aktywni uczniowie

Jak motywować swoich uczniów?
JudytaJudyta - specjalista Tipy.pl

Motywowanie uczniów to wyzwanie, przed którym musi stanąć każdy nauczyciel. Na daną klasę składa się szereg uczniów o różnorodnych zainteresowaniach, zdolnościach i uwarunkowaniach społecznych. Każdy z nich ma swój styl uczenia się i swoją historię, która determinuje to, co i w jaki sposób może osiągnąć. Jak więc uczyć tak, by w ciągu 45 minut zadowolić każdego z uczniów? Co zrobić, by nauka była maksymalnie efektywna? Istnieje kilka metod. Przeczytaj poniższy artykuł, a dowiesz się o niektórych z nich.
1
Oczekiwania.
Do każdej lekcji nauczyciel powinien sformułować możliwe do osiągnięcia cele, tak by uczniowie potrafili samodzielnie ocenić swoje postępy. Oczekuj od uczniów, że sprostają wymaganiom, a na pewno to zrobią. Badania wykazały, że jeśli nauczyciele wymagają od uczniów dużo, osiągają oni dobre wyniki w nauce.
2
Sukces.
Motywuj uczniów do działania udowadniając im, że mogą odnieść na lekcji sukces. Nauczyciel może różnicować polecenia w zależności od poziomu ucznia. Praca uczniów może być modyfikowana na szereg sposobów: krótsze zadania, dodatkowy czas na odpowiedź, zadania do samodzielnego opracowania w domu.
3
Życiowe znaczenie.
Pokaż uczniom, że uczysz ich czegoś, co przyda im się w prawdziwym życiu. Jest to jedna z najskuteczniejszych technik motywacyjnych, zwłaszcza w przypadku uczniów starszych, którzy chcą znać cel i znaczenie swojej pracy. Zachęcaj uczniów do dyskusji na temat nowego materiału, pozwalaj im dzielić się własnymi doświadczeniami i otwarcie mówić o trudnościach związanych ze zrozumieniem omawianych zagadnień.
4
Pytania angażujące.
Zadawaj uczniom pytania, które zachęcą ich do dyskusji. Spraw, by zechcieli podzielić się swoimi wiadomościami na dany temat. Najpierw daj uczniom czas, by mogli przedyskutować konkretne zagadnienie między sobą, a następnie wyjaśnij wszystkie ich wątpliwości i skoryguj ewentualne błędy.
5
Stosuj różne style nauczania.
Używaj różnych strategii nauczania, by uczynić lekcję jak najbardziej przystępną. Dyskusje klasowe są doskonałą formą grupowej nauki. Bezpośrednie instrukcje udzielone przez nauczyciela pozwalają rozdzielić zadania tak, by uczniowie potrafili samodzielnie wykonać polecenia, zarówno na lekcji, jak i po jej zakończeniu. Pamiętaj, że wśród uczniów są zarówno wzrokowcy, jak i „słuchowcy”. Z tego powodu warto wzbogacić swój przekaz odpowiednio przygotowaną prezentacją lub pomocami dydaktycznymi.
6
Nagrody i przywileje.
Uczniów można zmotywować do nauki wynagradzając ich pracę nagrodami i przywilejami. Nauczyciele mają w tym względzie bardzo szeroki wybór, np.: dodatkowe kilkadziesiąt minut w pracowni, nagrody, oceny, wycieczki, pochwały. Taka forma motywacji jest szczególnie skuteczna w przypadku uczniów młodych.
7
Najważniejsze w pracy z uczniem jest jednak to, by okazać mu wyrozumiałość i pokazać, że jest zdolny i mądry. Pozwól twoim uczniom uwierzyć w siebie i w to, że uda im się osiągnąć sukces. Pamiętaj, że najbardziej skuteczna jest pozytywna motywacja.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane