kontuzja

Jak uniknąć kontuzji sportowych?
LoboLobo - specjalista Tipy.pl

Sport to świetna zabawa, jednak wystarczy chwila nieuwagi, by nabawić się kontuzji. Przestrzegaj kilku prostych wskazówek, które podpowiedzą ci, jak uniknąć urazów. Zobaczysz, że pozostaniesz w grze na dłużej.
1
Pamiętaj o 5 podstawowych zasadach:
1.Używaj ochraniaczy, takich jak kaski, ochraniacze na kolana i łokcie, itp.
2.Pamiętaj o rozgrzewce na początku i ochłonięciu na końcu wykonywanych ćwiczeń.
3.Zapoznaj się z obowiązującymi zasadami gry.
4.Uważaj na innych.
5.Nie graj, gdy jesteś ranny.
2
Podczas uprawiania sportu zawsze zakładaj ochraniacze. Chronią cię przed powstaniem kontuzji. Rodzaj ochraniaczy zależy od rodzaju sportu. Najczęściej używanym ochraniaczem jest kask. Chroni on najważniejszą i najbardziej narażoną na urazy część twojego ciała, jaką jest głowa. Nieważne czy grasz w hokeja, jeździsz na rowerze, deskorolce, czy rolkach – zawsze zakładaj kask.
Upewnij się, że masz na sobie kask odpowiedni do rodzaju sportu, który uprawiasz. Na przykład nie jeździj na rolkach w kasku do hokeja! Kask powinien dobrze przylegać do głowy, ale jednocześnie być wygodny. Jeśli posiada pasek (jak np. kask rowerowy), trzeba go dobrze wyregulować. W przeciwnym razie - podczas ewentualnego wypadku - spadnie zamiast ochraniać twoją głowę.
Niektóre sporty wymagają ochrony oczu, zębów, łokci, kolan lub nadgarstków. Zaopatrz się też w specjalne buty, które posiadają podeszwy wykonane z gumy lub tworzywa i mają za zadanie poprawienie przyczepności podczas ruchu zawodnika.
Porozmawiaj z Twoimi rodzicami lub trenerem, a na pewno doradzą ci w sprawie sprzętu, jaki jest Ci potrzebny.
3
Rozgrzewka.
Nie jest dobrym pomysłem rozpoczynanie gry zaraz po wejściu na boisko. Nie powinno się nawet rozpoczynać rozciągania bez wcześniejszej rozgrzewki. Przed grą zrób więc lekki jogging, a później wykonaj ćwiczenia rozciągające. Rozgrzewka, która trwa przynajmniej 15-30 minut i zawiera powolne, stopniowe ćwiczenia rozciągające, zwiększa cyrkulację krwi i wzmacnia mięśnie. W ten sposób mięśnie są przygotowane do intensywnej pracy i występuje małe prawdopodobieństwo odniesienia kontuzji.
4
Poznaj zasady gry.
Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniach ma zapobiegać wypadkom pomiędzy samochodami osobowymi i ciężarowymi oraz sprawia, że wszyscy razem możemy podróżować po drogach. Takie rozwiązanie sprawdza się, ponieważ kierowcy znają przepisy i większość z nich potrafi się do nich dostosować. Analogicznie jest ze sportem.
Kiedy gracze znają zasady gry, wiedzą, co jest dozwolone, a co nie, a w konsekwencji odnoszą mniej urazów ciała. Grając zgodnie z zasadami gry wiecie, czego możecie się po sobie spodziewać (np. w piłce nożnej wykonanie wślizgu od tyłu i podcięcie nóg piłkarza, by zabrać mu piłkę jest zabronione).
Komunikacja między sportowcami podczas gry, pozwala im zrozumieć zadania, które mają pełnić na boisku. Musisz dokładnie wiedzieć, gdzie powinieneś się znajdować ty i reszta zawodników, aby zapewnić sobie i innym bezpieczeństwo na boisku.
5
Uważaj na innych.
Niektóre przepisy nie mają nic wspólnego ze zdobywaniem punktów, czy stosowaniem kar, ale mają gwarantować ochronę innych. Na przykład w baseballu pałkarz nie może rzucić kija po uderzeniu piłki i biec do pierwszej bazy. Musi najpierw położyć kij na na ziemi, tak by nie wyrządzić nikomu krzywdy. Podobnie nurek zanim rozpocznie nurkowanie, musi upewnić się, że nikogo nie ma w wodzie. W przeciwnym razie mógłby wylądować na osobie, która zanurkowała przed nim.
Najlepszym rozwiązaniem, by zwrócić na siebie uwagę na boisku, jest komunikowanie się z innymi. Słuchaj trenera, ponieważ on także może pomóc w zachowaniu bezpieczeństwa. Dobrym rozwiązaniem jest również bycie uprzejmym i ostrzeganie innych, np. o rozwiązanych sznurówkach w bucie. Nie zapomnij sprawdzić swoich!
6
Nie graj, gdy jesteś kontuzjowany.
To naprawdę ważne. Jeżeli kochasz sport to aż korci cię, żeby znaleźć się powrotem w grze, nawet po kontuzji. Ale jeśli jesteś ranny, odczuwasz ból lub nie miałeś czasu w pełni wyleczyć kontuzji, nie jest to dobry pomysł. Możesz wyrządzić sobie jeszcze większą i długotrwałą krzywdę. Bądź szczery ze swoimi rodzicami i trenerem. Powiedz im, jeśli ból się nasila i dokucza ci. O ile jest to konieczne, zdecyduj się również na wizytę u lekarza i zasięgnij jego opinii na temat tego, kiedy powinieneś powrócić do gry.
Teraz wiesz, co musisz robić, by zachować maksimum ostrożności. Mam nadzieję, że jeśli będziesz przestrzegać punktów 1-4, nie będziesz mieć do czynienia z sytuacjami opisanymi w kroku numer 5. A przynajmniej nie, aż tak często.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

heket
04.11.2010
Nie ma pewnego sposobu, żeby uniknąć kontuzji, można jedynie zmniejszyć prawdopodobieństwo kontuzji. Rozgrzewka jest chyba najskuteczniejszym sposobem, żeby nie doprowadzić do żadnego urazu, ale nie stu procentowym. Czasami to nieuniknione. Wtedy w zależności od tego, jaki jest to uraz trzeba leżeć w domu, smarować kończynę dermentolem i nie próbować szybko i za wszelką cenę wrócić do treningów, bo może to się skończyć jeszcze gorzej