Sześć sposobów na nieproszonych gości w domu

Magdalena - specjalista Tipy.pl
Jak pozbyć się nieproszonych gości z domu? /123RF/PICSEL
1 z 4
Latem znacznie chętniej wietrzymy mieszkania i domy, często zostawiamy otwarte na oścież drzwi wejściowe lub balkonowe. Niestety, to świetna okazja dla nieproszonych gości – pająków, mrówek, moli czy myszy. Ich obecność w mieszkaniu długo może pozostawać niezauważona, prędzej czy później dostrzegamy jednak skalę zniszczeń – zmarnowaną żywność czy pogryzione meble. Pozbycie się intruzów bywa czasochłonne, a specjalistyczne preparaty są silnie toksyczne i niebezpieczne dla małych dzieci oraz zwierząt domowych. Dlatego warto korzystać ze sprawdzonych i naturalnych metod. Sprawdź, jak pozbyć się z domu mrówek, pająków, rybików, moli czy pluskiew.
1
Jak pozbyć się mrówek? /123RF/PICSEL
Jak pozbyć się mrówek z domu?

Inwazja mrówek w domu może bardzo uprzykrzyć nam życie. Żywią się białkiem i cukrem, zanieczyszczają produkty spożywcze i mogą roznosić wirusy. Jeśli gniazdo mrówek znajduje się poza naszym domem, owady wystarczy odstraszyć. Na trasie ich wędrówek można wtedy umieścić odrobinę cynamonu, liście pomidorów, orzecha włoskiego, majeranku lub piołunu. W ten sposób możemy też zapobiegać inwazji mrówek – rozkładając liście na balkonie, tarasie czy w pobliżu drzwi. Jeśli gniazdo mrówek znajduje się w domu, najlepiej zalać je wrzątkiem. Gdy nie możemy go zlokalizować, warto zrobić trującą przynętę, którą owady zaniosą do gniazda. Potrzebujemy jedynie ugotowanego żółtka jajka, z którym mieszamy odrobinę boraksu. Dzięki temu pozbędziemy się mrówek i wszystkich larw.

Jak pozbyć się moli z domu?

Mole spożywcze potrafią szybko zniszczyć całe zapasy żywności. Larwy znajdujemy wtedy przede wszystkim w sypkich produktach. Wytępienie tych owadów wymaga systematyczności i wytrwałości. Całą zanieczyszczoną żywność należy wyrzucić, a wszystkie szafki umyć roztworem wody i octu (w proporcji 1:1). W szafkach przez pewien czas najlepiej trzymać też miseczki z octem lub kłębki waty nasączone olejkiem eterycznym (lawendowym, goździkowym czy tymiankowym). Zapachowe torebki powinno się umieścić we wszystkich pomieszczeniach. Na parapetach warto też uprawiać lawendę i miętę.
2
Jak pozbyć się rybików? /123RF/PICSEL
Jak pozbyć się rybików z domu?

Rybiki cukrowe uwielbiają ciepłe i wilgotne miejsca, dlatego tak łatwo spotkać je w łazience czy kuchni. Nie są niebezpieczne, ale jeśli się namnożą, mogą wyrządzić w mieszkaniu wiele szkód. Żywią się cukrem, skrobią i celulozą, dlatego bywa, że niszczą tapety, książki czy żywność. Rybików pozbędziemy się z domu za pomocą ekologicznego oprysku. Do pojemnika z atomizerem wystarczy wlać wodę, olejek lawendowy i sok z cytryny w proporcji 1:1:1. Mieszanką należy opryskać miejsca, w których widujemy rybiki. Z kolei w kuchni czy spiżarni warto zostawić goździki, rozmaryn lub cynamon. Rybiki błyskawicznie wyniosą się z naszego domu.

Jak pozbyć się myszy z domu?

Myszy w domu nie tylko mogą wywołać paniczny lęk, ale przede wszystkim roznoszą mnóstwo chorobotwórczych drobnoustrojów. Jeśli zaobserwowaliśmy gryzonia w domu, w pierwszej kolejności należy zagipsować i uszczelnić wszystkie miejsca, w przez które myszy mogą przedostawać się do domu. W kuchni czy spiżarni warto pozostawić kłębki waty nasączone octem, a także świeży rumianek, liście pomidorów czy ziele wrotyczu pospolitego. To zapachy, które skutecznie odstraszają myszy. Aby pozbyć się gryzonia z domu, konieczna jednak będzie pułapka lub trutka. Jeśli nie chcemy zabijać myszy, warto zakupić specjalną pułapkę z klatką – dzięki temu będziemy mogli wypuścić gryzonia na wolność.
3
Jak pozbyć się pluskiew? /123RF/PICSEL
Jak pozbyć się pluskiew z domu?

Pluskwa to prawdziwy wróg w naszych mieszkaniach. Żywi się ludzką krwią, grasuje w nocy i błyskawicznie rozmnaża się w miejscach niewidocznych dla naszego oka. Ukąszenie pluskwy nie tylko boli, ale grozi zakażeniem gronkowcem i innymi drobnoustrojami. Zwalczanie pluskiew jest trudne i czasochłonne. Przede wszystkim należy zabezpieczyć (np. za pomocą silikonu lub gipsu) wszystkie szczeliny w ścianach i podłogach (np. boazerie, tapety itp.). Mieszkanie powinno się też często odkurzać i wietrzyć, a tkaniny prać w wysokich temperaturach (powyżej 45 stopni Celsjusza). Miejsca, w których dostrzegliśmy pluskwy, najlepiej posmarować naftą lub spirytusem denaturowanym.

Jak pozbyć się pająków z domu?

Pająki są naszymi sprzymierzeńcami w walce z latającymi owadami i insektami. Niestety ich obecność w domu kojarzy się z brakiem higieny, a niektóre osoby wręcz paraliżuje. Dlatego zakamarki, w których widujemy pająki (np. kratki wentylacyjne, okolice drzwi i okien, framugi) warto spryskać mieszanką wody i kwasku cytrynowego (5 łyżek kwasku na litr wody). Pająki nie cierpią tego zapachu.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (5)

* Pola wymagane

Adam
27.08.2020
Na krety nie pomagają żadne złote środki typu puszki na drucie, ultradźwięki, świece dymne, włosy, zdechłe ryby, kompletnie nic... oprócz ich fizycznej eliminacji (co jest zabronione) i specjalnej siatki pod trawnikiem. Cała reszta to pic na wodę fotomontaż.
nm
27.08.2020
dlaczego mam mordowac rybiki i inne zwierzatka ??? one tez chca zyc...
HEHE!
22.08.2020
Gdzie pająków kupa tam bogata chałupa.
praw
22.08.2020
Na myszy najlepszy jest kot.
romek
22.08.2020
Rybiki pokazują że miejsce jest zdrowe do mieszkania. Nikomu szkody nie przynoszą.Kochajmy nasze rybiki