Ciche objawy raka wątroby

Magdalena - specjalista Tipy.pl
Jak objawia się nowotwór wątroby? /123RF/PICSEL
1 z 4
Nowotwór wątroby to jedna z najgroźniejszych i jednocześnie najbardziej podstępnych zmian. Przez lata rozwija się w utajeniu, nie dając żadnych objawów. Pierwsze symptomy są z kolei mało charakterystyczne i mogą być przez nas ignorowane. Tymczasem wykrycie nowotworu w zaawansowanym stadium może wymagać usunięcia części wątroby lub nawet przeszczepu narządu. Jednak wczesne zdiagnozowanie choroby kończy się wyleczeniem w aż 90 proc. przypadków. Sprawdź, jak objawia się nowotwór wątroby, jakie są jego przyczyny i na czym polega leczenie.
1
Wirusowe zapalenie wątroby /123RF/PICSEL
Przyczyny nowotworu wątroby

Nowotwór wątroby to guz, który tworzy się z komórek miąższowych tego narządu. Jego przyczyną najczęściej jest długotrwałe nadużywanie alkoholu i tytoniu lub stosowanie niektórych leków (między innymi doustnych środków antykoncepcyjnych). Rak rozwija się też na skutek utajonych infekcji wirusowych (np. wirusowe zapalenie wątroby typu C). W efekcie dochodzi do marskości wątroby i szybkiego wzrostu guza w krótkim czasie. Nowotwór może mieć też charakter wtórny – jest wtedy przerzutem złośliwej zmiany z innego narządu, a rokowania są bardzo niekorzystne. Niestety nawet początkowo nieinwazyjne zmiany wątroby mogą się szybko rozrastać i ulegać zezłośliwieniu.
2
Wczesne objawy /123RF/PICSEL
Wczesne objawy nowotworu wątroby

Objawy początkowego stadium nowotworu wątroby są mało charakterystyczne i mylone z innymi schorzeniami. Dlatego jego diagnostyka najczęściej jest efektem przypadku. Pierwsze symptomy to przewlekłe zmęczenie, apatia i bezsenność. Pacjenci kojarzą te dolegliwości ze stresem i przemęczeniem. Kolejny objaw to zmiany na skórze – jej wysuszenie, lekkie zażółcenie (dotyczy także oczu) lub zaciemnienie (przypomina to przebarwienia). Stosunkowo często pacjenci skarżą się też na bóle brzucha z prawej strony pod żebrami, wzdęcia i uczucie pełności w jamie brzusznej.
3
Objawy raka wątroby /123RF/PICSEL
Objawy zaawansowanego nowotworu wątroby

W zaawansowanym stadium raka wątroby pojawia się brak apetytu, utrata masy ciała, a jednocześnie powiększenie obwodu brzucha. Wiąże się to z gromadzeniem się płynów w jamie brzusznej (tzw. wodobrzusze). Skóra staje się wyraźnie żółta, ma tendencję do marszczenia się i swędzenia. Na nogach można zaobserwować obrzęki.

Leczenie nowotworu wątroby

Leczenie nowotworu wątroby uzależnione jest od stadium jego rozwoju. Podstawą terapii jest częściowe usunięcie wątroby, chemioterapia i przyjmowanie środków blokujących namnażanie się komórek nowotworowych. W zaawansowanej fazie jedynym ratunkiem może być przeszczep.
Strona 1 z 4

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane