Jak skutecznie pozbyć się kun? Niezawodne sposoby

Anna - specjalista Tipy.pl
Sposoby na kunę domową/123RF/PICSEL
1 z 4
Kuna domowa wygląda na dość sympatyczne i przyjazne zwierzątko, jednak należy do jednych z najbardziej uciążliwych i nieproszonych gości w domu. By ukryć się przed chłodem, kuny przedostają się do mieszkań i domów oraz urządzają sobie gniazda na poddaszu czy strychu. Są bardzo zwinne i bez trudu potrafią wdrapać się po stromych ścianach czy przecisnąć przez wąskie okna. Dla domowników są prawdziwym utrapieniem – hałasują, brudzą, znoszą upolowane ofiary, sieją spustoszenie we wnętrzach, a nawet przegryzają instalacje i kable (także w autach). Warto więc poznać sprawdzone sposoby na pozbycie się kun z domu, by nie zakłócały naszego spokoju. Jakie kroki należy podjąć? Jakie środki odstraszą te drapieżniki? Jak zastawić na nie pułapkę przy użyciu jajek czy chleba z miodem? Podpowiadamy.
1
Kuna domowa/123RF/PICSEL
Co warto wiedzieć o kunie domowej?

Kuna domowa to niewielkie zwierzę drapieżne z rodziny łasicowatych. Charakteryzuje się podłużnym ciałem z krótkimi łapkami i długim, puszystym ogonem. Ma też malutki pyszczek, brązowe futerko i białą łatkę na piersi. Dzięki temu można ją odróżnić od jej kuzynki – kuny leśnej, która posiada na piersi plamę w kolorze żółtym. Kuny domowe żyją blisko terenów zasiedlonych przez człowieka, w okolicach domów, ruin czy w centrach miast. Szukają schronienia przed zimnem i miejsca do wychowania młodych w miejscach rzadko odwiedzanych przez człowieka – w piwnicach, stodołach, na strychach, poddaszach czy altanach na działkach.

Zwyczaje kuny domowej

Kuna żywi się małymi gryzoniami (np. szczurami i myszami), ptakami, płazami i owadami. Zadomowiona w gospodarstwie porywa też zwierzęta hodowlane, takie jak kury czy króliki. W okresie letnim ich pożywienie stanowią także owoce, rosnące na niskich drzewkach i krzewach. Sięga więc po winogrona, śliwki, morele, czereśnie, jabłka, gruszki czy jarzębinę. Ze względu na to, że kuna to zwierzę łowne, jest niezwykle zwinna, świetnie się wspina i skacze na odległość 3 metrów. Ma też bardzo ostre zęby i silne łapy, przez co potrafi sforsować wiele przeszkód, by dostać się do ciepłego, zacisznego schronienia, jak na przykład poddasze czy strych. Z łatwością przeciśnie się przez małe szczeliny i wdrapie się po stromej ścianie.
2
Kuna łatwo dostaje się do domu/123RF/PICSEL
Jakie szkody może wyrządzić kuna domowa?

Kuna domowa to dość małe zwierzątko o sympatycznym wyglądzie, ale gdy zadomowi się w domu, jest wyjątkowo uciążliwym i nieproszonym gościem. Mimo że może pomóc pozbyć się mysz i szczurów w okolicy, to sama wywołuje ogromne szkody w gospodarstwie domowym. Nie tylko kradnie inwentarz i ogałaca drzewa z owoców, ale też sieje spustoszenie w pomieszczeniach. Przede wszystkim bardzo hałasuje, szybko biegając po zakamarkach strychu, strącając różne przedmioty czy bijąc się z innymi osobnikami. Ponadto kuny potrafią nieźle nabrudzić w miejscach, gdzie urządzają sobie gniazda. Pozostawiają po sobie odchody i znoszą na strych czy poddasze swoje pożywienie – upolowane i martwe gryzonie, nietoperze czy żaby. Jednak kuny mogą wyrządzić jeszcze większe szkody, wygryzają bowiem kanały w izolacji cieplnej, przegryzają przewody elektryczne czy niszczą folię ocieplającą dach. Mogą też dostać się do samochodu i pogryźć w nich kable.

Jak zapobiec osiedleniu się kuny w domu?

Kuny to zwinne ssaki, które w okamgnieniu mogą doprowadzić poddasze do ruiny. Dlatego też najlepszym sposobem na nie jest zabezpieczanie się przed ich wtargnięciem. Pomóc w tym może podjęcie odpowiednich kroków zaradczych. Przede wszystkim należy uszczelnić wszystkie dziury i szczeliny w domu, przez które kuna może się przecisnąć do środka. Warto też zainstalować gęstą i mocną siatkę na wejściach okiennych czy wylotach rynny. Można także zamontować elektrycznego pastucha wzdłuż okapów dachu, głównie przy rynnach. Prąd o niewielkim napięciu wypłoszy z tych miejsc nieproszonych gości. Dobrze jest też zabezpieczyć dach przed kunami, m.in. wykonując podbitkę z drewna, a nie z plastiku i zastosować ocieplenie nakrokwiowe. Układane jest ono na sztywnym poszyciu i izolowane papą, przez co poddasze będzie szczelne. Oprócz tego pamiętajmy o zamykaniu wszystkich pomieszczeń na noc, gdyż kuny są aktywne głównie po zmroku.
3
Jak złapać kunę?/123RF/PICSEL
Odstraszacze dźwiękowe i zapachowe

Gdy kuny zadomowią się już w gospodarstwie, warto zastosować różne metody ich wypłoszenia. Jednym ze sprawdzonych sposobów na te drapieżniki jest umieszczenie w domu odstraszaczy dźwiękowych, emitujących ultradźwięki o zmiennej częstotliwości. Są więc niesłyszalne dla człowieka, ale uciążliwe dla kun. Niestety należy pamiętać, że te dźwięki mogą być także nieznośne dla naszych zwierząt domowych. Można także zastosować odstraszacze zapachowe, gdyż kuny mają bardzo wyczulony węch. Są bardzo płochliwe, więc warto rozłożyć w miejscu ich występowania ubrania przesiąknięte zapachem człowieka. Można również umieścić w nich sierść psa lub kostkę do WC, które także działają odstraszająco na te małe szkodniki. Oprócz tego dostępne są gotowe preparaty zapachowe w płynie, którymi można spryskać pomieszczenia.

Żywiołowna pułapka

Wypłoszenie kuny z domu może być dość trudne, dlatego, jeśli przez długi czas nie możemy się jej pozbyć, można zastosować bardziej radykalną metodę. Należy wtedy spróbować złapać kunę, umieszczając w miejscu jej występowania pułapkę żywiołowną. Nie można jej dotykać gołymi rękami, gdyż zwierzę wyczuje zapach człowieka i nie podejdzie do pułapki. Załóżmy do tego rękawiczki, by nasz zapach nie przedostał się na klatkę. Umieśćmy także przynętę w środku, żeby zwabić zwierzę. Najlepiej sprawdzą się w tym celu jajka, chleb z miodem czy też mięso drobiowe. Gdy kuna się złapie, należy wywieźć ją do lasu z daleka od domostw.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (9)

* Pola wymagane

zekn
16.09.2020
Najlepszym sposobem na wypędzenie kuny jest amoniak. Nienawidzi tego zapachu.
Smart1
16.09.2020
Kuny tępią szczury i myszy. Dziś pojawiły się w moim ogrodzie kuny. Pierwszy zagryziony szczur wielki jak mały kot. Kto ma kuny, ma spokój z plagą szczurów. Znów zwietrzyły żer. Będzie spokój z gryzoniami do zimy. Kuny to pożyteczne stworzenia. Bo tępią gryzonie.
Adam
16.09.2020
Ludzie, nie bądźcie sadystami i dajcie żyć kunom w spokoju. Ile razy wy, ludzie załatwiliście się poza toaletą i nikt nie gania za wami, aby was zabić. Więc dajcie luz i dajcie innym żyć, bo oni mają te same prawa do tego, co ty.
WITIA
15.09.2020
Likwidujcie kogo innego, a nie zwierzęta !!!!
Ar2
15.09.2020
Kuny gryzą kable? Szczury gryzą kable, a kuny polują na szczury, więc może niektórych ponosi i obwiniają kuny. To, że hałasują, to fakt.
lucky
15.09.2020
Mam jeden sposób. Sprawdzony i niezawodny. Trzeba szanować koty! Prześpi się na masce, jak jest zimno? Nie przeganiaj! Nawet jak łapkami trochę ci ten twój samochodowy "ołtarzyk" pobrudzi. Kuna jak poczuje koci zapach, nie ruszy samochodu. I CO? Opłaca się?
Waldek 14l
15.09.2020
Kunę dobrze się łapie na suchą karmę dla kotów. A wywieziona tylko kilka km, to na pewno wróci , a jak dalej ją wywieziemy, to do kogoś innego. Nie róbmy sobie przykrości....
kris
15.09.2020
Na te stworzenia nie ma skutecznych środków. Wiem bo miałem w domu. Remont dachu za 15000 PLN i zabezpieczenie blachą całego dachu. Potem przegryzły jeszcze przewody od solarów.
Ktoś kto pisze że są metody,żeby je wyrzucić z domu,nie ma zielonego pojęcia o tym temacie.Pozdrawiam.
assan
15.09.2020
Gdy kuna się złapie, należy wywieźć ją do lasu.