SEO copywriting

Jak pisać dobre teksty SEO?

KaskaBy - specjalista Tipy.pl
Pisząc teksty na strony internetowe można popełnić dużo błędów. Z tego powodu wiedza na temat SEO copywritingu jest wciąż bardzo istotna i cenna. Nie ma krótkiego przepisu na to, jak napisać 100% skuteczny tekst. Jest jednak cała lista rzeczy, których z pewnością nie należy robić. Oto ona:
1
Nie faszeruj tekstu tak dużą liczbą fraz kluczowych, jak to tylko możliwe.

W SEO nie chodzi o natłok słów kluczowych. Owszem, Google i inne wyszukiwarki potrzebują ich do określenia tematyki strony. Tak, wyszukiwarki dopasowują zapytania do zoptymalizowanej pod ich kątem treści witryny, ale czołowe pozycje w wynikach wyszukiwania przydzielane są na podstawie znacznie bardziej złożonych kryteriów, niż współczynnik słów kluczowych! Przeładowując tekst frazami dobranymi pod SEO nie zyskasz nic, a stracisz szacunek użytkowników.
2
Nie trać z oczu właściwych proporcji.

Jeśli w SEO nie chodzi o procent słów kluczowych w tekście, to o co? O równowagę! Teksty SEO mają podwójną publiczność: wyszukiwarki i użytkowników. Co ciekawe, równowaga ta nie wiąże się z zaspokojeniem potrzeb obu tych grup. Jak się przekonasz, pierwszeństwo zawsze mają goście odwiedzający twoją witrynę. Gdy będziesz pisał skupiając się wyłącznie na silnikach wyszukiwarek, nie uzyskasz dobrych wyników. Zbytnia troska o wyszukiwarkę pozbawi cię odwiedzających.
3
Nie pozwól, by ktoś inny wybierał za ciebie słowa kluczowe.

Jeśli optymalizacja nie jest czymś, z czego żyjesz, będziesz musiał zlecić profesjonalną analizę słów kluczowych firmie specjalizującej się w SEO lub zawodowemu copywriterowi. Nie akceptuj jednak niczego tylko dlatego, że ktoś mówi, że jest dobre. Poproś o pełną listę słów kluczowych wraz z analizą tego, które z nich będą miały największe znaczenie strategiczne. Dopiero później zadecyduj, które frazy będą najlepiej pasować do tekstu.
2.Nie poświęcaj sensu tekstu dla liczb.
4
Nie poświęcaj sensu tekstu dla liczb.

Wśród SEO copywriterów istnieje brzydki nawyk umieszczania w tekstach banalnych, ale popularnych fraz. Dzieje się tak najczęściej dlatego, że klienci nalegają, by w ich ofertach umieszczać słowa typu „darmowy”, „gratis”, „promocja”, „próbki”, choć w rzeczywistości kompletnie nie pasują one do kontekstu zdania. Wielu copywriterów ulega takim naciskom tworząc bezsensowne zdania w stylu: „Jeśli szukasz darmowych próbek słodyczy, dobrze trafiłeś. Skorzystaj z naszej promocji i odbierz swoje próbki gratis!”. Wciskanie w tekst zwrotów „na siłę” nigdy nie przynosi dobrego skutku.
5
Nigdy nie używaj słów kluczowych, które nie są związane z tematyką strony.

Jeśli piszesz tekst na stronę oferującą usługi w zakresie przyjęć weselnych, nie próbuj przeforsować słów kluczowych dotyczących sukien ślubnych tylko dlatego, że generują duży ruch. O ile nie sprzedajesz, wypożyczasz lub projektujesz sukien ślubnych, jest to niedopuszczalne. Jeśli nawet uda ci się wypozycjonować witrynę na tą frazę, użytkownicy po wejściu na stronę i zorientowaniu się, że jej zawartość jest nie na temat, wyjdą i więcej tam nie powrócą. Stratą czasu i pieniędzy jest wysiłek zmierzający do rozczarowania użytkownika.
6
Nie używaj jednocześnie poprawnej i niepoprawnej pisowni tych samych słów.

W pełni zdaję sobie sprawę, że słowa kluczowe z literówkami lub błędami ortograficznymi mogą być bardzo cenne. Jednak mieszanie ich w obrębie jednego artykułu z wyrażeniami napisanymi poprawnie będzie wyglądać nieprofesjonalnie, ponieważ użytkownicy pomyślą, że popełniłeś błędy nieopatrznie.
7
Nie używaj za każdym razem tej samej formy słowa kluczowego.

To główny powód, dla którego mamy w sieci mnóstwo koszmarnych tekstów, które brzmią tak, jakby napisał je czwartoklasista! Istnieje mnóstwo sposobów użycia słowa kluczowego w tekście. Żeby artykuł brzmiał naturalnie, musisz wykazać się kreatywnością w odmianie danego słowa. Jednym ze sposobów jest rozdzielenie frazy kluczowej przy pomocy punktorów lub znaków interpunkcyjnych. Wyszukiwarki nie przywiązują wagi do interpunkcji, zatem w bardzo prosty sposób możesz wykonać np. taki manewr dla frazy kluczowej „nieruchomości Gdańsk”: „Obecnie obserwujemy rosnącą dynamikę na rynku nieruchomości. Gdańsk jest przykładem miasta, w którym nowe mieszkania buduje się najszybciej”. Widzisz? Pierwsza część frazy ( „nieruchomości”) kończy jedno zdanie, a druga („Gdańsk”) zaczyna następne. Kropka nie stanowi tu żadnego problemu, ponieważ wyszukiwarka i tak ją zignoruje.
8
Nie używaj wszystkich słów kluczowych naraz.

Przykładem może być tutaj witryna firmy z branży e-commerce. Nie jest zalecane używanie na stronie głównej bardzo specjalistycznych fraz kluczowych, znajdujących się w ogonie wyszukiwania. W większości przypadków będą one zbyt specjalistyczne i znacznie lepiej sprawdzą się na podstronach związanych z konkretnymi produktami/usługami.
9
Nie zaniedbuj atrybutów alt i image.

Tagi związane ze zdjęciami umieszczonymi na twojej stronie internetowej mogą przynieść spory ruch, zwłaszcza gdy zdjęć używasz jako linków. Atrybut alt ma w tym przypadku równie duże znaczenie, co „anchor text” w odnośnikach tekstowych. Czasami atrybut alt może być dobrym miejscem na umieszczenie słów z literówkami lub błędami ortograficznymi, wspomnianych w kroku 6.
10
Bądź konsekwentny i oszczędny.

W SEO copywritingu paradoksalnie nie chodzi o to, by mieć na stronie tak dużo słów kluczowych, jak to tylko możliwe. Strategia jest zupełnie odwrotna. Zamiast umieszczać w tekście 12 różnych słów kluczowych, wymienionych tylko raz, skoncentruj się na 2-4 na stronę. Nie zapominaj, że tagi META, ALT i TITLE muszą wzmacniać słowa kluczowe w tekście. Twoim celem powinno być przekonanie silnika wyszukiwarki, że oferujesz oryginalną, sensowną treść na pewien określony, wąski temat.
O ile nie posiadasz solidnego zaplecza w postaci linków, wymienienie w tekście pojedynczo takich fraz jak: „mleczna czekolada”, „truskawki w czekoladzie”, „ciasteczka z wiórkami czekoladowymi”, „ciasto czekoladowe”, „deser czekoladowy”i „gorzka czekolada”, nie przyniesie ci nic dobrego. Zamiast tego wybierz dwa, trzy słowa, które są ściśle związane z tematyką danej podstrony i powtórz je w tekście kilka razy, oczywiście umieszczając je również w tagach.
Strona 1 z 5

Powiązane porady

logo google
celny mailing
sprzedaż w internecie

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane