Gęsia stopka: Czym jest? Objawy i leczenie

AlicjaAlicja - specjalista Tipy.pl
Na uraz narażeni są sportowcy /123RF/PICSEL
1 z 4
Nazwą "gęsia stopka" określa się przyczep trzech mięśni znajdujących się przy stawie kolanowym. Jeśli rozwija się stan zapalny, pojawiają się obrzęki i ból kolana odczuwany przy jego zginaniu. Zwykle pomaga fizjoterapia, ale może okazać się niewystarczająca. Wówczas wymagana jest interwencja chirurgiczna. Obciążenie mięśni następuje zazwyczaj w trakcie treningów, szczególnie często dotyka długodystansowych biegaczy, pływaków, kolarzy i piłkarzy. Jednakże narażone są także osoby z chorobami ogólnoustrojowymi, takimi jak cukrzyca czy otyłość. Jakie konsekwencje pociąga za sobą uszkodzenie gęsiej stopki? Czy istnieją sposoby na zapobieganie jej urazów?
1
Uraz dotyka biegaczy /123RF/PICSEL
Czym jest gęsia stopka?

Gęsia stopka to przyczep trzech mięśni, czyli krawieckiego, smukłego i półścięgnistego. Łączą się z kością piszczelową za pomocą tkanki, która swoim wyglądem przypomina błonę, jaką gęsi posiadają między palcami. Główną funkcją przyczepu jest zginanie stawu kolanowego, dlatego w przypadku urazu łatwo zauważyć, że zaczyna dziać się coś niepokojącego. Ból kolan, który nasila się w czasie wykonywania aktywności fizycznych, a także w trakcie zginania, wchodzenia po schodach lub wsiadania do auta oraz obrzęk to podstawowe objawy zapalenia.

Zapalenie gęsiej stopki: Kto jest najbardziej narażony?

Do zapalenia przyczepu mięśni tworzących gęsią stopkę dochodzi na skutek przetrenowania, braku rozgrzewki, zbyt dużego obciążenia mięśni, a nawet przez źle dobrane obuwie. Na uraz najbardziej narażeni są sportowcy, których dyscyplina opiera się głównie na pracy nóg; szczególnie długodystansowi biegacze, pływacy, kolarze lub piłkarze. Równie podatne na rozwój zapalenia są osoby zmagające się z cukrzycą, nadwagą lub cierpiący z powodu schorzeń stawu kolanowego. Częste kierowanie stóp do wewnątrz także może prowadzić do uszkodzenia gęsiej stopki. Dlatego bardzo ważne jest prawidłowe ułożenie nóg i ciężaru ciała tak, aby za bardzo nie obciążyć stawu kolanowego.
2
Pomaga fizykoterapia /123RF/PICSEL
Zapalenie gęsiej stopki: Leczenie

Zapalenie gęsiej stopki wymaga specjalistycznego leczenia. Jeśli pojawią się bóle i obrzęki, należy jak najszybciej skonsultować się z ortopedą, który wykona badanie USG i w razie potrzeby przepisze leki przeciwbólowe oraz przeciwzapalne na złagodzenie pierwszych objawów bolących kolan. Konieczna może okazać się także fizjoterapia. Dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom rozciągającym, nazywanych strechingiem, można rozluźnić mięśnie wchodzące w skład gęsiej stopki. Bardzo ważne jest również wzmacnianie mięśni. Oczywiście ćwiczenia trzeba wykonywać regularnie, aby otrzymać zadowalający efekt i zapomnieć o bólu.

Masaże tkanek miękkich

Innym sposobem zmniejszania stanu zapalnego są zastrzyki glikokortykosteroidem robione na strukturach kolanowych. Wykonuje się także masaże tkanek miękkich lub masaże sportowe, których zadaniem jest rozluźnienie napięcia mięśniowego, a także poprawa krążenia krwi w nogach. W skrajnych przypadkach konieczna jest interwencja chirurgiczna.
Przydatne mogą okazać się także domowe sposoby na uśmierzenie bólu, takie jak zimne okłady na miejsca z obrzękiem lub wkładanie poduszki między kolana w czasie snu, co pozwoli na zmniejszenie dyskomfortu i bólu w nocy. Sportowcom zaleca się ograniczenie obciążeń treningowych, a w poważnych przypadkach całkowite zaprzestanie ćwiczeń na czas leczenia. Wszystko to oczywiście ma służyć szybszemu powrotowi do dawnej formy i zmniejszenia ryzyka powstania tego problemu w przyszłości.
3
Ulgę przyniesie okład /123RF/PICSEL
Zapalenie gęsiej stopki: Jak zapobiec?

Najlepszym sposobem na uniknięcie zapalenia gęsiej stopki jest dbanie o prawidłowe ustawienie stóp - tak, aby nie były skierowane nadmiernie do wewnątrz. Kluczowy jest także dobór obuwia do treningów oraz ćwiczeń i obciążeń treningowych. Wszystko po to, aby nie narazić się na ewentualną kontuzję. Trzeba pamiętać też o rozciąganiu i odpowiednim wzmacnianiu swoich mięśni, co uodpornia nas na obrażenia. Przy planowaniu ćwiczeń treningów trzeba także dopisywać do nich przerwy, dzięki którym organizm będzie w stanie sam powrócić do dobrej formy. Zmęczone i przepracowane mięśnie szybciej ulegną urazowi.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie