Magnez: Dlaczego jest tak ważny? Czym grozi niedobór? Gdzie go znaleźć?

Agnieszka - specjalista Tipy.pl
Żródła magnezu /123RF/PICSEL
1 z 4
Racjonalna i zbilansowana dieta jest podstawą zachowania dobrego zdrowia. Dzięki niej dostarczmy do organizmu wiele cennych witamin i minerałów, które są niezbędne, aby poprawić odporność oraz wesprzeć działanie i pracę wielu układów. Jednym z kluczowych pierwiastków jest magnez, który odpowiada za sprawną pracę mięśni, przesyłanie sygnałów nerwowych oraz utrzymanie prawidłowego ciśnienia tętniczego krwi. Magnez występuje w wielu produktach spożywczych, ale i tak wiele osób cierpi na jego niedobór, który może być bardzo groźny dla organizmu. Jak temu zapobiegać? Jak odpowiednio go suplementować? Co trzeba wiedzieć o tym pierwiastku? Przekonajmy się.
1
Kakao jest źródłem magnezu /123RF/PICSEL
Pierwiastek życia

Magnez odgrywa bardzo ważną rolę w życiu człowieka. Szacuje się, że odpowiada za prawie 300 procesów w organizmie. Nie tylko wpływa na prawidłową prace układów nerwowego, krążenia i odpornościowego, ale też odpowiada za budowę kości i stawów, może regulować ciśnienie tętnicze krwi, zapobiegać arytmii, astmie oraz cukrzycy typu drugiego. Poza tym wspiera pracę układu trawiennego. Z tego względu magnez nazywany jest pierwiastkiem życia. Jego niedobory mogą mieć poważne konsekwencje i narazić zdrowie na niebezpieczeństwo.

Gdzie można znaleźć magnez?

Magnez jest pierwiastkiem, który naturalnie występuje w wielu artykułach spożywczych. Jego bogatym źródłem są produkty pełnoziarniste: pieczywo razowe, otręby i płatki owsiane oraz zboża (kasza gryczana i jęczmienna, ryż brązowy, kukurydza). Nie można zapominać, że ogromne pokłady magnezu znajdują się w różnych orzechach i pestkach (dyni i słoneczniku). W diecie nie może zabraknąć świeżych owoców (pomarańczy, bananów i jabłek), a także warzyw (strączków, brokułów, sałaty, marchwi, pietruszki). Znanym źródłem magnezu jest również naturalne kakao, produkty mleczne, a także mięso (tłuste ryby morskie, wieprzowina, wołowina). Choć pierwiastek ten naturalnie występuje w wielu produktach, to wiele osób boryka się z jego niedoborem. Dlaczego?
2
Drganie powieki /123RF/PICSEL
Kto jest narażony na niedobory magnezu?

Na niedobory magnezu cierpią przeważnie osoby, które stosują dietę mało zbilansowaną, obfitującą w produkty przetworzone oraz tłuszcze trans. Poza tym jego mniejsza ilość występuje również u tych, którzy nadużywają picia kawy oraz alkoholu, ponieważ w ten sposób wypłukują go z organizmu. Znaczący niedobór tego pierwiastka może również występować u osób, które cierpią z powodu przewlekłego stresu czy stosują antykoncepcję hormonalną. Magnez jest kluczowy w przypadku dla osób, które podejmują się na co dzień intensywnego wysiłku fizycznego i umysłowego oraz tych, którzy stosują restrykcyjne diety redukujące tkankę tłuszczową.

Jak objawia się niedobór magnezu?

Pierwsze oznaki niedoboru magnezu nie wzbudzają większego niepokoju. Zwykle zaczyna się od delikatnego drgania powiek oraz częstych skurczów mięśni (przede wszystkim łydek). Jeśli organizm nadal boryka się z brakiem tego ważnego pierwiastka, można czuć wzmożone osłabienie, a także zauważyć większą niż zwykle utratę włosów. Poza tym trzeba zwrócić uwagę na kondycję paznokci: w przypadku niedoboru magnezu stają się słabe i łamliwe.
3
Magnez w tabletkach /123RF/PICSEL
Jak szybko uzupełnić braki magnezu?

W przypadku niedoborów magnezu w organizmie ratunkiem może być zbilansowana dieta oparta na produktach, zawierających ten pierwiastek. Aby wchłaniał się bez przeszkód, warto znać kilka zasad. W przypadku spożywania owoców i warzyw, warto postawić na surowe, ponieważ podczas obróbki termicznej szybko zmniejsza się obecność magnezu. Produkty zbożowe warto łączyć z białkiem pochodzenia zwierzęcego, gdyż ułatwia ono przyswajanie magnezu. Warto również ograniczyć używki, takie jak kawa i alkohol oraz zastąpić je wodą mineralną. Poza tym w sklepach są dostępne suplementy diety zawierające magnez, jednak nie wolno ich nadużywać. Spożywane w nadmiarze prowadzą do wydalania wapnia, co stanowi główną przyczynę osłabienia kości.

Nadmiar magnezu w organizmie

Zarówno niedobór magnezu, jak i jego nadmiar może być niebezpieczny dla zdrowia i życia człowieka. Prócz nadmiernego wydalania wapnia zbyt duża ilość magnezu może przyczynić się do problemów z układem trawiennym – częstych biegunek oraz nudności. Niekiedy jego nadwyżka może prowadzić do porażenia układu nerwowego: bólów oraz zawrotów głowy. W ekstremalnych przypadkach nadmiar magnezu może przyczynić się do śpiączki.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie

Sporttozdrowie
28.06.2020
Pamiętać należy o tym, że magnez bierzemy z potasem, na siłowni to wiedzą. Nigdy sam.