Jak skutecznie pozbyć się mrówek?

Anna - specjalista Tipy.pl
Mrówki w domu/123RF/PICSEL
1 z 4
Mrówki to małe, niegroźne owady, które jednak mogą być bardzo uciążliwe. Są pożyteczne, ponieważ spulchniają glebę i zjadają martwe owady i szkodniki roślin, np. rośliniarki. Problem pojawia się, gdy owady te sprowadzą się do naszego domu, zbudują w nim swoje gniazda i będą się rozmnażać. Na rynku istnieje wiele preparatów chemicznych, które ułatwiają pozbycie się mrówek z domu, jednak są one toksyczne dla człowieka. Na szczęście można wykorzystać domowe sposoby, aby pozbyć się tego problemu. Większość naturalnych rozwiązań nie zabije tych pożytecznych owadów, a jedynie je odstraszy i zachęci do przeniesienia się w inne miejsce, poza nasze mieszkanie. Jak się pozbyć mrówek z domu za pomocą octu, miodu, kawy czy olejków eterycznych? Podpowiadamy.
1
Ocet i cytryna/123RF/PICSEL
Ocet

Ocet jest niezawodnym sposobem na pozbycie się mrówek. Wystarczy posmarować miejsca, w których występują mrówki octem; można je także spryskać za pomocą rozpylacza. Mrówki w szczególności nie lubią zapachu octu jabłkowego, dlatego zajęte przez nie powierzchnie dobrze jest wyczyścić roztworem wody z octem jabłkowym w równych proporcjach.

Sok z cytryny

Cytryna jest uniwersalnym i naturalnym środkiem w każdym domu. Przyda się także w walce z mrówkami, ponieważ kwaśny smak soku z cytryny sprawia, że tracą one orientację. Aby mrówki nie wchodziły do domu, trzeba spryskać ramy okien i drzwi sokiem z cytryny. Można rozcieńczyć go wodą, wtedy stosujemy następujące proporcje: na jedną szklankę wody – sok z jednej cytryny. Sokiem z cytryny możemy spryskać również szafki kuchenne, jeżeli tam też zawędrowały mrówki.
2
Pułapka z miodu/123RF/PICSEL
Przyprawy i zioła

Kolejnym naturalnym sposobem na odstraszenie mrówek jest zastosowanie przypraw takich jak: sól, pieprz, cynamon, papryczka chili, goździki lub proszek do pieczenia. Przyprawy te należy rozsypać na trasie wędrówki mrówek. Ich ostry zapach odstraszy niechciane owady. Skutecznym sposobem na uniknięcie mrówek w szafkach i szufladach w kuchni jest umieszczenie tam kilku liści laurowych. Pomocne w walce z mrówkami będą również świeże zioła. Skuteczne będą w szczególności mięta, lawenda, majeranek, wrotycz czy liście z krzaków pomidorów. Wystarczy je posiekać i rozsypać tam, gdzie zazwyczaj pojawiają się mrówki.

Kawa

Po zaparzeniu kawy nie wyrzucaj zmielonych ziaren czy fusów do kosza. Wysyp fusy na zewnątrz domu, a zapach kawy skutecznie zniechęci mrówki do przekroczenia progu, ponieważ działa na nie odpychająco. Fusy z kawy można wykorzystać również w ogrodzie. Jeśli mrówki zaatakowały krzewy różane, wystarczy rozsypać pozostałości po parzeniu kawy w okolicy krzewów róż.

Miód

Aby złapać mrówki, możemy przygotować miodową pułapkę. Łyżkę miodu trzeba rozprowadzić na talerzyku albo innym płaskim naczyniu. Mrówki, które lubią słodki smak, będą lgnąć do miodu, łapiąc się w naszą pułapkę. Po złapaniu się większej ilości mrówek należy zmyć je wodą i powtarzać ten zabieg, dopóki nie pozbędziemy się wszystkich owadów.
3
Olejek goździkowy/123RF/PICSEL
Olejki eteryczne

Z pomocą w pozbyciu się mrówek z mieszkania przyjdą nam również naturalne olejki eteryczne. Mrówki nie lubią ostrych zapachów, dlatego potraktowanie powierzchni olejkami eterycznymi da im do zrozumienia, że nie są mile widziane w naszym domu. Aby przygotować sprawdzony środek przeciw mrówkom, trzeba dokładnie wymieszać 100 ml wody, 30 kropli olejku miętowego i 30 kropli olejku goździkowego. Następnie przelać miksturę do spryskiwacza, a przed rozpyleniem jej w miejscach, w których chodziły mrówki, potrząsnąć. Można także dodać taką mieszankę do wody przy zmywaniu podłogi.

Mydło i płyn do mycia naczyń

Mimo że mrówki lubią wodę, to ta z dodatkiem mydła działa na nie drażniąco i powoduje zaburzenia ruchu. Wystarczy, że rozpuścimy w wodzie kilka kropli mydła w płynie i takim roztworem spryskamy miejsca, w których zagnieździły się mrówki. Gdy owady znikną, trzeba dokładnie wyczyścić spryskane obszary. Sprawdzonym sposobem na pozbycie się mrówek jest przemywanie zasiedlonych przez nie powierzchni wodą z płynem do mycia naczyń w proporcji 3:1.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (5)

* Pola wymagane

Kacper4500
03.04.2020
Mrówki hodują mszyce, a wzamian za to mają wydalana słodką ciecz.
pp
03.04.2020
mąka kukurydziana
Kazimiera
03.04.2020
A ja wystawiam pokarm dla mrówek poza domem i mam spokój -- nie zabijam.
Kawa
03.04.2020
fusy z kawy najlepsze. Ja pozbyłam się mrówek kawą rozpuszczalną, bo nie miałam akurat ziarnistej, polałam mocną kawą balkon i taras, wiadomo później do wyczyszczenia, ale do domu już nie wlazły. A ile się wcześniej nacudowałam, ...
pietia
03.04.2020
Mrówki żywią się wydzieliną produkowaną przez mszyce i są raczej hodowcami tych szkodników.