Jak pozbyć się os i szerszeni z ogrodu lub balkonu?

Magdalena - specjalista Tipy.pl
Jak pozbyć się os i szerszeni z ogrodu? /123RF/PICSEL
1 z 4
Osy i szerszenie to prawdziwa zmora wszystkich amatorów spędzania czasu na świeżym powietrzu. Te żądlące owady przyciąga zapach posiłków spożywanych na tarasie, a w zakamarkach ogrodu możemy napotkać ich gniazda. Jest to szczególnie niebezpieczne dla dzieci, a także osób uczulonych na jad os i szerszeni. Jak pozbyć się tych uciążliwych i groźnych owadów z ogrodu? Po czym rozpoznać, że na naszym podwórku znajduje się gniazdo? Jak postępować w przypadku użądlenia osy lub szerszenia?
1
Użądlenie osy /123RF/PICSEL
Kiedy osy i szerszenie mogą być niebezpieczne?

Osy niestety są o wiele bardziej agresywne niż pszczoły. Znacznie częściej się też do nas zbliżają i są niezwykle „ciekawskimi” owadami. Trudno się też od nich opędzić, za to łatwo skłonić do agresywnego zachowania i użądlenia. Na szczęście jad osy jest łagodniejszy od tego pszczelego, za to użądlenie znaczniej bardziej i dłużej boli. Szerszenie występujące w Polsce to więksi kuzyni osy. Wbrew obiegowym opiniom te owiane złą sławą owady nie są agresywne w stosunku do ludzi. Do ataku dochodzi wyłącznie w sytuacji zagrożenia. Jad szerszeni jest też porównywalny z jadem pszczół i os – nie zawiera większych ilości toksycznych substancji, a jedynie acetylocholinę, która odpowiada za większe odczuwanie bólu (ma też na to wpływ dłuższe żądło u szerszenia).

Trzeba mieć jednak świadomość, że dla osoby uczulonej każde użądlenie pszczoły, osy czy szerszenia może być dużym niebezpieczeństwem. W łagodnych przypadkach dochodzi do obrzęku i zaczerwienienia na skórze, pojawić może się też gorączka i ból głowy. Jednak użądlenie w pobliżu twarzy czy szyi często powoduje trudności z oddychaniem, a nawet duszenie się. Dlatego osoby uczulone na jad owadów po ukąszeniu powinny jak najszybciej zgłosić się do lekarza.
2
Gniazdo os /123RF/PICSEL
Jak pozbyć się os i szerszeni z ogrodu?

Osy i szerszenie lgną do słodkich zapachów, w szczególności słodyczy czy piwa, ale też ryb i innej żywności. Dlatego w pierwszej kolejności należy zabezpieczyć pojemniki na śmieci i umieścić je z daleka od miejsca, gdzie odpoczywamy. Drewniane powierzchnie w ogrodzie czy na balkonie (np. altanę, balustrady, podesty i schody) warto pomalować specjalnym ekologicznym impregnatem, który odstrasza owady i zniechęca je do zakładania gniazd.

Skuteczną metodą walki z osami i szerszeniami jest też zakładanie pułapek. Najlepiej umieścić je w pobliżu tarasu lub innego miejsca, w którym spędzamy czas w ogrodzie. Gotowe pułapki można kupić w wielu sklepach ogrodniczych, ale z łatwością wykonamy je też sami. Wystarczy nam butelka po wodzie mineralnej, której odcinamy górną część z szyjką, a następnie odwracamy i umieszczamy ponownie w butelce. Do środka wlewamy słodki napój (np. piwo). W ten sposób powstaje pułapka, w którą owad łatwo wpada, ale praktycznie nie może się wydostać. Meble ogrodowe warto też myć roztworem wody i octu, a na stole ułożyć cytrynę z wbitymi w nią goździkami. To połączenie, którego osy nie cierpią.
3
Uczulenie na jad os /123RF/PICSEL
Jak usunąć gniazdo os i szerszeni?

Duża liczba owadów w ogrodzie, a także ich przemieszczanie się w tych samych miejscach może świadczyć o tym, że w pobliżu znajduje się gniazdo. Osy i szerszenie zaczynają budować swoje „domostwa” już w maju, najlepiej niszczyć je już na samym początku, żeby owady nie zdążyły przyzwyczaić się do naszego ogrodu. Usuwanie gniazda jest zadaniem niebezpiecznym, w żadnym wypadku nie powinny do niego przystępować osoby uczulone na jad owadów. Wcześniej należy się odpowiednio ubrać – zabezpieczyć całe ciało (a przede wszystkim głowę i szyję) przed ewentualnym atakiem osy lub szerszenia poprzez założenie kilku grubych warstw ubrań. Do usuwania gniazda najlepiej wykorzystać specjalny preparat biobójczy w formie aerozolu. Używa się go jak gaśnicy z dużej odległości (po spryskaniu należy się jak najszybciej oddalić od gniazda). Po 24 godzinach trzeba się upewnić, że żadnego owada nie ma w gnieździe, a puste usunąć.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (14)

* Pola wymagane

kk
12.07.2020
Spróbujcie pozbyć się pszczół, są pod ochroną i stanowią wielki problem, jeśli postanowią się osiedlić na waszym balkonie lub budynku.
PRF
06.07.2020
A po co wyganiać z ogrodu osy i szerszenie?`Osy trzymają w ryzach populację komarów i much. Szerszenie trzymają w ryzach populację os. Tak funkcjonuje przyroda. Ja to akceptuję i nie żałuję.
walidroga
06.07.2020
ja tam z moimi szerszeniami zapijam samogon i jest spoko
ala
06.07.2020
osy mam na śniadanie
(C)
06.07.2020
wszystko ok. tylko w artykule zabrakło informacji o osie klecance, która jest bardzo podobna do osy zwykłej a jest gatunkiem bardzo rzadkim, chronionym i wpisanym do Polskiej Czerwonej Księgi Bezkręgowców. buduje maleńkie wiszące gniazda, nie wchodzi nam w drogę, o ile my jej nie wchodzimy.
dara
06.07.2020
ale co trzeba położyć na tarasie, żeby osy i te inne owady nie przylatywały, bo tego się chciałam dowiedzieć...???
Mirek
06.07.2020
zniszczyć? A może zachowywać się ostrożnie. Te owady mają swoją rolę w przyrodzie!!!
bernoulli
06.07.2020
Wytępić wszystko i zalać betonem. To Wasz sposób na bycie szczęśliwym. A jakie owady zapylą nam pomidory, ogórki, różne owoce..??? Wytępić wszystko... Z owadami trzeba współżyć. Jak nie drażnisz, nie ukąszą. U mnie na działce są osy, bąki, szerszenie. Żaden z tych gach gatunków owadów nie jest agres
www
06.07.2020
Bóg pozwala zabijać zwierzęta jedynie na pokarm, ale nie dopuszcza w tym ani złego traktowania i trzymania ich w nieodpowiednich warunkach czy w głodzie, brudzie,ze sprawianiem im bólu i brakiem troski o zwierzęta hodowlane. Bez okrucieństwa, nawet kiedy niektórzy usiłują je przewrotnie uzasadniać.
Lukasz
06.07.2020
"warto pomalować specjalnym ekologicznym impregnatem, który odstrasza owady i zniechęca je do zakładania gniazd" Jaki to środek bo nic takiego nie mogę znaleźć w internecie