Domowe sposoby na użądlenie pszczoły

Magdalena - specjalista Tipy.pl
Co robić, gdy użądli nas pszczoła? /123RF/PICSEL
1 z 4
Latem jesteśmy narażeni na ukąszenia różnych owadów, jednak do najbardziej bolesnych zalicza się użądlenie pszczoły. Mimo że te pracowite owady atakują człowieka niezwykle rzadko, warto wiedzieć, jak zachować się w tej sytuacji. Kluczowe jest też to, czy jesteśmy uczuleni na jad pszczeli. W jaki sposób rozpoznać alergię na pszczeli jad? Jak usunąć żądło i złagodzić ból po użądleniu pszczoły? Poznaj skuteczne domowe sposoby, dzięki którym szybciej pokonasz świąd i pieczenie skóry.
1
Alergia na jad /123RF/PICSEL
Jak rozpoznać alergię na jad pszczeli?

W miejscu użądlenia szybko pojawia się obrzęk i zaczerwienienie skóry, a także ból i pieczenie. To normalna reakcja na pszczeli jad. U osób uczulonych w pierwszej fazie występuje ostra pokrzywka, świąd skóry i ogólne złe samopoczucie. Z czasem pojawia się obrzęk naczynioruchowy, mogą wystąpić nudności i ucisk w klatce piersiowej. W skrajnych przypadkach dochodzi do duszności, a następnie wstrząsu anafilaktycznego, który jest zagrożeniem dla życia. Dlatego już pierwsze niepokojące objawy powinny nas skłonić do wezwania karetki pogotowia. Osoby świadome alergii powinny zawsze mieć przy sobie adrenalinę w zastrzyku, hydrokortyzon i leki antyhistaminowe.
2
Jak usunąć żądło? /123RF/PICSEL
Jak usunąć żądło pszczoły?

W przypadku osób, które nie są uczulone na jad pszczeli, wystarczy skupić się na łagodzeniu objawów użądlenia. W pierwszej kolejności należy usunąć żądło – najlepiej zrobić to w ciągu 30 sekund od ataku owada. W tym celu powinno się je delikatnie podważyć płaskim przedmiotem, na przykład pilniczkiem do paznokci. Częstym błędem jest wyjmowanie żądła za pomocą pęsety – w ten sposób możemy ucisnąć zbiorniczek jadowy i wstrzyknąć do organizmu jeszcze więcej toksyny. Ranę na skórze należy przemyć wodą z mydłem, a następnie przyłożyć zimny okład (na co najmniej pół godziny).
3
Użyj czosnku /123RF/PICSEL
Domowe sposoby na użądlenie pszczoły

Swędzenie i obrzęk skóry po użądleniu pszczoły zmniejszymy za pomocą domowych metod. Jad zneutralizują na przykład okłady z octu lub soku z cytryny. Ulgę przyniesie też pasta z sody oczyszczonej, wody i amoniaku, a także zmielony ząbek czosnku przyłożony do rany. Podobne działanie przyniesie plasterek cebuli. Warto pamiętać, że użądlenie w okolicy jamy ustnej, gardła czy szyi może być niebezpieczne nawet dla osób, które nie są uczulone na jad. Opuchlizna może uniemożliwić oddychanie.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane