Zmiana czasu: Jak wpływa na zdrowie?

Magdalena - specjalista Tipy.pl
Jak zmiana czasu wpływa na zdrowie? /123RF/PICSEL
1 z 4
Zmiana czasu z zimowego na letni może negatywnie wpływać na nasze zdrowie. Przyczyną jest rozregulowanie dobowego rytmu życia i snu. Charakterystyczne jest wtedy większe zmęczenie, brak energii, rozdrażnienie, a nawet bóle głowy. Wiele osób skarży się też na problemy z koncentracją i brak apetytu. Kiedy nastąpi zmiana czasu na letni? Jak wpływa na nas zmiana czasu? Czy można się uchronić przed negatywnymi skutkami zmiany czasu?
1
Problemy ze snem /123RF/PICSEL
Zmiana czasu – problemy ze snem

Wiele osób po zmianie czasu skarży się na problemy ze snem. Winne jest zaburzenie rytmu dobowego, a także przesunięcie dotychczasowej granicy między dniem a nocą. Pod wpływem ciemności w organizmie wydziela się np. melatonina odpowiedzialna za uczucie senności i kojenie nerwów. Dlatego nagła zmiana rytmu i wydłużenie się dnia może sprzyjać bezsenności, a co za tym idzie apatii, zmęczeniu i rozdrażnieniu kolejnego dnia. Co więcej, problemy ze snem lub jego zła jakość są przyczyną innych dolegliwości.
2
Brak snu a nadwaga /123RF/PICSEL
Jak zmiana czasu wpływa na zdrowie?

Badania naukowców potwierdziły, że regularne niewysypianie się może być przyczyną zaburzeń hormonalnych i problemów metabolicznych. A to z kolei częsty powód spowolnienia przemiany materii, dolegliwości trawiennych i tycia. Zła jakość snu drastycznie obniża też odporność i sprzyja infekcjom układu oddechowego. Cierpi także nasza skóra, która staje się wysuszona, a pod oczami powstają charakterystyczne cienie.
3
Sposoby na zmianę czasu /123RF/PICSEL
Jak poradzić sobie ze zmianą czasu?

Zmiana czasu z zimowego na letni odbywa się w ostatni weekend marca. W nocy, z soboty na nadzielę przestawiamy czas z 2:00 na 3:00. W ten sposób tracimy cenną godzinę snu. Dlatego do zmiany warto przygotować się już w sobotę – przestawić zegarki późnym popołudniem. Dzięki temu będziemy pamiętać, by wcześniej pójść spać, a w niedzielę wstać zgodnie z poprzednim rytmem dobowym. Wysypiając się, zniwelujemy efekt zmiany czasu, a w ciągu niedzieli nasz organizm zdąży przyzwyczaić się do nowych warunków, np. później zachodzącego słońca.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie