w szkole też może być przyjemnie

Jak wytrzymać w szkole?
JudytaJudyta - specjalista Tipy.pl

To zupełnie naturalne, że dla niektórych uczniów szkoła jest nudna, bezbarwna, stresująca lub pozornie bezwartościowa. Często też zdarza się, że dzieci i młodzież nie chcą chodzić do szkoły, ponieważ z różnych powodów nie mogą tam wytrzymać. Poniżej znajdziesz wskazówki na temat tego, jak wysiedzieć w szkole i się do niej nie zniechęcić.
1
Niczego nie odwlekaj.

Odkładanie wszystkiego na później zwykle nie prowadzi do niczego dobrego. Uczeń, który nie skończył lub, co gorsza, nie zaczął nawet pracy domowej, będzie unikać pójścia do szkoły, ponieważ boi się konsekwencji i kłopotów, jakie może mieć z tego powodu.
2
Pamiętaj, odkładanie na potem wywołuje stres. Dzieje się tak dlatego, że uczniowie, którzy odrabiają lekcje w ostatniej chwili działają pod presją i są zmęczeni.
3
W większości przypadków wystarcza dobre planowanie. Pomaga ono zwalczyć przeświadczenie, że na wszystko, co trzeba zrobić nie wystarczy czasu. Przez wyznaczanie priorytetów i szczegółowe planowanie zadań, możesz wygospodarować dużo więcej czasu, niż kiedykolwiek myślałeś, że masz.
4
Przykładem dobrego planowania jest praca nad projektem. Załóżmy, że na wykonanie projektu masz miesiąc. Zaplanuj, że każdego wieczora na jego realizację możesz przeznaczyć 30 minut, a godzinę poświęcaj na odrabianie zadań domowych. Takie rozwiązanie jest dużo mniej stresujące, niż robienie projektu w ostatniej chwili, przez 6 godzin.
5
Nie wywieraj na siebie zbyt dużej presji.

Nie martw się o wyniki doświadczeń.

Pamiętaj, że jeżeli prawidłowo przeprowadziłeś eksperyment, nie musisz się o nic martwić. Niezależnie od tego, jakie będą jego wyniki, tak długo, jak nie masz sobie nic do zarzucenia, myśl pozytywnie. Jeżeli mimo wszystko wynik będzie niezadowalający, następnym razem staraj się bardziej.
6
Opieraj się presji rówieśników.

W przeciwnym razie będziesz cały czas oglądać się na innych. Pamiętaj, by zawsze pozostawać sobą i postępować zgodnie z własnymi poglądami.
7
Proś o pomoc.

Jeżeli masz problemy z zadaniem, nie bój się poprosić o pomoc. Poproś rodziców, starsze rodzeństwo lub kolegów, by wyjaśnili ci coś, czego nie rozumiesz. Być może ktoś inny wytłumaczy ci dane zagadnienie lepiej i bardziej przystępnie.
8
Jeżeli mimo pomocy rodziców i rodzeństwa wciąż czegoś nie rozumiesz, przed lekcją podejdź do nauczyciela i poproś by jeszcze raz ci to wyjaśnił.
9
Jeżeli więcej dzieci nie może zrozumieć jakiegoś zagadnienia, poproście nauczyciela, by po lekcjach zorganizował jakieś zajęcia, na których będzie mógł rozwiać wasze wątpliwości.
10
Zapisz się na kółko.

Zdarza się, że dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach organizowanych przez szkołę, jeżeli są one ciekawe i można dowiedzieć się na nich czegoś interesującego. Śmiało dołącz do szkolnego kółka lub sam zaproponuj założenie klubu opartego np. na wspólnym hobby. Jest to świetny sposób na zawieranie nowych znajomości. Należy się jednak upewnić, że jakiś nauczyciel zechce zostać waszym opiekunem, a wszyscy rodzice zgodzą się na udział swoich dzieci w zajęciach pozalekcyjnych.
11
Bądź ciekawy świata, przyłącz się do grupy ekologicznej, czy kółka biologicznego. Dzięki temu nauczysz się pożytecznie wykorzystywać swój wolny czas i zapewnisz sobie rozwój intelektualny i psychiczny.
12
Zapoznaj się ze swoim otoczeniem.

Towarzystwo sprawi, że będziesz się dobrze czuć w swojej szkole. Koledzy i przyjaciele są doskonałą grupą wsparcia i to dzięki nim każdy dzień stanie się lepszy.
13
Bądź ostrożny w kontaktach z innymi ludźmi.

Musisz wyczuć różnice miedzy prawdziwymi przyjaciółmi i pseudo-kolegami, którzy chcą cię wciągnąć w kłopoty. Bezwzględnie unikaj jakichkolwiek form przemocy w szkole, nie daj się wciągnąć w bójki i burzliwe dyskusje.
14
Pamiętaj, że szkoła to nie więzienie.

Możesz pożartować z kolegami lub na przerwie zagrać w piłkę na boisku. Należy jednak wyznaczyć jasną granicę między zwykłą zabawą a kawałami, które mogą zaszkodzić innym uczniom.
15
Zajmij się czymś podczas długiej przerwy.

Możesz słuchać muzyki, rozmawiać z przyjaciółmi lub czytać. Pomoże ci się to zrelaksować i zmniejszyć stres.
16
Miej pozytywny stosunek do życia.

Negatywne nastawienie potęguje stres. Gdy spojrzysz na wszystko z innej perspektywy, może okazać się, że nie jest tak źle, jak ci się wydawało.
17
Ignoruj krytykę i negatywne nastawienie innych osób.

Wyznacz różnicę miedzy konstruktywną krytyką, a obelgami. Nie daj się zestresować i sprowokować do negatywnego postrzegania siebie i osób z twojego najbliższego otoczenia.
18
Wyznacz sobie jakiś cel.

Dobrym sposobem motywowania samego siebie jest wyznaczenie sobie jakiegoś celu i dążenie do niego niezależnie od przeciwności.
?

Wskazówki
* Pamiętaj, by zawsze być aktywnym i przyłączać się do różnych akcji organizowanych przez szkołę.
* Nie wpadaj w panikę i unikaj chaosu. Tylko spokojne przemyślenie problemu przynosi dobre rozwiązanie.
* Życie jest jak nieustanna jazda kolejką górską i choćbyśmy się bardzo starali, nie uda nam się wszystkiego kontrolować. Najlepiej brać życie takie, jakie jest. Nie bój się śmiać, ani płakać, te elementy są częścią naszej codzienności.
* Ucz się pilnie przed każdym sprawdzianem.
* Pozostawaj odpowiedzialny i dobrze zorganizowany.
* Rywalizuj odrobinę z innymi uczniami.
* Zawsze unikaj osób, które mogą tobą manipulować lub cię zranić.
* Unikaj kłopotów.
* Pamiętaj by unikać słów i zachowań, które mogą kogoś obrazić.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (7)

* Pola wymagane

Narcisstist
25.02.2018
Super, polecam, na pewno mi to pomoże w szkole

serio myślicie że to coś da?! -,-
ja
08.08.2016
Szkoła mnie niszczy, gdyby nie ona nie byłabym takim czymś jak teraz.Takie rady nic nie warte.
#19024
19.04.2013
To są bardzo skuteczne sposoby i dodam jeszcze , że można szkołę pokochać i znależć w uczęszczaniu do niej pozytywne strony.W każdej szkole jest coś , co można polubić i bliżej się zainteresować.Polecam znalezienie słabszych uczniów i pomaganie im .Ochroni to ich przed gorszymi ocenami i pozwoli stać się przydatnym i docenionym przez innych.W ten sposób można się realizować i zobaczyć szkołę poprzez jaśniejsze jej odcienie kolorów.
nie moge
28.03.2013
nienawidze szkoly, nienawidze calym sercem, przez szkole probowalam sie zabic 2 razy, przez szkole mam same problemy w domu, w rodzinie, przez szkole mam nerwice, depresje i leki, przez szkole zanizla sie moja samoocena, ciągle gnębienia ze strony rowieśników, ciągła presja ze strony nauczycieli, juz nie moge wytrzymac
Bellatrix
18.02.2013
Dobrze powiedzieć unikaj kłopotów, one pchają się do mnie drzwiami i oknami!
Paweł
03.09.2012
Moje życie to samotność i ciemność. Mimo że chcę mnieć przyjaciół każdy mnie unika . Ale ja jestem inna jestem muzyką
Agu.;**
29.03.2011
Znam takich co im nawet psycholog nie pomoże żeby nie chodzili na wagrary.!!