Jak wykorzystać naturalne antybiotyki, by nie traciły właściwości?

Anna - specjalista Tipy.pl
Kiedy naturalne antybiotyki tracą właściwości?/123RF/PICSEL
1 z 4
Gdy dopadnie nas przeziębienie lub grypa, często sięgamy od razu po antybiotyki lub inne apteczne specyfiki. Leki te wprawdzie pomagają szybciej uporać się z chorobą, jednak mogą również powodować różne skutki uboczne. Warto więc w pierwszej kolejności wypróbować domowe sposoby na łagodzenie objawów infekcji przy użyciu naturalnych antybiotyków, czyli produktów roślinnych bogatych w witaminy, minerały i przeciwutleniacze. Należy jednak stosować je w odpowiedni sposób, aby nie straciły swoich właściwości i skutecznie działały. Wiele substancji aktywnych ginie m.in. pod wpływem wysokiej temperatury i obróbki termicznej. Ich poziom spada także w wyniku dostępu do światła lub powietrza, krojenia lub obierania owoców ze skórki. Jak więc zachować właściwości naturalnych antybiotyków? W jakiej postaci najlepiej spożywać czosnek, miód, imbir czy grejpfruty? Podpowiadamy.
1
Wrzątek zabija cenne związki/123RF/PICSEL
Miód i cytryna a wysoka temperatura

Jednym z najpopularniejszych naturalnych antybiotyków jest miód, który zawiera wiele cennych związków o właściwościach przeciwbakteryjnych. Wzmacnia odporność i pomaga uporać się z przeziębieniem czy infekcjami układu oddechowego. W czasie przeziębienia chętnie także sięgamy po cytrynę bogatą w witaminę C. Wiele osób lubi dodawać te składniki do gorącej herbaty, aby się rozgrzać i wzmocnić. To błąd, ponieważ substancje aktywne obecne w miodzie giną już w temperaturze powyżej 40 stopni. Również dodanie cytryny do herbaty zaraz po zalaniu jej wrzątkiem powoduje utratę sporych ilości witaminy C. Ponadto herbata zawiera aluminium, które w połączeniu z kwasem zmienia się w łatwo przyswajalny i szkodliwy dla zdrowia cytrynian glinu. Dlatego też cytrynę i miód najlepiej dodawać dopiero do ostudzonej herbaty.

Kiedy imbir traci właściwości?

Do grona naturalnych antybiotyków zaliczany jest również imbir, który zawiera olejki eteryczne o działaniu przeciwzapalnym i odkażającym. Pomaga nie tylko na infekcje układu oddechowego, ale też na dolegliwości trawienne. Najczęściej zaleca się zalanie go wrzątkiem lub dodanie do herbaty. Jednak w temperaturze powyżej 70 stopni imbir traci duże ilości witamin i spada jego działanie przeciwzapalne. Warto więc dodawać go do naparu dopiero wtedy, gdy ten nieco ostygnie. Wiele osób zastanawia się, czy wybrać imbir świeży, czy w sproszkowany. Obie formy są korzystne dla zdrowia, jednak mają inne stężenie składników odżywczych. Imbir w proszku zawiera dużo shogaolu, ale traci spore ilości gingerolu i olejków eterycznych. Ma działanie osuszające, można łączyć go ze złotym mlekiem i kurkumą oraz stosować w przypadku nadmiaru flegmy w organizmie. Natomiast jeśli chcemy wykorzystać właściwości przeciwzapalne i antywirusowe imbiru, najlepiej sięgajmy po jego świeży korzeń, który zawiera więcej gingerolu.
2
Zmiażdżony czosnek/123RF/PICSEL
Jak stosować czosnek, by pomagał w walce z przeziębieniem?

Warto wiedzieć, że pod wpływem wysokiej temperatury swoje właściwości traci również czosnek. Jest to roślina obfitująca w korzystne dla zdrowia substancje, m.in. lotne związki siarki, olejki eteryczne, flawonoidy i liczne witaminy czy minerały. Ma silne działanie bakteriobójcze, antywirusowe i przeciwgrzybicze, przewyższa w tym nawet penicylinę. Aby jednak działanie czosnku było skuteczne, musi dojść do uwolnienia się allicyny, która powstaje z dwóch składników znajdujących się w czosnku – alliny i allinazy. Łączą się one w wyniku zgniatania, gryzienia lub krojenia czosnku. Allinaza ulega zniszczeniu w wysokiej temperaturze, więc podczas gotowania czosnku allicyna może się nie wyodrębnić. Najlepiej więc jeść surowy czosnek lub po zgnieceniu go odczekać kilka minut, zanim będziemy go podgrzewać. W tym czasie wytworzy się już allicyna, która jest odporna na obróbkę termiczną.

Wykorzystuj świeżo starty chrzan

Działanie antybakteryjne, antywirusowe i antygrzybiczne ma również chrzan. Zawiera sinigrynę, glikozyd, który po starciu chrzanu wytwarza izotiocyjanian allilu i fenetylu – substancje odpowiedzialne za powyższe właściwości rośliny. Chrzan pomaga w leczeniu kaszlu, kataru i zapalenia górnych dróg oddechowych. Najlepiej sięgać po świeżo straty korzeń chrzanu, gdyż z czasem zawartość izotiocyjanianów spada i słabnie jego działanie. Nie należy go również gotować ani suszyć, gdyż wtedy również traci prozdrowotne związki chemiczne.
3
Nie obieraj grejpfruta ze skórki/123RF/PICSEL
Nie obieraj grejpfruta z białej skórki

W sezonie grypowym warto również spożywać grejpfruta i pić wyciśnięty sok. Owoc ten zawiera duże dawki witamin C i A oraz karotenoidów, które wzmacniają odporność i łagodzą objawy infekcji. By w pełni wykorzystać działanie grejpfruta, nie należy obierać go z białej skórki. Znajdują się w niej bowiem flawonoidy, które ułatwiają przyswajanie witaminy C. Grejpfruta i inne owoce najlepiej spożywać od razu po pokrojeniu lub wyciśnięciu soku, gdyż zawarte w nich witaminy łatwo ulegają utlenianiu pod wpływam światła lub tlenu.

Z buraków przygotuj pyszny sok

Za naturalny antybiotyk można również uznać buraka ćwikłowego. Bulwa tej rośliny zawiera witaminy A, C i E, wiele minerałów, przeciwutleniaczy oraz betainę o działaniu przeciwzapalnym i bakteriostatycznym. Dzięki temu burak może wspierać odporność i pomagać w walce z przeziębieniem, kaszlem i bólem gardła. Najczęściej buraki poddaje się procesowi gotowania, który zmiękcza je i wydobywa z nich smak. Warto jednak pamiętać, że w trakcie obróbki termicznej buraków giną związki korzystne dla zdrowia. Buraka najlepiej więc jeść na surowo, jednak w tej postaci jest twardy i ziemisty w smaku. Najlepszym sposobem na wykorzystanie leczniczych właściwości buraków jest przygotowanie z nich soku, do którego można dodać inne warzywa i owoce. Taki sok należy wypić jak najszybciej, by aktywne substancje nie straciły na wartości.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie