereg zaleceń kulinarnych dla osób zmagających się z rozmaitymi chorobami. Dla sercowców - zdaniem kardiologów - najlepszym rozwiązaniem jest pieczywo wypiekane z mąki żytniej, mąki pszennej i płatków z nasion odżywczego amarantusa. Ten ostatni dostarcza cennego skwalenu, który zmniejsza ryzyko rozwoju choroby niedokrwiennej serca i opóźnia procesy starzenia. Z kolei zawarte w mące razowej ligany i polifenole wpływają na obniżanie poziomu cholesterolu i zapobiegają chorobom serca i układu krążenia.

Jaki chleb najlepszy dla diabetyków?

W przypadku diabetyków najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest chleb z mąki orkiszowej. Ma on niski indeks glikemiczny i wysoką zawartość błonnika stymulującego właściwą przemianę materii. Co więcej, jest trawiony wolniej niż klasyczne białe pieczywo.

Jakie pieczywo dla osób z problemami trawiennymi?

Zmagasz się z dokuczliwymi problemami trawiennymi? Postaw na pieczywo pszenne, bez dodatku ziaren, zwłaszcza dyni i soi. Cechuje je lekkostrawność, dzięki czemu nie zaszkodzi osobom zmagającym się z syndromem jelita drażliwego, nadkwasotą, wrzodami żołądka lub dwunastnicy. Warto jednak powstrzymać nadmierny apetyt. Chleb pszenny generuje wysokie ryzyko pojawienia się nadprogramowych kilogramów, gdyż jest kaloryczny. Nie powinny go spożywać osoby ze skłonnością do kandydozy jelit i zaparć. W przypadku alergików wskazany jest chleb z mąki orkiszowej lub kukurydzianej.
3
Czytaj etykiety
Czego warto unikać?

Najwięcej szkody mogą wyrządzić tłuszcze, konserwanty i oczywiście cukier. Dietetycy odradzają jedzenie "napompowanego" chleba, który jest bogaty w szkodliwe konserwanty, spulchniacze i gluten. Jakie są jego znaki rozpoznawcze? Wyglądem przypomina watę, ma dużo dziur i często intensywnie pachnie drożdżami. Ponadto wyróżnia go rudawa barwa (jest koloryzowany słodem lub karmelem) i miękka, cienka skórka.

Ważne są etykiety

Kluczowym wskaźnikiem przy wyborze chleba powinny być etykiety. Dietetycy wskazują, że zdrowy chleb tak naprawdę zawiera cztery składniki, czyli zakwas, mąkę, sól i wodę. Wszelkie polepszacze, emulgatory, konserwanty, cukier i sztuczny miód są dodatkami zbędnymi. Warto też zwracać uwagę na oznaczenie mąki. Im wyższy ma numer, tym jest bogatsza w błonnik, witaminy i minerały. (Najwyższy numer mąki pełnoziarnistej to typ 3000).
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (10)

* Pola wymagane

Alexander Pearce
06.11.2019
Od dziesięciu lat piekę sam. Mąka żytnia, czasem dodam nieco pszennej, obie z pełnego przemiału, kupowane we młynie, zakwas, sól i woda. Czasem nasionka, słonecznik, czarnuszka, kminek, etcetera. Żadnej chemii. Już po kilku pieczeniach człowiek dochodzi do jakiegoś doświadczenia.
EW
06.11.2019
Zdrowy chleb ze sklepu, takiego przecież nie ma.
piotr
06.11.2019
LUDZIE, WSPOMAGAJCIE LOKALNE PIEKARNIE KTORE PIEKA PRAWDZIWY CHLEB, A NIE JAKIEŚ G Z CHEMIĄ. PIEKARNIE UPADAJA BO KUPUJECIE CHEMICZNY CHLEB Z DYSKONTÓW - A POTEM SIE DZIWICIE ZE WSZYSTKO WAS BOLI, BRZUCH, WZDECIA ITP ALBO ZE JEST TYLE NOWOTWOROW NA SWIECIE.
TO WSZYSTKO WINA CHEMII
Niko1974
05.11.2019
Zgadzam się w większości ale po dużych dziurach nie można określić ze chleb jest kiepskiej jakości! Porowatość w chlebie otrzymuje się poprzez długi okres fermentacji w niskiej temperaturze oraz większą zawartość wody. Bagietka francuska lub ciabatta leżakują do 24 h w chłodni
wojciech
05.11.2019
Co boicie się prawdy ?
wojciech
05.11.2019
A,jeśli weźmiemy pod uwagę to, że mąka w Polsce jest ze zboża, do produkcji którego używa się ok. dwóch ton chemicznego nawozu na hektar, to chleb na zakwasie, wypiekany tradycyjnymi metodami, jest trującym świństwem, przykro, ale to prawda
rasputin
05.11.2019
Jak wpływa chleb ten na libido?
Gwidon
05.11.2019
Zakwas, mąka, woda, sól. Mąka z ziaren pryskanych, woda z chlorem - zakwas jw. Kto dziś zrobi dobry zakwas nawet na wsi, gdzie od lat 70-tych XX w. tzw. rolnicy przerabiali studnie
Boss
05.11.2019
Prawdziwy, dobry ciemny chleb to na Litwie.
bibi
05.11.2019
Najlepsze jest pieczywo z marketu. Świeże i zawsze pachnące. Tylko tam kupuję, fantastyczne. Krystyna 180 kg żywej wagi.