praca nad CV

Jak ulepszyć CV?
EluniaElunia - specjalista Tipy.pl

Czasem napisanie CV lepiej powierzyć profesjonaliście. Będziesz mieć wówczas pewność, że zrobi to jak należy, a pracodawca z pewnością spojrzy na ciebie przychylnie. Jest jednak kilka rzeczy, które możesz zrobić samodzielnie, aby poprawić swoje referencje i zwiększyć szansę na sukces. Te pięć porad pomoże Ci uwydatnić osiągnięcia i nieco „podrasować” twoje CV.
1

Oddzielenie obowiązków od osiągnięć.
Jednym z najszybszych i najlepszych rozwiązań jest dokonanie podziału na obowiązki i osiągnięcia na poprzednich stanowiskach. To rozwiązanie pomoże pracodawcy dostrzec twoje umiejętności, z których często sam nie zdajesz sobie sprawy. Forma powinna być zwięzła i w miarę czytelna - możesz wypunktować swoje dotychczasowe obowiązki, a pod nimi twoje osiągnięcia. Wychwyć najważniejsze szczegóły twojego CV i wyróżnij je punktorami. Pracodawca przeważnie ma tylko kilka sekund, żeby przejrzeć twój życiorys, a takie rozwiązanie sprawia, że łatwo znajdzie interesujące go szczegóły. Nie przesadzaj z ilością wyrazów i z wyobraźnią.

2

Używaj słów działania.
To pierwsza zasada pisania CV i choć wymaga nieco czasu, na pewno wyróżni twoje podanie na tle innych. Każde zdanie lub fragment zdania w CV powinno rozpoczynać się silnym czasownikiem określającym działanie, np. ulepszyć, wzmocnić, stwarzać bądź współpracować. Jeżeli w Twoim CV jest dużo powtórzeń, typu „lepsza” czy „lepszy” - nie zastanawiaj się tylko weź do ręki słownik synonimów i zastąp je innymi wyrazami.

3

Usuń pierwszoosobową formę.
Nie staraj się pisać CV w pierwszej osobie liczby pojedynczej. Jest to najczęstszy błąd językowy popełniany podczas pisania tego dokumentu. W CV nie ma miejsca na takie zaimki osobowe jak: „ja”, „my”. Po pierwsze - zdania budowane w ten sposób są zbyt rozwlekłe, a z pewnością nie chcesz by Twoje CV stało się nudne i pozbawione prawdziwego sensu. I po drugie – odwraca to uwagę od twoich faktycznych umiejętności.

Dla przykładu spójrz na dwa zdania podane poniżej:
A.Pomogłem mojej firmie w zarobieniu ponad 4 milionów złotych w pierwszym roku od wprowadzenia programu.
B.Odegranie kluczowej roli w uzyskaniu 4 milionów złotych plus dochody w pierwszym roku programu.

Druga wersja jest bardziej ciekawa i przykuwa uwagę czytelnika. Twoje CV samo mówi o tobie, dlatego pozbądź się z niego zaimków osobowych.

4

Trzymaj się szczegółów.
Tylko w wyjątkowych przypadkach życiorys powinien mieć więcej, niż 2 strony. Twoje CV powinno zawierać wszystkie informacje w zwięzłej formie, najlepiej jeśli zmieścisz wszystko na 1 stronie. Jeśli życiorys będzie zbyt długi, pracodawca nie będzie w stanie wyłapać najważniejszych rzeczy. Jeśli posiadasz wieloletnie doświadczenie zawodowe, „okrojenie” CV do 1-2 stron może ci się wydawać niemożliwe. Pamiętaj jednak, że to zło konieczne. Przygotuj sobie czerwony długopis lub połóż palec na klawiszu „delete” i usuń wszystkie zbędne informacje.
Pamiętaj aby Twoje CV zawierało:

  • Treściwe i szybkie do wychwycenia punkty - zyskasz większą uwagę zajętych pracodawców.

  • Nikt nie chce słuchać o każdym najdrobniejszym osiągnięciu. Skoncentruj się na tym, co jest najbardziej istotne.

  • Pamiętaj, aby twoja lista osiągnięć nie była dłuższa niż 5 punktów. Wówczas wyróżnisz te najważniejsze.

  • Skup się na ostatnich 10 latach swojej kariery (o ile wcześniejsze doświadczenia nie będą niezbędne do uzyskania pracy, o która się starasz).

5

Zastanów się nad formatem.
Nie należy przesadzać z wielkością i rodzajem czcionki, ponieważ zostaniesz wzięty za osobę, której brak profesjonalizmu. Skorzystaj z prostej czcionki takiej jak Times New Roman czy Arial. Należy unikać używania kolorów, ikon, obrazów, grafiki lub jakichkolwiek ozdobników. Obramowanie strony jest dopuszczalne (a nawet pożądane), ale nie należy z nim przesadzić. Dąż przede wszystkim do prostego przekazu. Zastanów się czy czytelnik szybko odszuka najciekawsze punkty twojego CV i łatwo odnajdzie daty wcześniejszego zatrudnienia. Może wszystko jest dla ciebie zbyt oczywiste, ale wiele osób szukających pracy daje się ponieść emocjom i stara się, by ich podanie było jak najbardziej wyjątkowe. Zbytnia fantazja odwraca uwagę od osiągnięć.

?

Wskazówki
* Istnieje wiele firm zajmujących się profesjonalnym pisaniem CV. W takich instytucjach pracują osoby z wieloletnim doświadczeniem, które napisały już wiele tego typu dokumentów dla osób na każdym etapie życia zawodowego.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane