Pieniądze

Jak nie przekroczyć wydatków przewidzianych w budżecie?
Mar - specjalista Tipy.pl

Ustalenie miesięcznego, czy rocznego budżetu wydatków może wcale nie być takie trudne, należy tylko znaleźć motywację. Poniżej znajdziesz kilka strategii, które mogą pomóc znaleźć motywację i pozwolić ci odnieść sukces.
1
Pozytywne podejście – największy sukces odniosą Ci, którzy mają pozytywne podejście. Utrzymanie wydatków w budżecie nie znaczy, że masz głodować, ale nie dopuścić do kłopotów finansowych i nie być na debecie. Musisz uzmysłowić sobie, jakie korzyści przyniesie to dla Ciebie i Twojej rodziny.
2
Wyznacz cele – ustalenie długo i krótko terminowych celów jest niezbędne, aby odnieść sukces utrzymania wydatków posiadanym budżecie. Cele długoterminowe, jak np. zakup mieszkania, mogą zniechęcać, bo długo musisz czekać, aby zobaczyć efekt i łatwo możesz się poddać. Ale gdy do celów długoterminowych dodasz także cele krótkoterminowe, wówczas realizując krótkoterminowe cele, będziesz miał motywację na realizację i tych długoterminowych.
3
Nagradzaj się za każdy osiągnięty cel. Powinno to być coś, co naprawdę sprawia Ci ogromną przyjemność, np. wypad za miasto z rodziną, piknik, wyjście do restauracji itd. W ten sposób będziesz miał kolejną motywację do dążenia do upragnionego celu, wiedząc, że jak go już osiągniesz, czeka Cię coś miłego.
4
Kalkuluj oszczędności – wydając 5 zł dziennie na batoniki np., wydaje się niczym, ale oszczędzając na takich drobnych wydatkach, pozwoli Ci uzbierać niezłą sumkę. Na stronach internetowych możesz znaleźć informacje, które udowodnią Ci jak ogromne zyski możesz odnieść inwestując to 5 zł, (albo 150 miesięcznie). Np. za 5 lat, przy oprocentowaniu 8% wygenerujesz kwotę 11 021,53, a to już wygląda nieźle prawda? I daje do myślenia….
5
Minimalizuj impulsywne wydatki – zrób zdjęcie swojemu upragnionemu celowi długoterminowemu i przyklej w portfelu, lub na karcie bankowej. Teraz za każdym razem otwierając portfel, aby za coś zapłacić, widząc swój upragniony cel, dwa razy pomyślisz, czy naprawdę aby potrzebujesz w tej chwili wydać pieniądze i odsunąć osiągnięcie upragnionego celu?

Inny sposób, aby powstrzymać wydatki pod wpływem impulsu: Umieść w swoim portfelu kartkę, gdy będziesz chciał coś kupić, najpierw zapisz na kartce i myśl o tym przynajmniej przez tydzień. Jeżeli międzyczasie pojawi się inna rzecz, którą też byś chciał kupić, ponownie zapisz itd., ale na kartce możesz mieć miejsce tylko na zapisanie 3 pozycji. Więc teraz, jeśli upatrzysz następną rzecz, którą chcesz kupić, musisz usunąć z kartki inną, aby zrobić miejsce na zapisanie tej nowej. W ten sposób, będziesz musiał zdecydować, co jest ci naprawdę potrzebne (mając na uwadze usunięcie którejś pozycji, aby zrobić miejsce na nową) i jeżeli któraś pozycja pozostaje przez dłuższy okres niezmiennie na kartce i masz na to pieniądze to kup ją.
Tym sposobem, kupisz naprawdę, to, co jest Ci potrzebne, a nie to, co Ci się wydawało potrzebne i było efektem impulsu.
6
Wybaczaj sobie – trzymanie wydatków w budżecie, może mieć swoje wzloty i upadki – nikt nie powiedział, że to będzie łatwe zadanie. Gdy masz gorszy dzień i wydałeś pieniądze, nie zadręczaj się! Kluczem do sukcesu, nie jest odmawianie sobie wszystkiego, bo łatwo się zniechęcisz. Znajdź czas na relaks, pomoże Ci to rozładować stres. Trzymaj się wyznaczonych celów i nagradzaj się, jeśli je osiągniesz. W ten sposób, nie stracisz motywacji, aby podążać wyznaczoną ścieżką.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

bobi
02.03.2015
a jakieś tipy dla tych którzy nie mają możliwości przejść do gigakablówki?
filiph
02.03.2015
no spoko ale ta gigsakablówka jest tylko dla warszaiwaków i krakusów a co proponujesz tym spoza ?
leszek
02.02.2015
świetny artykuł. obliczyliśmy z narzeczoną że tylko na abonencie telefonicznym i kablówce zaoszczędzimy w tym roku co najmniej 800 zł i całość dokładamy do wakacji. Najlepsze jest to że nie trzeba było głęboko szukać tych oszczędności:
- abonament bez telefonu 20zł/msc
- gigakablówka 50zł/msc mniej niż do tej pory płąciliśmy