Jak suszyć grzyby?

Agnieszka - specjalista Tipy.pl
Suszone grzyby /123RF/PICSEL
1 z 4
„Leśne mięso”, bo tak często nazywa się grzyby, to nie lada gratka dla każdego smakosza. Choć w naszych lasach najobficiej występują we wrześniu, to w lipcu i sierpniu można spotkać wiele gatunków: np. borowiki, podgrzybki, maślaki, kurki, rydze czy kanie. Grzyby, choć bardzo smaczne, są bardzo nietrwałe, dlatego w ciągu doby od zbioru należy przygotować z nich potrawy albo przetwory, gdyż przechowywane w lodowce bardzo szybko się psują, a na dodatek mogą powodować ciężkie zatrucia pokarmowe. Na szczęście część, którą nie udało się zjeść możesz zasuszyć.
1
Grzybobranie /123RF/PICSEL
Jak przygotować grzyby do suszenia?

Przed przystąpieniem do suszenia, grzyby należy odpowiednio przygotować. Wystarczy, że je oczyścisz, np. za pomocą nożyka albo pędzelka i odkroisz nadpsute (o ile takie są) części. Następnie pokrój je na mniejsze kawałki: kapelusze w plasterki, a trzony w talarki. Choć drobne grzyby sprzyjają szybszemu suszeniu, to również nie mogą być zbyt małe. Staraj się, aby miały grubość nie mniejszą niż centymetr. Pamiętaj, aby nie suszyć grzybów, które są robaczywe. Wyrzuć je natychmiast, ponieważ owady mogą się błyskawicznie rozmnożyć na wszystkie inne. Nigdy nie myj grzybów – wilgoć znacznie wydłuży cały proces.

Suszenie na słońcu

Suszenie na słońcu jest najprostszym rozwiązaniem. Wystarczy, że rozłożysz na tacy papier śniadaniowy albo pergamin i umieścisz na nim grzyby. Pamiętaj, aby były one rozmieszczone luzem i nie stykały się ze sobą. Taca może być umieszczona na parapecie. Jednak musisz pamiętać, że cały proces może trwać kilka dni, więc najlepiej do tego wybierz jedynie dni słoneczne. Suszące się grzyby przykryj gazą – zapobiegniesz w ten sposób osiadaniu na nich much.
2
Suszenie w piekarniku /123RF/PICSEL
Suszenie w piekarniku

Inną metodą jest suszenie grzybów w piekarniku. Rozmieść na blasze wyłożonej papierem do pieczenia grzyby (nie mogą się stykać) i włóż ją do piekarnika rozgrzanego do temperatury 50 stopni. Po godzinie zwiększ temperaturę do 60 stopni. Pamiętaj, aby cały czas sprawdzać, czy grzyby się nie przypalają. Nie zapominaj, aby zostawić uchylone drzwi od piekarnika – zapobiegnie to gromadzeniu się wilgoci. Jak długo suszyć grzyby? Proces trwa kilka godzin, więc musisz dostosować długość do swojego urządzenia – grzyby są gotowe, kiedy zmniejszyły nieznacznie swoją objętość, są twarde, ale równocześnie giętkie.

Suszarka do grzybów

Jeśli często zbierasz grzyby i zawsze znajdujesz dorodne okazy, pomyśl o zakupie profesjonalnej suszarki do grzybów. Jej zaletą jest to, że wystarczy ułożyć w niej pokrojone części, a urządzenie samo wykona całe zadanie. Pamiętaj, że suszarka może służyć do suszenie innych artykułów spożywczych: owoców, warzyw czy nawet ryb i mięsa.
3
Suszone grzyby /123RF/PICSEL
Suszenie na sznurku

Suszenie na sznurku jest równie popularne, co nieskomplikowane. Wystarczy nawlec na nić kawałki grzybów i rozwiesić je w pobliżu źródeł ciepła. Może to być miejsce blisko pieca, kaloryfera czy kuchenki.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane