astma

Jak żyć z astmą?
Gomez - specjalista Tipy.pl

Życie z astmą może być nie lada wyzwaniem, ale jeśli przykłada się należytą uwagę do szczegółów, można zapewnić sobie (lub swojemu dziecku) normalne, aktywne i zdrowe życie. Podstawową rzeczą jest pozytywne podejście do problemu astmy i odpowiedni styl życia, umożliwiający kontrolę ataków i ograniczenie ich wpływu na codzienne obowiązki. Na profilaktykę astmy muszą składać się przede wszystkim: zmiana otoczenia do minimum ograniczająca napady astmy, leki zapobiegające tym napadom i procedury związane z postępowaniem na wypadek ataków duszności. Dokładnie omów wszystkie te elementy z lekarzem pulmonologiem. Oto kilka dodatkowych wskazówek, które powiedzą ci jak żyć z astmą.
1
Życie z astmą jest dużo łatwiejsze, gdy posiada się odpowiednią wiedzę.
Im więcej wiesz na temat astmy, jej objawów, przyczyn i sposobów zapobiegania jej, tym lepiej będziesz mógł o siebie zadbać.
Dowiedz się, jak właściwie używać przepisanych ci leków. Przeczytaj, kiedy i jak je zażywać, jakie są ich skutki uboczne i jaki wpływ mają na ataki astmy. Jeśli używasz inhalatorów, dowiedz się jaki sposób należy je podawać.
Ustal czynniki, które wywołują u ciebie ataki astmy i naucz się ich unikać. Czynniki te różnią się w zależności od osoby, więc ich dokładne zidentyfikowanie może zająć trochę czasu. Pomocny może okazać się specjalny dzienniczek, w którym notuje się ataki i alergeny, które je wywołały.
2
Nie pozwól, by astma zmieniła twoje codzienne życie.
Pamiętaj, że można żyć zdrowo i aktywnie nawet mając astmę. Cierpiący na tę chorobę mogą w chwili obecnej wykonywać praktycznie te same czynności, co ludzie zdrowi, wliczając w to sporty wyczynowe. Wielu medalistów olimpijskich choruje na astmę.
Najważniejszą rzeczą, na którą musisz uważać, żeby żyć normalnie, jest unikanie czynników wywołujących napady duszności. Zmiana środowiska, mająca na celu wyeliminowanie tych czynników, może nie być łatwa, ale na pewno jest opłacalna.
3
Naucz się błyskawicznie reagować na ataki astmy.
Należy zdawać sobie sprawę z tego, że nawet ludzie przyjmujący regularnie leki na astmę i unikający czynników wywołujących ataki, mają okazjonalne napady duszności. Z tego powodu niezmiernie istotny jest plan działania na wypadek wystąpienia takiego ataku. Gdy tylko rozpoznasz pierwsze jego symptomy, natychmiast reaguj, np. przyjmując dawkę inhalatora. Oczywiście, niewykluczone są również pewne ograniczenia, np. nie uprawianie sportu na zewnątrz w godzinach porannych, ponieważ stężenie pyłków w powietrzu jest wówczas największe (jeśli jednym z twoich alergenów są pyłki).
4
Porady ułatwiające dzieciom życie z astmą.
Życie z astmą może być wyzwaniem, szczególnie dla małych dzieci, którym ciężko zrozumieć, czemu nie mogą robić wszystkiego tak, jak ich rówieśnicy. Możesz jednak zrobić kilka rzeczy, które pomogą twojemu dziecku normalnie funkcjonować:
- Ustal z lekarzem plan działania na wypadek ataków astmy i naucz się go.
- Porozmawiaj z dzieckiem o jego chorobie i powiedz, jak sobie z nią radzić.
- Chroń dziecko przed skutkami biernego palenia, zarówno w domu, jak i w miejscach publicznych.
- Podejmij kroki, które uchronią dziecko przed wpływem popularnych alergenów, takich jak pyłki, kurz, roztocze, czy sierść zwierząt.
- To, że twoje dziecko ma astmę, nie oznacza, że nie może być aktywne. Upewnij się więc, że bierze udział w codziennych grach i zabawach z rówieśnikami.
- Poinformuj o chorobie twojego dziecka jego nauczycieli, opiekunów i trenera. Daj im też kopie instrukcji postępowania na wypadek ataku duszności.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane