ucząca się dziewczyna

Co zrobić żeby się lepiej uczyć?
JudytaJudyta - specjalista Tipy.pl

Szkoła średnia jest przez wielu uważana za najbardziej istotny okres w edukacji. Jesteś na takim etapie nauki, w którym materiał staje się znacznie trudniejszy, a oceny zaczynają mieć znaczenie dla twojej przyszłości. Co więcej, wymaga się teraz od ciebie myślenia bardziej twórczego i abstrakcyjnego. Musisz analizować niektóre zagadnienia i wypracowywać w sobie intuicję. To teraz nabierasz wiedzy, którą będziesz mógł wykorzystać w dorosłym życiu, jako student lub pracownik. Z tego powodu niezmiernie istotne jest to, byś dowiedział się co zrobić, żeby poprawić swoje wyniki w nauce i opanować taką umiejętność uczenia się, która pozwoli ci naprawdę rozumieć dany materiał. Oto, na co musisz zwrócić uwagę:
1
Stwórz odpowiednie warunki do nauki.
Wielu uczniów ma problemy w szkole, ponieważ trudno jest im zabrać się do nauki i skupić się na przerabianym materiale. Dlatego też niezmiernie ważne jest przygotowanie takiego stanowiska pracy, które pozwoli ci się w pełni skoncentrować. Pierwszą rzeczą jest posprzątane, dobrze zorganizowane biurko. Umieść na nim plastikowy pojemnik z długopisami i ołówkami oraz notes, w którym w razie potrzeby będziesz mógł zapisywać notatki. Na biurku musi być wystarczająco dużo miejsca, by dało się rozłożyć zeszyt i książki. Umieść na nim lampkę, która zapewni ci odpowiednie oświetlenie. Pewnie będzie to dla ciebie trudne, ale nie możesz mieć pod ręką absolutnie nic, co rozpraszałoby twoją uwagę. Oznacza to, że nie możesz uczyć się przy tym samym biurku, na którym znajduje się komputer, wieża, czy inne przedmioty mogące odciągnąć cię od nauki. W czasie nauki musisz koncentrować się tylko na niej. Muzykę, przekąski i napoje zostaw sobie na przerwy. Najważniejsza jest systematyczność i dyscyplina.
2
Naucz się podchodzić do wszystkiego ze spokojem.
Nauka również wymaga właściwego podejścia. Bądź spokojny i cierpliwy, zarówno gdy uczysz się nowego materiału, jak gdy powtarzasz ten już przeczytany. Karcenie się za trudności w nauce nie prowadzi do niczego dobrego. Postaraj się maksymalnie otworzyć umysł i zapomnieć o wszystkim dookoła, włącznie ze wszystkimi stresującymi powodami, które zmusiły cię do nauki (np. sprawdzian, kartkówka itp.).
3
Uważaj na lekcjach i staraj się o dobre oceny.
Duża część procesu uczenia ma miejsce na lekcji. Uważnie słuchaj tego, co mówi nauczyciel, ale nie oczekuj od siebie, że wszystko od razu zapamiętasz. Notuj wszystko, co uznasz za istotne, a w domu powtórz i pogłęb zdobytą na lekcji wiedzę. Przygotowując notatki, wykorzystaj metody wzrokowe:
- dużymi lub podkreślonymi nagłówkami oddzielaj od siebie kolejne partie materiału
- rysuj schematy, które obrazują dane zagadnienia
- najważniejsze informacje i definicje pisz na kolorowo.
4
Rozwiń metody skutecznego zapamiętywania.
W szkole średniej wciąż duże znaczenie przywiązuje się do zapamiętywania znacznych ilości materiału. Żeby proces ten przyspieszyć i ułatwić, warto zapoznać się z tzw. mnemotechnikami. Oto niektóre z nich:
- Do zapamiętywania dat i formułek najlepiej sprawdzają się listy.
- Do nauki słówek najlepiej wykonać tabelę: w jednej kolumnie umieścić słowo w obcym języku, a w drugiej jego tłumaczenie
- Skojarzenia pomogą ci zapamiętać trudne nazwy lub słowa.
- Ucząc się na pamięć cytatu lub wiersza możesz zapamiętać skróty pierwszych liter w zdaniu.
- Długi tekst możesz podzielić na mniejsze partie. Każdą z nich spróbuj krótko scharakteryzować w 1-2 zdaniach. Zdania te zapisz na małych karteczkach. Jeśli, powtarzając materiał, zapomnisz jakiegoś jego fragmentu, spójrz na odpowiednią karteczkę i postaraj się rozwinąć zapisane na niej zdanie.
5
Koncentruj się na przedmiotach, które wymagają najwięcej uwagi.
Niektóre przedmioty wymagają systematyczności. Dotyczy to w szczególności matematyki, fizyki i chemii. Nie pozwól sobie w tych przedmiotach na żadne zaległości. Nawet jeśli ich nie lubisz, bądź na bieżąco z materiałem. Zaległości nie tylko sprawią, że będziesz mieć kłopoty w szkole. Próba ich nadrobienia pochłonie tyle twojego czasu, że nie będziesz mieć już siły na naukę czegoś, co naprawdę cię interesuje.
6
Postaraj się pracować zespołowo.
Praca w grupie może przynieść wiele korzyści zarówno tobie, jak i twoim kolegom. Każdy ma taki przedmiot, z którego jest dobry. Jeśli będzie potrafił podzielić się tą wiedzą z kolegami, na pewno pomoże im zrozumieć materiał. W zamian otrzyma pomoc w czymś, co dla niego stanowi największy problem. Co więcej, badania wykazują, że najwięcej uczymy się nauczając kogoś innego. Praca w grupie jest więc nie tylko korzystna, jest również najbardziej skuteczna ze wszystkich form nauki.
7
Masz problemy z językiem polskim? Pisz!
Najlepszym sposobem na wyrobienie w sobie zdolności humanistycznych jest praktyka. Czytaj dużo książek. Dzięki nim bez najmniejszego wysiłku poznasz duży zasób słownictwa i nauczysz się stylu, który będziesz mógł wykorzystać pisząc własne wypracowania. Nie spodziewaj się od razu piorunujących efektów. Nawet „lekkie pióro” wymaga wielu godzin praktyki.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (9)

* Pola wymagane

joanna
22.01.2015
Mam problem z matmo pomorzesz mi
chce mieć leprze oceny zmatmy.
pati_99fox
14.04.2013
O Matko! Nie umiem poradzić sobie z matematyką.. Same 2 i 1
wqny
10.01.2013
Dlaczego w szkole nie uczy sie metod skutecznej nauki tylko odrazu wymaga wkuwania w wiekszosci zbednych rzeczy na pamiec
A potem jest zdziwienie, ze ci co sobie z wkuwaniem na pamiec nie radza kombinuja z uzywkami. Tonacy brzytwy sie chwyci, jak cos nie przynosi efektu to ile razy mozna to powtarzac.
@MyLovelyMuffins
10.04.2012
A ja mam pytanie. Jak wła§nie się uczyć n matematyke. Niby kestem dopiero w gimnazjum, ale już mam z nią duże problemy. Chodzę n korepetycje, one nie przyniosły żadnych skutków. Prosze, jak ktoś ma jakieśpomysły piszcie!! ;D xxx
backto
12.01.2012
Co do kroku 6. jak najbardziej się zgadzam - nauczanie kogoś jako metoda na naukę to sposób sprawdzony i skuteczny :)
kuba
11.11.2011
Dzieki;* sprubóje tak sie pouczyć=)
Zaczne od sprzatania pokoju i odejsc od kompa.
Sebertia
05.10.2011
dziękuję ;*
Negai
01.07.2011
Choć chodzę dopiero do gimnazjum, to wspaniałe wskazówki! Mi np. dużo problemu sprawiała nauka historii, gdzie trzeba było wszystko ,,wykuć". Teraz robię tak, że dziele sobie dany tekst (nie tylko w historii) najczęściej na akapity, i po przeczytaniu dwukrotnym, opowiadam o tym, i piszę notatkę na takich małych kartkach. Po zakończeniu wkładam kartki do podręcznika, i czytam przed rozpoczęciem lekcji. Oprócz tego daty spisuje na większych kartkach, i również uczę się ich, a potem powtarzam. Jedyne co sprawia mi problem to matematyka, ale myślę że jakoś sobie radzę.
Uważam że tez dobre jest prowadzenie kalendarzyka, dzięki temu zawsze będziecie pamiętać o sprawdzianach, kartkówkach, i odpytywaniach :)
lala
26.04.2011
Dzięki może spróbuje tego choć łatwo się rozpraszam przy choć małym szumie