Jak pielęgnować popularne kwiaty balkonowe?

Magdalena - specjalista Tipy.pl
Jak pielęgnować kwiaty na balkonie? /123RF/PICSEL
1 z 4
Kwiaty na balkonie dają nam namiastkę ogrodu i zapewniają odrobinę prywatności. Przede wszystkim jednak cieszą oko i sprawiają, że możemy poczuć wiosnę i lato także we własnym mieszkaniu. Od lat największą popularnością cieszą się pnące rośliny ozdobne, które obficie kwitną na całej długości pędów. Niekwestionowanymi faworytami są pelargonie. Są łatwe w uprawie, uwielbiają słońce i kwitną od maja aż do końca września. Sprawdź, jak pielęgnować najpopularniejsze kwiaty balkonowe, by pięknie kwitły i nie chorowały.
1
Pielęgnacja pelargonii /123RF/PICSEL
Jak pielęgnować pelargonie?

Pelargonie wbrew pozorom nie mają dużych wymagań co do uprawy. Potrzebna jest im jedynie odpowiednia doniczka i regularne podlewanie. Warto pamiętać, że pelargonie uwielbiają też słońce – w zacisznym miejscu o ekspozycji południowej będą o wiele lepiej rosnąć i kwitnąć. Rośliny lubią mieć przestrzeń w donicy (odstęp między sadzonkami powinien wynosić przynajmniej 20 cm), a na spodzie należy umieścić warstwę drenażu. Dzięki temu kwiaty będą nawodnione, ale korzenie nie zaczną gnić. To ważny szczegół, zwłaszcza że pelargonie potrzebują regularnego i obfitego podlewania – w czasie upałów i suszy nawet dwa razy dziennie. Roślinę raz na dwa tygodnie powinno się też nawozić preparatem bogatym w fosfor (w sklepach ogrodniczych dostępne są specjalne nawozy do pelargonii) – dzięki temu będą bujnie kwitnąć przez cały sezon. Rozwój nowych kwiatów stymuluje też usuwanie uschniętych kwiatów i pożółkłych liści. Dzięki temu roślina wygląda zdrowiej i lepiej się rozrasta.
2
Pielęgnacji surfinii /123RF/PICSEL
Jak pielęgnować surfinie?

Na balkonach i tarasach często uprawia się też surfinie (inaczej petunie ogrodowe). Mają one długie pędy, które obficie kwitną, tworząc barwne kaskady. Pięknie prezentują się zwłaszcza w podwieszanych donicach. Ich dzwonkowate kwiaty utrzymują się od maja aż do października. W zależności od odmiany mają śnieżnobiały, fioletowy lub intensywnie różowy kolor. Dostępne są też odmiany wielobarwne. Surfinie są jednak delikatne i potrzebują odpowiednich warunków uprawy. Preferują słoneczne i osłonięte od wiatru stanowisko, a także kwaśną i przepuszczalną glebę. Potrzebują też głębokich donic z solidną warstwą drenażu. Wymagają codziennego podlewania (w czasie upału nawet dwa razy dziennie) i bardzo częstego nawożenia (co drugi dzień) preparatami do roślin kwitnących. Każdego dnia powinno się też usuwać zwiędłe kwiaty i uschnięte liście. Częstym błędem jest przelewanie rośliny lub pozostawianie jej na zewnątrz w czasie silnych opadów – sprzyja to rozwojowi chorób grzybowych.
3
Pielęgnacja begonii /123RF/PICSEL
Jak pielęgnować begonie?

Begonie to piękne, wytrzymałe i proste w uprawie kwiaty na balkon. Nie bez przyczyny nazywa się je „królowymi tarasów”. Szczególnie popularne są odmiany zwisające, ale w donicach warto mieć też te bulwiaste. Liście są mięsiste, błyszczące i intensywnie zielone, a kwiaty sercowate i niezwykle dekoracyjne. Można się nimi cieszyć od czerwca aż do października. Lubią słońce, ale dobrze rosną też w miejscach lekko zacienionych. Źle znoszą silny wiatr, który może połamać ich pędy. Roślina potrzebuje też żyznej, próchniczej i lekko kwaśnej gleby. Begonie należy również regularnie podlewać (w upalne dni nawet dwa razy dziennie) i nawozić preparatami do roślin kwitnących. Przy podlewaniu należy uważać, by nie pomoczyć liści ani kwiatów – mogą się wtedy pojawiać na nich nieestetyczne plamy.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

Maja
12.05.2020
Niesamowite jak te kwiatki wracają do łask. Pamiętam je z dzieciństwa, moja mama sadziła je każdego roku na balkonie :)
Kasia
04.05.2020
Piękne kwiaty, w tym roku postanowiłam zasadzić je na swoim tarasie. Mam nadzieje, że to takie proste jak mówicie :)
Kasia
04.05.2020