Jak nie przytyć jesienią i zimą? Niezawodne sposoby

Anna - specjalista Tipy.pl
Jak nie przytyć jesienią i zimą?/123RF/PICSEL
1 z 4
Jesienią i zimą dni stają się coraz krótsze i chłodniejsze, przez co spędzamy więcej czasu w domu. Ograniczamy wtedy aktywność fizyczną i często mamy ochotę zaszyć się pod kocem, oglądając seriale czy filmy. Nie ma w tym nic złego, ale nagminne spędzanie czasu w ten sposób może prowadzić do przybrania na wadze. Zwłaszcza że w chłodniejsze dni coraz chętniej mamy ochotę na podjadanie różnych słodkości i wysokokalorycznych potraw. Dlatego też nietrudno w okresie jesienno-zimowym o nadprogramowe kilogramy. Co więc można zrobić, by nie przytyć w tym czasie i cieszyć się zgrabną sylwetką aż do wiosny? Wbrew pozorom nie trzeba się katować na siłowni, a wystarczy zastosować kilka prostych zasad.
1
Ostre przyprawy/123RF/PICSEL
Jedz regularnie

W okresie jesienno-zimowym nad ciepłymi dniami przeważają te chłodniejsze, przez co nasz organizm potrzebuje więcej energii, aby się ogrzać. Dlatego chętnie sięgamy wtedy po wysokokaloryczne i obfite posiłki, a do tego często ogarnia nas pokusa zjedzenia czegoś słodkiego. To krótka droga do tego, by pojawiły się zbędne kilogramy. Aby tego uniknąć, warto przede wszystkim jeść regularne, częstsze posiłki, ale mniej obfite. Najlepiej, gdy będzie to 4-5 posiłków dziennie spożywanych mniej więcej co 3-4 godziny. To pozwoli zachować poziom cukru na stałym poziomie i zapobiegnie napadom wilczego głodu. Dobrze jest też zastanowić się, czy faktycznie w chwili sięgania po przekąskę jesteśmy głodni, czy nie jest to czasem wyrobienie sobie pewnego nawyku, np. serwowanie sobie chipsów czy popcornu do seansu filmowego. Taka świadomość może pomóc nam w rezygnacji ze zbędnego podjadania.

Sięgaj po ciepłe i ostre potrawy

W chłodne dni warto sięgać po ciepłe, rozgrzewające posiłki. Te zimne sprawiają, że organizm będzie chciał szybko się ogrzać i zacznie domagać się więcej energii. To może natomiast skutkować zwiększonym apetytem. Dlatego dobrze jest wprowadzić do diety więcej ciepłych zup (bez śmietany i zasmażki), owsianki, gulaszu czy gotowanych warzyw. Warto także pić rozgrzewające napoje, np. ciepłą wodę z imbirem czy cytryną lub herbatki z dodatkiem aromatycznych przypraw: cynamonem, kardamonem, imbirem, gałką muszkatołową, goździkami czy anyżem. Jesienią i zimą dobrze jest też spożywać pikantne potrawy dodatkiem takich przypraw jak papryka, pieprz, chili czy kurkuma. Zawierają one substancje, które pobudzają trawienie i podnoszą temperaturę ciała. Dzięki temu skutecznie rozgrzewają i sycą na dłużej.
2
Jedz orzechy i bakalie/123RF/PICSEL
Nie rezygnuj z tłuszczów

Jeśli boimy się przybierania na wadze jesienią, wcale nie musimy znacząco ograniczać kaloryczności posiłków i stosować restrykcyjnych diet. Nie należy też rezygnować z tłuszczów, które są ważnym źródłem energii, a w dodatku to dzięki nim przyswajane są witaminy A, D, E i K. Najlepiej jest wybierać nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, które nie sprzyjają tyciu i mają korzystny wpływ na zdrowie. Ich dobrym źródłem są zwłaszcza ryby morskie, np. łosoś, makrela czy śledź.

Jak unikać słodkich przekąsek?

Jesienna chandra skłania nas do sięgania po różne słodkości. Aby przezwyciężyć pokusę, warto wypić najpierw szklankę wody i odczekać 10-15 minut. To może wystarczyć, by zwalczyć chęć podjadania, gdyż głód często mylony jest z pragnieniem. W czasie tych kilku minut dobrze jest też skupić uwagę na czymś innym, np. na ulubionych przyjemnościach, dzięki czemu nie będziemy myśleć o jedzeniu. Jeśli jednak po tym czasie dalej mamy ochotę na coś słodkiego, można wybrać zdrowe przekąski takie jak orzechy, owoce czy bakalie. Od czasu do czasu można także sięgać po kawałek czekolady czy ciasta, ale najlepiej robić to w pierwszej połowie dnia, gdy jesteśmy bardziej aktywni i mamy czas na spalenie kalorii.
3
Ćwicz w domu/123RF/PICSEL
Owoce, warzywa i kiszonki

Okres jesienno-zimowy to czas sprzyjający różnym infekcjom i przeziębieniu. Nie można wtedy zapominać o wzmacnianiu swojej odporności i spożywaniu produktów bogatych w wartości odżywcze. Ich najlepszym źródłem są oczywiście owoce i warzywa, które są jeszcze dostępne jesienią, ale w mniejszych ilościach. Gdy nie mamy możliwości jeść świeżych produktów, warto sięgać po mrożonki. Dzięki przechowywaniu w niskiej temperaturze zachowują większość swoich właściwości. Powinniśmy też spożywać kiszonki, np. kiszoną kapustę czy ogórki, które dostarczają organizmowi dużo probiotyków odbudowujących florę bakteryjną jelit. Prawidłowa praca jelit to również lepsze trawienie i szczupła sylwetka.

Aktywność fizyczna

Oprócz prawidłowego odżywiania kluczową kwestią w zachowaniu prawidłowej masy ciała jest aktywność fizyczna. Jesienią mamy zazwyczaj mniej ruchu, gdyż w chłodniejsze dni zostajemy w domu i nie mamy tak dużo aktywnych zajęć. Nie należy jednak rezygnować całkowicie z wysiłku fizycznego, gdyż nie będziemy wtedy spalać tak dużo kalorii. Nie trzeba spędzać długich godzin na siłowni ani biegać na mrozie, ale można szukać innych rodzajów aktywności. Warto wybrać się na krótki spacer, wybierać schody zamiast windy czy też ćwiczyć w domu. Dobrym pomysłem jest też zapisanie się na zajęcia, które będą nam odpowiadały, np. kurs tańca, fitness, tenis, siatkówkę czy ping-ponga. Również podczas oglądania serialu czy filmu można wykonywać różne ćwiczenia.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie