Jak w naturalny sposób oczyścić jelita?

Agnieszka - specjalista Tipy.pl
Jelita /123RF/PICSEL
1 z 4
Jelita są jednym z najważniejszych organów w organizmie. Pełnią one szereg funkcji, nie tylko związanych z prawidłowym trawieniem. Dzięki znajdującej się w nich mikroflorze, prawidłowo funkcjonują układy odpornościowy i krążenia oraz wchłaniane są niezbędne substancje z pożywienia. Jeśli jelita działają nieprawidłowo, pogarsza się nasze samopoczucie. Co wpływa na pracę jelit? Istotna jest zbilansowana dieta, która pobudza je do prawidłowego działania. Niekiedy przez błędy żywieniowe należy je oczyścić. Z pomocą mogą przyjść niektóre produkty, które przywrócą jelitom prawidłowe funkcjonowanie. Jak to zrobić? Co warto spożywać? Kiedy jelita wołają o pomoc?
1
Ból brzucha /123RF/PICSEL
Oczyszczanie jelit

Częste zaburzenia trawienia, bóle brzucha, ciągłe wzdęcia, brak apetytu i niestrawność to pierwsze symptomy, że jelita nie pracują prawidłowo. Warto zwrócić uwagę na to, czy nie występują inne objawy, takie jak pogorszenie kondycji skóry, ciągłe zmęczenie oraz osłabienie odporności. Wszystko to może świadczyć o tym, że w jelitach nagromadziły się masy kałowe. Dlaczego powstają? Winą należy obarczyć niewłaściwe nawyki żywieniowe, do których zalicza się przede wszystkim brak błonnika w codziennym jadłospisie, niedostateczna ilość spożywanych surowych warzyw i owoców, a także niedostateczne ilość wypijanych płynów czy zbyt częste zjadanie przetworzonych potraw.

Złogi w jelitach

Kiedy odżywiamy się nieprawidłowo, jelita nie są w stanie usunąć wszystkich resztek pokarmowych, co prowadzi do powstania zbitych mas, które w nich zalegają. W konsekwencji może dojść do powstania wielu chorób i zaburzeń, takich jak zapalenia jelita grubego czy zakłócenia prawidłowej pracy układów (odpornościowego, krążenia i nerwowego). To nie koniec zagrożeń wynikających z obecnych w jelitach mas kałowych - mogą doprowadzić do wystąpienia nieprzyjemnego zapachu z ust, a nawet przyczynić się do powstania chorób nowotworowych.
2
Świeże owoce i warzywa /123RF/PICSEL
Oczyszczanie jelita: Od czego zacząć?

Pierwszym krokiem do oczyszczenia jelit jest zmiana dotychczasowych przyzwyczajeń. Na początku warto wyrobić sobie nawyk picia minimum dwóch litrów wody, a najlepiej zaczynać szklanką wody dzień (można dodać plasterek cytryny i miętę). Należy urozmaicić codzienny jadłospis i włączyć do niego warzywa i owoce bogate w błonnik. Po co najlepiej sięgnąć? Po warzywa korzeniowe (seler, marchew, pietruszkę), strączki, kapustę i kukurydzę. Z owoców niezastąpione okazują się jabłka, śliwki, porzeczki i maliny. Nie wolno zapominać również o otrębach, brązowym ryżu oraz orzechach. Należy pamiętać, aby wprowadzać je do diety stopniowo: nagłe dostarczenie błonnika może powodować zaparcia.

Sięgnij po naturalne składniki

Warto pobudzić perystaltykę jelit. Sposobów jest mnóstwo. Można zjadać np. kilka suszonych śliwek między posiłkami. Dobrym pomysłem jest również spożywanie suszonych daktyli i fig. Można również sięgać po napary ziołowe, np. z mniszka lekarskiego, kopru włoskiego, mięty pieprzowej czy imbiru. Nieocenione są także nasiona, np. słonecznika, dyni, babki płesznik. Lato sprzyja upałom, dlatego warto gasić pragnienie koktajlami. Teraz, kiedy jest owoców pod dostatkiem i są w przystępnych cenach, można z nich czerpać pełnymi garściami. Dobrze jest zjadać kiszonki, szczególnie ogórki. Nie wolno zapominać o warzywach i owocach bogate w wodę: czyli zielone ogórki i arbuzy.
3
Jabłka /123RF/PICSEL
Monodiety

Aby oczyścić jelita, można zafundować sobie krótkotrwałą kurację opartą na monodiecie. Najpopularniejsze z nich to:

*Dieta jabłkowa: polega na spożywaniu wyłącznie surowych jabłek. Należy w ciągu doby spożywać dwa kg owoców, dzieląc je na kilka porcji. Dieta nie może trwać dłużej niż trzy dni.

Dieta kefirowa: jedynym pokarmem jest kefir, który wypija się po jednej szklance, co około godzinę. Maksymalnie powinno się wypić jego dwa litry, nie dłużej niż jeden dzień.

Dieta warzywna: Trwa trzy dni. Polega na tym, aby zjadać codziennie dwa kilogramy warzyw np. pod postaciami surówek i sałatek. Warto włączyć do niej marchew, paprykę, kapustę, sałatę, pomidory, cukinie, ogórki, kukurydzę, seler czy pietruszkę.

Jeśli podczas stosowania monodiety występują działania niepożądane, takie jak osłabienie, bóle głowy czy nadmierne wzdęcia, należy ją przerwać. Aby kuracje miały lepszy efekt, warto włączyć w rytm dnia niezbyt intensywną aktywność fizyczną.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie

Tomek
03.08.2020
Poczytajcie o odchudzaniu z elementami fizjologii i biochemii, warto!