Sposoby na zakwaszenie organizmu

Agnieszka - specjalista Tipy.pl
Ból głowy /123RF/PICSEL
1 z 4
Co robić, kiedy borykamy się z przewlekłym zmęczeniem, problemami związanymi z trawieniem, pogorszeniem kondycji skóry oraz bólami głowy, mięśni i stawów? Często dolegliwości są bagatelizowane i zrzucane są na karb przemęczenia, nieodpowiedniej diety albo niedoboru witamin. Niestety, może to być pierwszy symptom zakwaszenia organizmu! Choć objawy w początkowej fazie nie są groźne, to całkowicie zignorowane mogą doprowadzić do wielu schorzeń, takich jak stany zapalne, choroby autoimmunologiczne, a nawet nowotwory. Na szczęście, istnieją naturalne sposoby, aby uchronić swoje zdrowie oraz pozbyć się nieprzyjemnych dolegliwości. Jakie są sposoby na zakwaszenie organizmu? Co warto zmienić w swoim stylu życia? Dlaczego warto sięgać po wodę alkaliczną?
1
Stres a zakwaszenie /123RF/PICSEL
Czym jest zakwaszenie organizmu?

Zakwaszenie organizmu jest bardzo powszechnym zjawiskiem, które objawia się zaburzoną gospodarką kwasowo-zasadową organizmu. Prawidłowy poziom pH krwi u zdrowego człowieka powinien oscylować między 7,35 – 7,45. Aby był on prawidłowy, wytężoną pracę musi podjąć wiele kluczowych układów organizmu: krążenia, hormonalnego i pokarmowego. Niestety, prowadzenie niezdrowego stylu życia, ciągłe narażenie na stres, stosowanie używek, czy uboga w cenne składniki odżywcze dieta, powodują zakwaszenie organizmu.

Jak objawia się zakwaszenie organizmu?

Zakwaszenie organizmu czasem jest trudne do zdiagnozowania. Przede wszystkim wtedy organizm jest osłabiony, a to może doprowadzić do problemów z układem oddechowym czy pokarmowym albo niedoboru witamin. Zakwaszenie organizmu można podzielić na trzy fazy.

*Pierwsza - występują objawy takie jak: bóle głowy i mięśni, zgaga, dolegliwości skórne, problemy z potencją, nadmiar wydzieliny w dolnych i górnych drogach oddechowych, zmęczenie i senność, nieprzyjemny zapach moczu i z ust, a także biegunki czy zaparcia.

*Druga - objawy przybierają bardziej radykalny charakter, ponieważ charakteryzują się problemami z metabolizmem (otyłość, insulinooporność, podwyższony poziom cholesterolu) oraz obrzękami, stanami zapalnymi, łuszczycą, egzemą, brakiem koncentracji i zdolności zapamiętywania, częstymi migrenami, a także alergiami.

*Trzecia - najpoważniejsza, ponieważ doprowadza do groźnych powikłań, jeśli wcześniejsze objawy zostały zignorowane. Mogą pojawiać się schorzenia autoimmunologiczne, toczeń, reumatoidalne zapalenie stawów, a w ekstremalnych przypadkach – rozwój chorób nowotworowych.
2
Buraki /123RF/PICSEL
Jak rozpoznać zakwaszenie organizmu?

Rozpoznanie zakwaszenia organizmu jest trudne, bazując wyłącznie na występujących objawów. Najlepiej jest zrobić odpowiednia badania – najlepszy wynik uzyska się konsultując symptomy z lekarzem, który w razie potrzeby, skieruje na szczegółowe badania moczu. Oczywiście badania można wykonać samodzielnie, posługując się dostępnym w aptece papierkiem lakmusowym. Diagnostykę przeprowadza się badając na czczo mocz przez kilka dni z rzędu. Jeśli papierek przyjmuje zabarwienie odpowiadające kwaśnemu odczynowi, można mieć pewność o wystąpieniu schorzenia.

Jak leczyć zakwaszenie organizmu?

Aby pozbyć się zakwaszenia organizmu, w pierwszej kolejności należy zmienić swoje nawyki żywieniowe: zrezygnować z używek (alkoholu, papierosów i kawy) i spożywania dużej ilości cukru, tłuszczów czy żywności przetworzonej oraz znacznie ograniczyć mięso, białe pieczywo oraz nabiał. Komponując jadłospis nie wolno pomijać świeżych lub gotowanych na parze warzyw i owoców. Po które produkty najlepiej sięgnąć? Dobrze odkwaszają buraki, seler, sałata, marchew, kapusta czerwona, kalafior, brokuł, jarmuż, a także: banany, truskawki, jabłka, cytryna, kiwi, gruszka i melon.
3
Woda z cytryną /123RF/PICSEL
Postaw na aktywność fizyczną

Kluczową rolę w odkwaszeniu organizmu odgrywa aktywność fizyczna, która pomaga pozbyć się toksyn, zredukować stres oraz poprawić wydolność organizmu. Na szczęście, nie trzeba wylewać siódmych potów na siłowni, ale postawić na ćwiczenia, które niezbyt forsują ciało. Wystarczy umiarkowany wysiłek, taki jak dłuższe spacery, intensywniejsze marsze, joga, rozciąganie się, jazda na rowerze czy pływanie.

Stres

Stres ma niebagatelny wpływ na zaburzenia gospodarki kwasowo-zasadowej organizmu. W stresujących sytuacjach wydziela się hormon – kortyzol, który obciąża inne ważne układy całego ciała, które muszą go metabolizować. Istnieją różne metody na pozbycie się stresu: niektórzy praktykują aktywność fizyczną, spotkania w gronie bliskich (co, z powodu pandemii, jest mocno ograniczone), czy uprawiania hobby. Warto wykonywać ćwiczenia relaksujące, takie jak np. joga czy trenowanie oddechu. Dobrym sposobem jest również czytanie interesujących książek albo obejrzenie filmu.

Co pić, aby odkwasić organizm?

Aby odkwasić organizm najlepiej jest pić jak najwięcej wody mineralnej, nie mniej, niż dwa litry dziennie. Warto sięgnąć po taką, która obfituje w pierwiastki (potas i magnez). Niektórzy rekomendują picie wody alkalicznej, która jest dostępna w większych sklepach. Poza tym, w domowych warunkach, można wykonać ją samodzielnie. Jak wykonać wodę alkaliczna? Wystarczy do dwóch litrów przegotowanej albo przefiltrowanej wody dodać łyżkę soli himalajskiej i cytrynę (albo limonkę) pokrojoną w plastry. Całość odstawić na kilkanaście godzin, po czym wypijać niewielkie ilości (np. pół szklanki) kilka razy dziennie. Można też wymieszać w połowie litra wody ¼ łyżki sody oczyszczonej szpatułką (albo wstrząsnąć w butelce) i od razu wypić. Jeśli komuś nie odpowiada smak sody, może zastąpić ją np. octem jabłkowym.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie