spiker stadion pilka nozna relacje

Jak być dobrym spikerem meczowym (piłka nożna) ?

19Hofi9419Hofi94 - specjalista Tipy.pl
Pamiętacie słynne wpadki znanych spikerów sportowych? „Włodek Smolarek krąży jak elektron koło jądra Zbyszka Bońka”, Dariusz Szpakowski skomentował tak jedną z zagrywek. Bez wątpienia umiejętność komentowania wydarzeń sportowych nie należy do najłatwiejszych. Choć na pewno wszyscy zdają sobie sprawę, że jest kluczem do serca kibiców, którzy bardzo krytycznie podchodzą do oceny (szczególnie gdy przegrywa ulubiona drużyna). Poniżej znajdziecie wskazówki, które pomogą wam stać się doskonałym spikerem stadionowym.
P

* bieżące informacje o danym klubie,ciekawostki

1
mikrofon spiker mowienie relacje
Należy przygotować dzień wcześniej w domu wszystkie informacje potrzebne do poprowadzenia danego meczu.Istotną sprawą jest zapisanie aktualnych składów,transferów i sztabu szkoleniowego danej drużyny.Należy mieć już w głowie a najlepiej zapisany zarys tego co będziemy mieli powiedzieć.Łatwiej jest przedstawić coś mając już gotowy plan.
2
Przed Meczem:
Jest to bardzo ważne wydarzenie.W zależności od prowadzenia meczu w B-klasie,IV lidze czy też w Ekstraklasie(:))Będzie nas słuchało wiele osób.
Na miejsce danej imprezy-stadion,boisko-najlepiej przyjść godzinę przed meczem.Mamy wtedy wiele czasu na "rozpakowanie"się i przygotowanie do prowadzenia. W przypadku mniejszych imprez czyli spotkań rozgrywanych w słabszych ligach jak IV najlepiej samemu zadbać o sprzęt w tym przypadku -odpowiednie nagłośnienie,wzmacniacz,mikrofon,laptopa(wszystko w miarę możliwości)Oczywiście zawsze można liczyć na wsparcie klubu(dyrekcji).
Gdy mamy już pewność że wszystko działa należy spisać aktualne dane i składy obu drużyn w tym przypadku należy udać się do trenerów bądź kierownictwa obu drużyn i poproszenie o podanie składów(najczęściej obu zespołom zależy na tym żeby było wiadomo kto dla nich gra więc nie powinno być z tym problemów:))
Kolejną sprawą jest przywitanie zebranych kibiców i gości,najlepiej skorzystać z laptopa i włączyć muzykę(w zależności od wieku zebranych gości dostosować utwory ponieważ jak wiadomo starszym osobom np. nie przypadnie do gustu słuchanie techno).
Mniej więcej 15 minut przed rozpoczęciem spotkania należy przedstawić oba składy obu drużyn,muzyka w tym celu powinna być wyłączona bądź wyciszona.
3
Mecz:
Podczas spotkania spiker ma za zadanie wyczytywać i podawać informacje o wykonywanym rzucie wolnym,rożnym czy też karnym.Praca spikera różni się bardzo od komentatora tym ze spiker nie mówi o tym co myśli na temat meczu i nie opisuje aktualnych wydarzeń na boisku tylko suche fakty typu:"zostanie wykonana zmiana w drużynie gości,zawodnika z numerem 10-Jana Kowalskiego zastąpi zawodnik z nr 5-Jan Nowak".
Podczas spotkania spiker nie może "współpracować"z kibicami może ewentualnie skarcić ich za zachowanie i poprosić o spokój,bądź podziękować za doping.Nie wolno natomiast krzyczeć z kibicami czy też wyzywać sędziów.Spiker musi zachować walory osoby obiektywnej jednak częste chwalenie udanych strzałów na bramkę swojej drużyny jest mile widziane.
4
W przerwie meczu:
W przerwie wskazane jest obliczyć czas który chcemy przeznaczyć na muzykę i na to co chcemy powiedzieć.Do obowiązku spikera należy podanie wyniku do przerwy.Można przypomnieć kibicom składy obu drużyn a także sponsorów i inne tego typu informacje(poprzednia kolejka spotkać,następna kolejka,wyniki meczów drużyn z "naszej" tabeli,informacja na temat klubu).
Po gwizdku sędziego zaprosić kibiców na druga połowę spotkania i życzyć udanego widowiska.
5
kibice miedź
Zakończenie meczu:
Należy podać aktualny wynik.Podziękować kibicom za przybycie a piłkarzom za mecz,przedstawić przeciwnika następnej kolejki.Muzyka powinna być włączona do wyjścia wszystkich kibiców.
Należy się spakować i przeanalizować wydarzenia owego meczu.
!

Uwaga!
* nie należy zbyt emocjonować się spotkaniem
* należy pamiętać ze Spiker to osoba obiektywna

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

tony78
23.08.2011
Niestety ale z niektorymi faktami nie moge sie tu zgodzic. Otoż Spiker nie moze podawac informacji o rzutach wolnych, rzutach roznych. Informuje o kartach, zmianach, golach oraz o ewentualnym rzucie karnym. Pozostale fakty owszzem - o przepraszam nie moze on tez komentowac udanego zagrania czy tez strzalu.