Dieta Sonoma: Na czym polega? Kto powinien ją stosować?

AlicjaAlicja - specjalista Tipy.pl
Dieta stawia na warzywa i owoce /123RF/PICSEL
1 z 4
Inspirowana śródziemnomorskim stylem odżywiania Dieta Sonoma idealnie wpasowuje się w letni klimat i nieprzerwanie zyskuje na popularności. W przeciwieństwie do większości popularnych programów żywieniowych nie skupia się na drobiazgowym liczeniu kalorii i nie ogranicza wyboru produktów, a tym samym nie zabija radości czerpanej z jedzenia. Jest przy tym dobra dla serca i mózgu, pyszna, aromatyczna i - jak przekonują jej praktycy - skuteczna. Pierwsze rezultaty można zaobserwować już po dziesięciu dniach. W menu zgodnym z dietą Sonoma dominują warzywa, owoce, ziarna, sery, ryby, orzechy, drób i zdrowe tłuszcze. Miejsce smażonych potraw zajmują grillowane. Więcej wskazówek na temat założeń i zaleceń diety Sonoma można znaleźć poniżej.
1
Dieta Sonoma dobra dla serca /123RF/PICSEL
Czym jest dieta Sonoma?

Dieta Sonoma to program żywieniowy opracowany przez dietetyk dr Connie Guttersen. Jej zasady zostały wyłożone w książce „Nowa dieta Sonoma” wydanej w 2011 roku. Inspiracją dla diety Sonoma jest śródziemnomorski styl odżywiania; opiera się głównie na świeżych owocach i warzywach. Podzielona jest na trzy fazy, gdzie pierwsza posiada najwięcej restrykcji, ale gwarantuje uzyskanie efektów już po dziesięciu dniach jej stosowania. Co ciekawe, nie skupia się głównie na liczeniu kalorii i ograniczaniu ilości codziennych posiłków. Nacisk położono tu na wybór i jakość produktów. Im różnorodniej, tym lepiej. "Złe", czyli nasycone tłuszcze zastępuje się tymi dobrymi dla serca i zamiast masła sięga się po oliwę z oliwek. Zamiast czerwonego mięsa w jadłospisie dominują ryby oraz drób, a miejsce nafaszerowanych cukrem deserów zajmują świeże owoce. Nie trzeba też całkowicie rezygnować z pełnoziarnistego chleba, ale należy wyraźnie ograniczyć jego ilość.
Zalecana dzienna ilość kalorii w I etapie diety to około 1000-1200 kalorii, w II etapie nie wolno przekraczać progu 1500-2000 kcal dziennie.
2
Dieta Sonoma stawia na ryby /123RF/PICSEL
Co można jeść w czasie diety Sonoma?

Podstawowymi składnikami diety Sonoma są ziarna, migdały, pomidory, szpinak, winogrona, truskawki, brokuły, papryka, jagody oraz oliwa z oliwek. Rezygnuje się z tłustych mięs na rzecz drobiu i ryb, o wiele delikatniejszych i mających lepszy wpływ na ludzki organizm - zwłaszcza serce i mózg. Ogranicza się także sól, co wcale nie oznacza, że dieta Sonoma jest uboga w aromaty. Wręcz przeciwnie - skupia się na przyprawach takich jak kolendra, rozmaryn czy oregano. Ważnym komponentem diety Sonoma są orzechy, które są wkomponowane w dania główne, ale można je również stosować jako przekąski. Oczywiście nie wolno przesadzać z ich ilością. Zalecana jest garść dziennie. Poza tym eksperymentuje się z sałatkami oraz serami, takimi jak na przykład tradycyjna dla Grecji feta. Kluczowy jest także sposób przyrządzania potraw. Nie wolno ich smażyć, zaleca się przede wszystkim grillowanie, co w okresie letnim jest możliwe nawet bez specjalnej patelni. Nie jest też wymagana całkowita rezygnacja z alkoholu, ponieważ dieta Sonoma przewiduje wypicie lampki czerwonego wina.
3
Dieta Sonoma dobra dla mózgu /123RF/PICSEL
Kto powinien zacząć stosować dietę Sonoma?

Dieta Sonoma zalecana jest przede wszystkim tym, którzy chcą utrzymać prawidłową wagę ciała na dłuższy czas, ale nie tylko. Powinny się nią także zainspirować osoby zmagające się z nadwagą, nadciśnieniem oraz chorobami sercowo-naczyniowymi. Większość składników, na których opiera się dieta Sonoma, wpływa pozytywnie na układ krwionośny i pracę serca. Dzięki obecnej w niej dużej ilości orzechów, ryb czy oliwy z oliwek oraz eliminacji smażonych potraw można obniżyć poziom złego cholesterolu LDL oraz wyregulować wysokie ciśnienie. Dieta Sonoma przewiduje także wypicie kieliszka czerwonego wina do obiadu lub kolacji. Ten częsty zwyczaj praktykowany wśród śródziemnomorskich rodzin - jak wynika z badań naukowców - również zbawiennie wpływa na działanie serca. Dietę Sonoma, która stawia na produkty bogate w przeciwutleniacze stymulujące pracę układu nerwowego, pokocha także mózg i choćby z tego powodu powinny z niej czerpać osoby pracujące umysłowo. Zasady programu żywieniowego warto też dostosować do indywidualnych potrzeb czy preferencji i skonsultować z dietetykiem.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie