rekrutacja

Jakie pytania zdać podczas rekrutacji?
EluniaElunia - specjalista Tipy.pl

Jedną z niedogodności prowadzenia własnej firmy jest konieczność zatrudniania dodatkowego personelu. Bycie swoim własnym szefem brzmi świetnie, ale wiąże się również z przyjmowaniem i zwalnianiem pracowników. Duże przedsiębiorstwa mają specjalistów ds. HR, którzy znają procedury rekrutacji, uwarunkowania prawne i sztuczki związane z wyborem najlepszego kandydata. Jeśli nie możesz sobie pozwolić na taki luksus, musisz przeprowadzić rozmowę rekrutacyjną samodzielnie. Z tego artykułu dowiesz się jakie pytania zadać podczas rekrutacji, a jakich kwestii należy unikać.
1
Zanim zadasz pierwsze pytanie, nie bój się ocenić pracownika ze względu na jego wygląd, punktualność i stosunek do ciebie. Pierwsze wrażenie również jest istotne.
2
Żeby określić kwalifikacje kandydata w sposób obiektywny, zadaj mu następujące pytania:
- Dlaczego zrezygnował Pan/Pani z poprzedniej pracy?
- Jakie były zalety i wady poprzedniego stanowiska pracy?
- Co było najlepszą, a co najgorszą rzeczą spośród tych, które musiał Pan/Pani wykonywać?
- Co lubił Pan/Pani, a czego nie u swojego poprzedniego pracodawcy?
- Czy pracował Pan/Pani wcześniej na podobnym stanowisku?
- Jakie są Pana/Pani cele długookresowe?
- Jakie programy komputerowe/księgowe/sprzedażowe są Panu/Pani znane? Na których z nich pracował Pan/Pani wcześniej?
- Jak dobrze zna Pan/Pani nowoczesne technologie informatyczne?
- Czy pracował już Pan/Pani na podobnym stanowisku? W jakiej firmie? Czym konkretnie się Pan/Pani zajmował?
- Co Pana/Pani poprzedni pracodawca sądził o Pana/Pani pracy?
- Kto z Pana/Pani poprzedniego miejsca pracy dałby Panu/Pani dobre referencje? Kto wyraziłby się o Panu/Pani negatywnie? Dlaczego?
- Z kim mogę się skontaktować w celu potwierdzenia Pani/Pana referencji?
- Czy ma Pan/Pani pisemny dowód Pana/Pani osiągnięć zawodowych?
- Jak opisałby Pan/Pani swój styl pracy?
- Czy miał Pan/Pani jakiekolwiek problemy w poprzedniej pracy, o których chciałby Pan/Pani opowiedzieć?
- Jak dogadywał się Pan/Pani ze swoimi współpracownikami?
- Jak opisałby Pan/Pani swoje nawyki w pracy? Co jest dla Pana/Pani najważniejsze w wykonywanym zawodzie?
- Czy w razie konieczności jest Pan/Pani gotów na pracę po godzinach i w weekendy?
- Czy posiada Pan/Pani prawo jazdy? Od ilu lat jest Pan/Pani czynnym kierowcą?
- Czy ma Pan/Pani jakieś pytania dotyczące stanowiska, o które się Pan/Pani ubiega?
- Kiedy mógłby Pan/Pani zacząć? Jaki okres wypowiedzenia wiąże Pana/Panią z poprzednim pracodawcą?
3
Żeby określić kwalifikacje kandydata, należy mu zadać właściwe pytania. Musisz jednak pamiętać, że kandydat ma prawo do prywatności i o pewne rzeczy po prostu nie wolno ci pytać. Unikaj następujących tematów:
- narodowość, rasa
- płeć, stan cywilny, sytuacja rodzinna, ciąża, ilość dzieci
- wiek
- religia
- karalność (o ile niekaralności nie wymaga stanowisko, np. w administracji rządowej)
- nałogi nie związane z wykonywaną pracą
- orientacja seksualna

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane