Czym zastąpić masło? Najzdrowsze pasty do chleba

Anna - specjalista Tipy.pl
Pasta z awokado/123RF/PICSEL
1 z 4
W wielu domach na śniadanie lub kolację spożywa się klasyczny zestaw – kanapki z masłem, szynką i serem. Takie danie zawiera jednak dużo nasyconych kwasów tłuszczowych pochodzenia zwierzęcego, co w nadmiarze nie jest korzystne dla zdrowia. Podstawą diety powinny być warzywa, owoce i produkty roślinne, których wiele osób je wciąż za mało. Mogą one jednak z powodzeniem zastąpić dodatki do chleba w postaci pysznych, pożywnych past. Takie smarowidła są proste w przygotowaniu i można je przechowywać nawet przez tydzień. Pasty do chleba nie tylko nadadzą ciekawego smaku, ale też dostarczą niezbędnych składników odżywczych, co przysłuży się naszemu zdrowiu. Mają niską zawartość tłuszczu, a przy tym są źródłem witamin, minerałów, antyoksydantów i błonnika. Oto najzdrowsze pasty do smarowania.
1
Tahini/123RF/PICSEL
Tahini – pasta sezamowa

Bardzo zdrowym zamiennikiem masła może być pyszne tahini – pasta sezamowa. Jej przygotowanie jest bardzo proste, wystarczy uprażyć szklankę nasion sezamu na suchej patelni, a następnie zmiksować je do uzyskania gładkiej konsystencji. Można dodać ewentualnie odrobinę oleju roślinnego, lecz nie jest on konieczny. Taka minimalistyczna pasta może naprawdę w znacznym stopniu poprawić jakość codziennej diety. Sezam jest bogatym źródłem błonnika, białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Przez to pasta sezamowa korzystnie wpłynie na pracę jelit i przemianę materii, oczyści także organizm ze szkodliwych substancji. W dodatku tahini zawiera dużo wapnia, więc idealnie sprawdzi się u osób nietolerujących laktozy.

Pasta z awokado

Świetną alternatywą dla masła jest również pasta z awokado. Owoc jest dość tłusty, ale przeważają w nim nienasycone kwasy tłuszczowe korzystnie wpływające na zdrowie. Zarówno one, jak i inne składniki obecne w awokado (np. błonnik), obniżają ciśnienie oraz pozom trójglicerydów i złego cholesterolu. Ponadto jest skarbnicą witamin i minerałów, zawiera witaminę A, C, E, K i te z grupy B, a także potas, fosfor i wapń. Do zrobienia pasty z awokado nie trzeba wiele, wystarczy wydrążyć miąższ i rozgnieść go na kanapce. Jest to łatwe, gdyż owoc ten ma maślaną konsystencję. Można również wymieszać go z odrobiną oliwy, soku z cytryny i bazylii.
2
Masło dyniowe/123RF/PICSEL
Pasta z nasion arbuza

Może zaskoczyć fakt, że z kanapką świetnie komponuje się arbuz, ale to prawda. Konkretnie pyszną pastę można zrobić z nasion arbuza. Zawierają mnóstwo składników odżywczych, dużo białka i nienasyconych tłuszczów. Pozytywnie wpływają na układ krążenia, regulują ciśnienie i poziom cholesterolu, dostarczają również dużo żelaza i magnezu. Wspomagają pracę nerek i wątroby. Pestki należy zmiksować, dodając dla smaku przecier pomidorowy, sok z limonki i ulubione przyprawy.

Masło dyniowe

Prawdziwym hitem do smarowania stało się również masło dyniowe. Stworzone z pestek dyni wzbogaci naszą dietę w białko, kwas foliowy, wapń, potas, magnez, a także witaminę E i C – silne antyoksydanty. Pasta dyniowa również pomoże utrzymać na odpowiednim poziomie ciśnienie i cholesterol. Korzystnie wpływa też na układ nerwowy, wprawia w dobry nastrój i łagodzi bóle głowy. Zmiksowane pestki dyni najlepiej połączyć z soczewicą, suszonymi pomidorami i włoszczyzną.
3
Masło z ciecierzycy/123RF/PICSEL
Masło z ciecierzycy

Niezwykle pożywną pastą jest również masło z ciecierzycy. Nie od dziś wiadomo, że rośliny strączkowe są bardzo zdrowe. Cieciorka wspomaga układ krążenia, zapobiega zaparciom i skutecznie pobudza. W dodatku dostarcza dużo białka, często jest więc wykorzystywana w diecie wegan i wegetarian. Ciecierzycę należy najpierw wymoczyć, następnie ugotować. Dopiero wtedy miksujemy ją z odrobiną oliwy, pieprzem, solą, sokiem z cytryny oraz prażonym sezamem.

Pasta brokułowa

Dla urozmaicenia śniadania można również przygotować smaczną pastę brokułową. Ugotowany brokuł łączymy z prażonymi wiórkami kokosowymi, sokiem z cytryny, pieprzem i solą. Takie smarowidło ma wiele właściwości zdrowotnych, zawiera dużo protein, błonnika, wapnia, żelaza i magnezu. Brokuły stanowią też bogate źródło witaminy C i innych przeciwutleniaczy. Są także niskokaloryczne i świetnie wpływają na przemianę materii.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Lidia
06.04.2020
Postawą są owoce i warzywa, a masło złe. Przede wszystkim te kanapeczki ze "zdrowym" mazidłami powinny być odstawione z codziennego żywienia a nie masło jako takie, które na pewno jest lepsze niż niektóre oleje roślinne typu olej rzepakowy, słonecznikowy.