Dlaczego warto jeść papaję?

Anna - specjalista Tipy.pl
Dlaczego warto jeść papaję?/123RF/PICSEL
1 z 4
Papaja to tropikalny owoc, który coraz częściej gości w polskich sklepach i marketach. Ma gruszkowaty kształt i zachwyca słodkim smakiem z korzenną nutką. Skrywa w sobie mnóstwo substancji odżywczych, które korzystnie wpływają na zdrowie. Papaja to przede wszystkim bogate źródło karotenoidów, czyli bardzo silnych antyoksydantów, które zwalczają wolne rodniki i zapobiegają tym samym wielu chorobom. Wzmacniają serce i regulują ciśnienie krwi, korzystnie wpływają również na wzrok, a także na kondycję skóry. W papai znajdziemy również niezwykle cenny enzym – papainę, która poprawia trawienie i wspomaga pracę układu pokarmowego. Zapobiega wzdęciom i zaparciom oraz wspomaga leczenie wrzodów żołądka czy chorób jelit. Może też pomóc w pozbyciu się zbędnych kilogramów. Jakie właściwości ma jeszcze papaja? Dlaczego warto po nią sięgać?
1
Owoce papai/123RF/PICSEL
Co warto wiedzieć o papai?

Papaja, inaczej melonowiec właściwy, to owoc pochodzący z Meksyku i Ameryki Środkowej, który obecnie uprawiany jest w większości regionów tropikalnych (m.in. w Australii, Kalifornii, Malezji, Brazylii, na Hawajach czy Florydzie). Ma żółto-pomarańczowy kolor i owalny kształt, przypominający nieco gruszkę. W środku skrywa soczysty, słodki miąższ z korzennym posmakiem, a także ciemne nasiona pokryte galaretowatym śluzem. Owoce ważą zazwyczaj ok. 0,5 kg i mierzą nie więcej niż 20 cm.

Wartości odżywcze papai

W papai znajdziemy wiele cennych składników odżywczych, które bogate są zarówno owoce, nasiona, jak i liście rośliny. Papaja jest niskokaloryczna – średni owoc ma ok. 120 kcal. Ponadto zawiera węglowodany, białko, sporo błonnika i cenne karotenoidy: luteinę, zeaksantynę, beta-karoten i likopen. Papaja obfituje również w witaminę C – jeden owoc zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na tę substancję w 244 procentach. Oprócz tego w papai znajdziemy flawonoidy, witaminy A, E, K i te z grupy B, a także minerały: magnez, potas, cynk, żelazo, fosfor, sód, miedź i wapń. Bardzo cennym składnikiem w papai jest także papaina – enzym proteoloityczny, który trawi białka.
2
Właściwości papai/123RF/PICSEL
Papaja na lepsze trawienie i odchudzanie

Dzięki bogatemu składowi papaja bardzo korzystnie wpływa na zdrowie. Obecna w niej papaina ułatwia trawienie białek, a tym samym ułatwia przyswajanie składników odżywczych i usprawnia procesy trawienne. Papaja może zatem poprawić funkcjonowanie układu pokarmowego i zapobiec wielu dolegliwościom, np. zaparciom, wzdęciom czy refluksowi. Papaina pomaga także w leczeniu wrzodów żołądka i zespołu jelita drażliwego. Dzięki temu enzymowi papaja stymuluje również pracę jelit, przyspiesza metabolizm i oczyszcza organizm z toksyn, przez co może wspomóc proces odchudzania.

Papaja wzmacnia odporność

Owoc papai zawiera sporo karotenoidów, flawonoidów i witaminy C, czyli silnych przeciwutleniaczy. Są to związki, które hamują rozwój wolnych rodników i zapobiegają uszkodzeniom komórek. Chronią tym samym organizm przed wieloma chorobami i wzmacniają układ odpornościowy. Dzięki antyoksydantom papaja działa także antybakteryjnie i przeciwzapalnie, przez co pomaga łagodzić infekcje, przeziębienie i grypę. Uszczelnia także ścianki uszkodzonego jelita, a to szczelność i prawidłowe funkcjonowanie tego narządu ma duży wpływ na odporność organizmu.

Papaja wzmacnia serce i układ krążenia

Karotenoidy, a zwłaszcza likopen i beta-karoten zawarte w papai korzystnie oddziałują także na układ krążenia i serce. Likopen hamuje syntezę cholesterolu i pomaga usuwać jego frakcję LDL z krwi. Tym samym papaja może zapobiegać miażdżycy, zawałowi i innym chorobom serca. Dodatkowo dzięki zawartości potasu i błonnika owoc ten może obniżać ciśnienie tętnicze i zmniejszać ryzyko wystąpienia nadciśnienia.
3
Jak jeść papaję?/123RF/PICSEL
Papaja chroni wzrok

Jednym z karotenoidów obecnych w papai jest zeaksantyna, związek który filtruje szkodliwe promieniowanie słoneczne. Razem z luteiną i kryptoksantyną chronią oczy i zapobiegają zwyrodnieniu plamki żółtej – schorzeniu, które jest główną przyczyną utraty wzroku.

Papaja poprawia kondycję skóry

Witamina A i karotenoidy sprawiają, że papaja korzystnie wpływa również na stan skóry i włosów. Spowalnia procesy starzenia się, a także nawilża i poprawia koloryt skóry. Do tego obecna w jej składzie witamina C wspomaga produkcję kolagenu, który nadaje odpowiednią strukturę skórze i włosom. Natomiast enzymy papaina i chymopapaina przyspieszają proces gojenia się ran i zapobiegają infekcjom poparzonych fragmentów ciała.

Jak jeść papaję i jak ją wykorzystać w kuchni?

Papaję należy przekroić na pół i usunąć łyżeczką nasiona (choć one również są jadalne). Następnie można obrać owoc ze skórki i pokropić na kawałki. Można jeść je na surowo (np. skropione sokiem z cytryny) lub też dodać do sałatek owocowych, koktajli czy lodów. Papaja świetnie komponuje się również z potrawami gotowanymi, m.in. pikantnymi potrawami, gulaszem, curry czy kurczakiem. Dzięki papainie papaja rewelacyjnie zmiękcza mięsa i nadaje im kruchości.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie

Jarek
07.11.2020
To zależy dla kogo, generalnie zaleca się jedzenie owoców sezonowo ale względem swojego regionu zamieszkania i tak np. egzotyki obecnie dla nas wyrządzić mogą więcej szkód niż pożytku. Dobre np. jako urozmaicenie smaku ale nie jako pdstw. owoc w diecie człowieka żyjącego w klimacie umiarkowanym.