Cztery domowe sposoby na skurcze łydek

Anna - specjalista Tipy.pl
Co pomoże na skurcze łydek?/123RF/PICSEL
1 z 4
Skurcze łydek to bardzo nieprzyjemna dolegliwość, która może dotknąć każdego. Często pojawiają się, gdy nogi są zmęczone, po wysiłku fizycznym lub w przypadku odwodnienia. Jest to także zmora kobiet w ciąży, a także osób prowadzących siedzący tryb życia. Skurcze mogą trwać od kilku sekund do kilku minut, a nawet do kilku dni. Nierzadko atakują również w nocy, przez co utrudniają dalszy sen. Warto więc znać sposoby na to, jak pozbyć się bolesnych skurczów łydek i jak im zapobiegać.
1
Źródła magnezu/123RF/PICSEL
Produkty bogate w magnez i potas

Skurcze łydek mogą pojawić się wskutek odwodnienia i utraty cennych elektrolitów, w tym szczególnie magnezu i potasu. Dlatego też, by zapobiec skurczom i złagodzić je, warto zadbać o odpowiednie nawodnienie oraz sięgać po produkty bogate w potas i magnez. Należy więc spożywać pomidory, banany, seler, figi, kakao i gorzką czekoladę, pełnoziarniste produkty zbożowe i warzywa strączkowe. Najlepiej unikać przy tym kawy i alkoholu, które wypłukują minerały. Na złagodzenie skurczów można też stosować olej magnezowy. Do jego przygotowania potrzebne jest pół szklanki płatków chlorku magnezu i pół szklanki wody destylowanej. Wodę należy doprowadzić do wrzenia i wrzucić płatki magnezowe. Gdy te się rozpuszczą, zdejmij z ognia i pozostaw do wystygnięcia. Wlej następnie do butelki z atomizerem i spryskuj takim olejem nogi przed snem.
2
Woda z ogórków/123RF/PICSEL
Solanka

Odpowiednia ilość płynów w organizmie zapobiega zaburzeniom spójności procesów metabolicznych. To sprzyja bolesnym skurczom mięśni. Dlatego tak ważne jest odpowiednie nawodnienie – przyjmowanie minimum 2 l płynów dziennie. Choć czasami mamy wrażenie, że pijemy dużo wody, może nam jej brakować, m.in. wskutek jej utraty wraz z potem czy moczem. Dlatego też dobrym sposobem na nawodnienie i uniknięcie skurczów jest picie solanki, czyli wody mineralnej o dużej zwartości jonów sodowych. Pozwoli ona utrzymać odpowiednią wilgotność w ciele. Można także sięgać po wodę z kiszonych ogórków lub sporządzić napój elektrolitowy. Do jego wykonania potrzebny jest litr wody, pół łyżeczki niejodowanej soli morskiej lub kamiennej oraz sześć łyżeczek cukru czy też miodu. Można dodać również wyciśnięty sok z cytryny. Taki napój należy wypić w ciągu dnia.
3
Rozciąganie mięśni/123RF/PICSEL
Kąpiel i okłady nóg

Po intensywnym treningu lub wysiłku można wziąć gorącą kąpiel i robić ciepłe okłady łydek. To pozwoli rozluźnić mięśnie i poprawić ukrwienie w nogach. Ból w przeciążonych łydkach stanie się też mniej uciążliwy.

Ćwiczenia rozciągające

Skurczom nóg zapobiegają także regularne ćwiczenia rozciągające. Usprawniają bowiem przepływ krwi, a przez to transport tlenu i składników odżywczych. Można np. stanąć w rozkroku, ustawiając jedną nogę z przodu, a drugą rozciągnąć tak, aby była wyprostowana w kolanie. Należy wcisnąć palce tylnej stopy w podłoże i napiąć mięśnie łydki. Następnie przesuwamy biodra do przodu i rozciągamy łydkę. Powtarzamy ćwiczenie trzy razy, nie odrywając pięty od podłoża i pogłębiając przesuwanie bioder do przodu. To samo robimy z drugą nogą. Gdy złapie nas skurcz, warto też wyprostować i rozciągnąć nogę oraz przyciągać palce stóp w stronę kolan. To pomoże złagodzić ból.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie