nowy pomysł

Jak zwiększyć kreatywność?
JadziaJadzia - specjalista Tipy.pl

Każdy z nas jest kreatywny i nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Nikt nie rodzi się bez żadnych twórczych tendencji i możliwości, po prostu niektórzy są bardziej nastawieni na wprowadzanie swoich projektów w życie, niż inni. Wielu ludzi wstydzi się swoich pomysłów, ponieważ nie ma do nich przekonania. Jeżeli jednak wierzysz, że twoja koncepcja jest dobra, przedstaw ją innym, a być może też im się spodoba. Ludzie pracujący w branży, która wymaga od nich dużej kreatywności twierdzą, że bardzo trudno jest przywołać twórcze myślenie dzień w dzień, zwłaszcza, gdy jest się zmęczonym pacą nad wieloma projektami na raz. Poniżej znajdziesz wskazówki jak zwiększyć swoją kreatywność.
1

Wszędzie zabieraj ze sobą notatnik.
Bez wątpienia najlepszym sposobem na zachowanie swoich wszystkich innowacyjnych pomysłów jest zapisywanie ich na bieżąco. Nie używaj notatnika, by zapisać swoja listę zakupów i innych mało istotnych rzeczy, noś go przy sobie tylko po to, by zapisywać ciekawe pomysły. Nigdy nie wiesz, kiedy i w jakich okolicznościach twój mózg podsunie ci jakiś pomysł. Twój podręczny notatnik pozwoli ci zanotować wszystkie ciekawe myśli, które mógłbyś zapomnieć w trakcie całodziennej gonitwy.

2

Obcuj z kulturą.
Czytanie, wizyty w galerii, oglądanie filmów, chodzenie to teatru i innych ciekawych miejsc to doskonała zabawa. Ponadto spotkania z kultura są kluczem do poprawienia kreatywności, ponieważ pozwalają znaleźć inspiracje do pracy.

3

Poszukuj nowych doświadczeń.
Ciągle poszukuj nowych doświadczeń w życiu codziennym, aby poszerzyć swoje twórcze horyzonty. Co sześć miesięcy przerzucaj się na nowe hobby, podróżuj by poznawać różne kultury, obyczaje, próbować nowych pokarmów i napojów. Jeżeli na co dzień słuchasz muzyki klasycznej, wybierz się do klubu z muzyka taneczną. Jeżeli lubisz czytać romantyczne książki, dla odmiany przeczytaj kilka powieści kryminalnych.

4

Przełam rutynę.
Robienie wielu rzeczy rutynowo jest dobre, ale ważne jest także by rutyna nie rządziła całym twoim życiem. Musisz mieć okazję doświadczyć czegoś nowego. Eksperymentuj w pracy, wypróbuj różne formy relaksu, wymyśl nowe miejsca spotkań z przyjaciółmi.

5

Burza mózgów.
Napisz na kartce hasło przewodnie i podopisuj pod nim pojawiające się pomysły. Nie zastanawiaj się zbytnio nad tym, co piszesz. Spędź 15 minut zapisując absolutnie wszystko, co ci przyjdzie do głowy. Zadawaj sobie pytania pomocnicze: dlaczego, kto, jak, gdzie, kiedy. Następnie przeczytaj wszystko, co napisałeś i wybierz najlepsze pomysły.

6

Mapa myśli.
Mapa myśli to diagram używany do zaprezentowania słów, pomysłów i powiązań między nimi w sposób wizualny. Bardzo praktyczne może okazać się zrobienie mapy myśli ze wszystkich pomysłów, jakie powstały podczas burzy mózgów. Niektórzy sądzą, że właściwsza będzie taktyka odwrotna: proces myślowy należy zacząć od mapy, by wszystko było od początku sensownie pogrupowane.

7

Kontrastowanie przeciwstawnych pomysłów.
Jeżeli borykasz się z nowym pomysłem zastanawiając się czy jest dobry, możesz go zestawić z dwoma lub trzema „starymi” pomysłami. Zapisz je na papierze obok siebie i porównaj. Wyszczególnij najlepsze strony każdego pomysłu i spróbuj je połączyć w jedną całość, tworząc coś zupełnie nowego.

8

Przedyskutuj pomysły.
Jeżeli chcesz utrzymać twórczy szczyt twoich możliwości, musisz regularnie dyskutować o swoich pomysłach z druga osobą. Gdy sam nie możesz wpaść na nic interesującego, dlaczego nie spróbować burzy mózgów w grupie? Możecie wspólnie przedyskutować wady i zalety swoich pomysłów i przez to podsunąć sobie nawzajem ciekawe rozwiązania.

9

Rozmawiaj ze wszystkimi.
Możesz porozmawiać o swoich pomysłach ze znajomymi z branży (uważaj by nie zdradzać żadnych tajemnic handlowych), nie bój się także pytać zupełnie przypadkowych ludzi. Jeżeli nie możesz wpaść na żaden nowy pomysł, spróbuj porozmawiać z kimś spoza twojego kręgu. Doskonałym rozwiązaniem może być także rozmowa z dziećmi. Mają one mnóstwo ciekawych pomysłów i nie są ograniczone żadnymi ramami. Z małą pomocą dzieci możesz stworzyć coś absolutnie innowacyjnego.

10

Określ szczyt swojej kreatywności.
Niektórzy ludzie są najbardziej twórczy z samego rana, innym lepiej myśli się po obiedzie, a jeszcze inni są najbardziej kreatywni przed snem. Musisz określić, która pora dnia jest najlepsza dla ciebie i wykorzystać ją na swoją korzyść. Zadania, które nie wymagają kreatywnego myślenia wykonuj w czasie, gdy twój mózg jest najmniej twórczy, by nie zaprzątać sobie nimi głowy w czasie, gdy jesteś najbardziej kreatywny.

11

Rób sobie przerwy i ćwicz.
Jeżeli chcesz utrzymać wysoki poziom kreatywności w długim czasie, musisz regularnie robić sobie przerwy, by się nie wypalić. Ćwiczenia to doskonały sposób, by się zrelaksować i przez długi czas zachować jasny, otwarty umysł. Zdrowe odżywianie i dużo snu ma również duże znaczenie.

12

Korzystaj z notatników.
Nie ma sensu siedzieć cały dzień przed otwartym dokumentem Worda i czekać na pomysł. Możesz przyspieszyć przypływ pomysłów używając zwykłego papieru i notując na nim wszystko to, co przyjdzie ci do głowy. Miej zawsze pod ręką kolorowe długopisy i markery, które ułatwią ci znajdowanie konkretnych informacji w całym gąszczu pomysłów.

13

Znajdź miejsce, które wspomaga twój proces myślowy.
Znajdź takie miejsce, w którym jesteś najbardziej kreatywny. Może to być biblioteka, park, muzeum lub ławka pod blokiem. Upewnij się, że miejsce, które wybrałeś jest dobrze oświetlone, wygodne i spokojne.

14

Bądź pewny siebie.
Nie bój się rozwijać pomysłów, które z początku wydają się głupie. Najbardziej kreatywni ludzie spełniają marzenia walcząc o swoje pomysły. Jeżeli będziesz z całą stanowczością bronić swoich pomysłów, ludzie dwa razy zastanowią się, zanim je odrzucą.

15

Stymuluj swój mózg.
Podobnie jak inne części ciała, twój mózg potrzebuje ćwiczeń. W okresie przestoju kreatywności rozwiązuj krzyżówki, łamigłówki, sudoku, a nawet graj na komputerze w gry edukacyjne. Pomoże ci to ćwiczyć umysł.

Strona 1 z 5

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane