Olejek lawendowy: Właściwości i zastosowania

Magdalena - specjalista Tipy.pl
Jak stosować olejek lawendowy? /123RF/PICSEL
1 z 4
Olejek lawendowy to jeden z najlepszych naturalnych specyfików do skóry, włosów i paznokci. Działa przeciwzapalnie i bakteriobójczo, opóźnia procesy starzenia się i błyskawicznie regeneruje skórę. Przy tym jest najbezpieczniejszym olejkiem do stosowania zewnętrznego – nie powoduje podrażnień ani alergii, jest za to pomocny przy trądziku czy łuszczycy. Olejek lawendowy wzmocni też strukturę włosów, zapobiegnie przed rozdwajaniem się paznokci i będzie wsparciem w walce z cellulitem i nadpotliwością. To jednak nie koniec jego wyjątkowych właściwości. Sprawdź, jak samodzielnie zrobić olejek lawendowy i w jaki sposób go stosować.
1
Olejek do włosów /123RF/PICSEL
Czym jest olejek lawendowy i co zawiera?

Olejek lawendowy wytwarzany jest z lawendy wąskolistnej, którą z powodzeniem stosuje się w medycynie naturalnej m.in. do zwalczania dolegliwości układu pokarmowego. Olejku używa się z kolei zewnętrznie – na skórę, włosy i paznokcie lub wykorzystuje do aromaterapii. Znajdziemy w nim wiele substancji bioaktywnych, przede wszystkim flawonoidy, fitosterole, garbniki, kumaryny czy linalol. Wykazują one silne właściwości przeciwzapalne, bakteriobójcze i grzybobójcze, obkurczają naczynia krwionośne, zmniejszają obrzęki i usuwają z organizmu wolne rodniki, odpowiedzialne za starzenie się skóry, a nawet powstawanie nowotworów.

Jak olejek lawendowy działa na włosy?

Olej lawendowy błyskawicznie odżywi włosy i pobudzi krążenie w skórze głowy. Dzięki temu wzmocni włosy od nasady, przyspieszy ich wzrost i ograniczy wypadanie. Spowolni również przetłuszczanie się włosów i będzie wsparciem w walce z łupieżem oraz wszami. Olejek lawendowy świetnie regeneruje włosy, wygładza je i nadaje im blask.
2
Olejek na cellulit /123RF/PICSEL
Jak olejek lawendowy działa na skórę?

Olejek lawendowy ma zbawienny wpływ na skórę. Odżywia ją, regeneruje i przyspiesza gojenie się ran czy oparzeń słonecznych, zmniejsza blizny. Jest szczególnie polecany do cery trądzikowej – zwalcza bakterie, dogłębnie oczyszcza i zmniejsza ilość wydzielanego sebum. Łagodzi objawy łuszczycy i grzybicy.

Substancje znajdujące się w olejku lawendowym świetnie pobudzają też krążenie. Warto więc wsmarowywać go w uda – będzie wsparciem w walce z cellulitem. Stosowany na pachy i stopy znacznie ograniczy pocenie się skóry.
3
Zastosowania olejku /123RF/PICSEL
Inne właściwości olejku lawendowego

Olejek lawendowy wykorzystywany jest przede wszystkim w kosmetyce, ale jest pomocny także w walce z dolegliwościami ze strony układu nerwowego. Do kąpieli wystarczy dodać kilka kropel olejku, by szybko się odprężyć, zrelaksować i pokonać uporczywe bóle głowy (także migrenowe) i stawów. Udowodniono też, że inhalacje z dodatkiem olejku lawendowego zmniejszają ryzyko depresji, ułatwiają zasypianie i obniżają ciśnienie tętnicze krwi. Odrobinę olejku można wetrzeć w poduszkę – efekty pozytywnie nas zaskoczą już pierwszej nocy.

Olejek lawendowy jest też szczególnie pomocny latem – skutecznie łagodzi świąd i zmniejsza obrzęk po ukąszeniu owadów. Jego zapach odstrasza też komary, muchy, mole i pająki. W pobliżu drzwi i okien oraz produktów spożywczych wystarczy zostawić kłębki waty nasączone olejkiem.

Jak zrobić olejek lawendowy?

Olejek lawendowy dostępny jest w sklepach i drogeriach, ale z łatwością można zrobić go samodzielnie. Kilka garści świeżych lub suszonych kwiatów lawendy wystarczy wsypać do słoika i zalać go podgrzanym olejem migdałowym. Słoik należy szczelnie zamknąć i przechowywać w ciemnym miejscu przez co najmniej miesiąc. Po tym czasie substancję trzeba przecedzić, a płyn wlać do ciemnej buteleczki.  
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane