Najgorsze i najlepsze połączenia żywieniowe

Anna - specjalista Tipy.pl
Co można ze sobą łączyć?/123RF/PICSEL
1 z 4
Podczas przygotowywania posiłków należy mieć na uwadze to, że dieta powinna być różnorodna, by dostarczała nam wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Łączymy więc ze sobą różne produkty, żeby jeść i smacznie, i zdrowo. To, co kładziemy na talerz, zależy od naszych upodobań, tradycji i przekonań, jednak okazuje się, że nie zawsze znane od lat połączenia żywieniowe są zdrowe. Niektóre z nich utrudniają wchłanianie substancji pokarmowych, a inne wręcz szkodzą zdrowiu. Istnieją również pary produktów, które wzajemnie wzmacniają swoje korzystne działanie na organizm. Przedstawiamy najgorsze i najlepsze połączenia żywieniowe.
1
Dorsz z brokułami/123RF/PICSEL
Najgorsze połączenie żywieniowe

Czerwone mięso i wino

Popularny we Włoszech i we Francji zwyczaj podawania wina do posiłków dotarł również do naszego kraju i z powodzeniem się zadomowił. Do czerwonego mięsa (wołowiny, wieprzowiny, dziczyzny) szczególnie polecane jest czerwone wino – ze względu na to, że ich smaki idealnie się ze sobą komponują. Niestety nie jest to najlepsze połączenie. Czerwone mięso zawiera w sobie sporo żelaza, a w winie znajdują się garbniki, które ograniczają przyswajanie tego pierwiastka. Tych produktów nie powinny łączyć ze sobą szczególnie osoby z niedokrwistością. To właśnie żelazo zapobiega tej chorobie, gdyż jest składnikiem hemoglobiny transportującej tlen. Ponadto wspomaga kondycję organizmu, redukuje uczucie zmęczenia i stymuluje odporność. Warto więc dbać o jego odpowiedni poziom.

Warzywa krzyżowe i ryby morskie

Ryby morskie to bardzo pożądany składnik diety. Obfitują w niezbędne kwasy omega-3 i omega-6, witaminy A, D i E, a także w wiele pierwiastków, takich jak wapń, żelazo, fosfor czy selen. Zawierają też jod, który korzystnie wpływa na metabolizm, poprawia witalność i sprawność umysłową oraz pomaga zachować piękne włosy, skórę i paznokcie. Ryby morskie nie powinny być łączone z warzywami krzyżowymi (np. brokułami, brukselkami, kapustą, kalafiorem czy jarmużem). W tych ostatnich znajdują się triglikozydy, które sprawiają, że tarczyca nie jest w stanie wykorzystać jodu dostarczonego z pożywienia.
2
Kotlet z ziemniakami/123RF/PICSEL
Pomidory i świeże ogórki

Pomidor i ogórek to zdecydowanie jedno z najpopularniejszych połączeń, królujących na naszych stołach. Nie warto jednak ich łączyć ze względu na zawartą w ogórkach askorbinazę – enzym rozkładający witaminę C. Jej bogatym źródłem są właśnie pomidory, ale też papryka czy kapusta. Nie zaleca się więc dodawania ogórka do sałatek lub kanapek z tymi warzywami. Można jednak zapobiec utracie witaminy C, skrapiając sałatkę sokiem z cytryny. Obniża on pH, przez co askorbinaza przestaje działać. Razem z pomidorem można też spożywać kiszone ogórki, gdyż podczas ich fermentacji askorbinaza ulega zniszczeniu.

Mięso i ziemniaki

Tradycyjny, polski obiad, który składa się z kotleta schabowego i ziemniaków to kompozycja, którą uwielbia wielu Polaków. Jednak dietetycy twierdzą, że nie powinno się łączyć tych składników ze sobą. Ziemniaki są niskokaloryczne, mają dużo błonnika i zawierają witaminy B i C. Mięso to z kolei bogate źródło białka, które jest podstawowym budulcem wszystkich narządów, zapewnia prawidłowy rozwój człowieka i bierze udział w odbudowie tkanek. Zarówno ziemniaki, jak i mięso, są więc korzystne dla zdrowia, jednak nie powinno się ich spożywać w jednym posiłku. Łączenie produktów z dwoma dominującymi substancjami odżywczymi – w tym przypadku białka i węglowodanów – spowalnia trawienie i przyspiesza procesy fermentacyjne. Mięso i ziemniaki w jednym posiłku mogą wywoływać bóle brzucha, gazy, zgagę i inne dolegliwości trawienne. Wytwarza się też wtedy solanina, która działa jak środek nasenny.
3
Marchew z masłem/123RF/PICSEL
Najlepsze połączenia żywieniowe

Gotowana marchew i masło

Marchewka to bardzo zdrowe warzywo – jedno z pierwszych pokarmów, które podaje się małym dzieciom. Jest też szczególnie zalecana osobom starszym. To bogate źródło beta-karotenu, substancji wzmacniającej system odpornościowy. Beta-karoten przekształca się w witaminę A, odgrywającą ważną rolę w organizmie. Wspomaga prawidłowy metabolizm białka w organizmie, wzmacnia błony śluzowe nosa, ust, gardła i płuc, a także poprawia stan kości, zębów, włosów i paznokci. Zapobiega także wysychaniu błony śluzowej oka, jego stanom zapalnym i kurzej ślepocie (gorsze widzenie po zmierzchu). Jednak, żeby została przyswojona, potrzebna jest odrobina tłuszczu. Pod koniec gotowania marchwi lub już na talerzu warto posmarować ją masłem.

Papryka i fasola

Światowa Organizacja Zdrowia podaje, że ok. 700 milionów osób na świecie cierpi na niedobór żelaza. A ten pierwiastek jest niezwykle cenny dla organizmu, gdyż bierze udział w procesie wytwarzania hemoglobiny. Zmniejsza więc ryzyko anemii. Narażeni są na nią szczególnie wegetarianie i osoby stosujące diety wykluczające. Wiele produktów roślinnych zawiera żelazo, głównie fasola i inne rośliny strączkowe, jednak jest to tzw. żelazo niehemowe, które trudno się wchłania. Wystarczy jednak połączyć fasolę z papryką. Ta druga jest bogata w witaminę C, która ułatwia przyswajanie żelaza.

Kiszona kapusta i oliwa

Kiszona kapusta jest o wiele zdrowsza od surowej i gotowanej. Obfituje m.in. w witaminę B12, która odpowiada za produkcję czerwonych krwinek, odbudowę tkanki kostnej i prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. W kiszonej kapuście znajdziemy również duże ilości witaminy C, a także dobre bakterie, które pomogą wzmocnić florę bakteryjną jelit. Kiszoną kapustę powinno się łączyć z oliwą, dzięki czemu witaminy są lepiej przyswajalne.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie

Jagoda
02.06.2020
Podanie ziemniaków jest niezdrowe w połączeniu z ziemniakami to co proponuje dietetyk. W artykule nie ma podanego zamiennika. Chciałabym go znać.O zdrowie trzeba dbać.