Jak pozbyć się pluskiew?

Agnieszka - specjalista Tipy.pl
Pluskwy w domu /123RF/PICSEL
1 z 4
Pluskwy w domach są realnym i wstydliwym problemem. Choć kilkadziesiąt lat temu w krajach rozwiniętych sądzono, że pozbyto się tych uciążliwych owadów raz na zawsze, to możliwość podróżowania w najdalsze zakamarki świata sprawiła, że temat wrócił jak bumerang. Wbrew obiegowej opinii, pluskwy nie pojawiają się w miejscach brudnych i zapuszczonych, a wręcz przeciwnie. Owady mogą dostać się do domu na przeróżny sposób i nie ma zależności, czy mieszkamy na wsi, w domu jednorodzinnym czy blokowisku. Obecność pluskiew jest trudna do zidentyfikowania, ale jeśli znalazło się choć jedną, należy podjąć zdecydowane i radykalne działania. Jak pozbyć się tych uciążliwych szkodników domu? Czy są one niebezpieczne?
1
Pluskwa domowa /123RF/PICSEL
Jak wygląda pluskwa domowa?

Pluskwa domowa, zwana również łóżkową albo odzieżową, jest niewielkim owadem, który pojawia się w domach. Żywi się ludzką krwią, ale jego aparat gębowy przystosowany jest do bezbolesnego przecinania skóry. Pluskwy osiągają maksymalną wielkość, sięgającą do 5 mm. Charakteryzują się okrągłym, spłaszczonym ciałem o brązowym zabarwieniu. Osobniki, które pobrały już krew są ciemniejsze. Pluskwy doskonale przemieszczają się po mieszkaniu i mogą bez problemu wspinać się po ścianach. Są aktywne wyłącznie w nocy: w ciągu dnia chowają się w przeróżnych zakamarkach i szczelinach, ale najczęściej przebywają w okolicach łóżka.

Jak rozpoznać obecność pluskiew?

Obecność pluskiew przez wiele tygodni może być w ogóle niezauważona. Najczęściej ich obecność zdradzają ślady po ugryzieniach. Przeważnie w odsłoniętych partiach ciała widać swędzące zaczerwienianie (zgrupowane po kilka), jednak nie każdy tak samo reaguje na kontakt z owadem. Czasami może również pojawić się drobna reakcja alergiczna na ciele, ale istnieją również przypadki bezobjawowe. Jeśli uda nam się wieczorem znaleźć choć jednego owada chodzącego w okolicach łóżka, to trzeba mieć pewność, że znajduje się ich o wiele więcej. Śladem obecności są zgrupowane białe jaja, pozostawienia odchodów (drobnych, czarnych plamek), a także brązowych wylinek. Często też czuć nieprzyjemny, ale charakterystyczny zapach, który przypomina kolendrę albo przejrzałe maliny.
2
Martwa pluskwa /123RF/PICSEL
Dlaczego pozbywanie się pluskiew jest ważne?

Pluskwy są problemem wstydliwym, ponieważ istnieje przekonanie, że gnieżdżą się wyłącznie w zaniedbanych domach. Przenieść je można na wiele sposobów, np. kupując niezdezynfekowaną odzież w second-handach, stare meble albo nocując w hotelach i hostelach. Pluskwy mogą znajdować się również w tapicerowanych siedzeniach w komunikacji miejskiej, w kinach, teatrach oraz muzeach. Owady najczęściej przemieszczają się pomiędzy mieszkaniami w blokowiskach, zwłaszcza, kiedy nie mają przez dłuższy czas w pobliżu żywicieli (choć i tak bez pokarmu mogą przeżyć bez problemu nawet kilkaset dni).

Czy pluskwy są niebezpieczne?

Choć pluskwy żywią się krwią, to rzadko dochodzi do przenoszenia chorób między ludźmi, gdyż najczęściej bytują w pobliżu jednego żywiciela. Jednak och obecność przyczynia się do ogólnego dyskomfortu oraz powodują bezsenność. Niekiedy ugryzienie pluskwy może wywołać gwałtowną reakcję alergiczną (silne zaczerwienienie, wysypka, trudności w oddychaniu). Niestety, pluskwy mogą być również nosicielami gronkowca złocistego, który odpowiada za powstawanie szereg groźnych chorób, takich jak posocznica albo zapalenie szpiku kostnego.
3
Ugryzienia pluskiew /123RF/PICSEL
Pozbywanie się pluskiew

Usuniecie pluskiew jest rzeczą bardzo trudną i prawie niemożliwą do wykonania bez pomocy specjalistycznej firmy. Mimo wszystko, przed sięgnięciem po porady fachowca, należy zlokalizować ich siedliska. Gdzie najczęściej się znajdują? W pościeli, w materacach, poduszkach, ramach drewnianych łóżka. Mogą również chować się w szczelinach i zakamarkach, takich jak książki, obrazy, gniazdka elektryczne, a nawet listwy przypodłogowe. Niejednokrotnie można je spotkać w szafie i schowanych w niej elementach odzieży.

Domowe sposoby na pluskwy

W pierwszej kolejności należy zadbać o higienę łózka. Pościel należy często wymieniać i prać wysokiej temperaturze (60 stopni Celsjusza). Tak samo należy potraktować ubrania, a także je dokładnie wyprasować. Dużą skuteczność ma również częste odkurzanie łóżka, dywanów, poduszek i kołder, podłóg, ram czy szczelin (worek z odkurzacza należy natychmiast wyrzucić, zawijając go szczelnie workiem). Dobrym pomysłem jest również zainwestowanie w myjkę parową, gdyż to łatwy sposób na dezynfekcję domu i zabicie larw. Delikatne tkaniny, które mogą się zniszczyć w praniu, można zamrozić (przez 10 godzin w temperaturze -20 stopni).

Pomoc specjalisty

W przypadku pluskiew pomoc specjalistycznych firm jest niezwykle pomocna, ponieważ dysponują środkami, które mają wysoką skuteczność w zabijaniu owadów. Niestety, najczęściej wiąże się to z opuszczeniem mieszkania na kilkanaście dni, gdyż chemiczne preparaty są bardzo szkodliwe dla ludzi.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane