las

Jak przetrwać w lesie?
Gomez - specjalista Tipy.pl

Czy kiedykolwiek będąc na pieszej wycieczce po lesie i podziwiając dzikie kwiaty lub wpatrując się w czubki drzew, nagle zdałeś sobie sprawę, że nie wiesz gdzie jesteś i jesteś zupełnie sam? Co mogłoby się stać jeśli nie potrafiłbyś odnaleźć drogi powrotnej? Zabłądzenie w lesie może być przykrym doświadczeniem, dlatego ważne jest, żeby mieć przynajmniej podstawową wiedzę i zachować zdrowy rozsądek gdy znajdziemy się w takiej sytuacji. Trzeba pamiętać, że wszystko czego potrzebujemy, aby dać sobie radę i przetrwać przez kilka dni to schronienie, ciepło, woda, jedzenie i dużo cierpliwości.
1
Nie panikuj. Panikowanie jest najgorszym, na co możesz się zdecydować, ponieważ nie pozwala Ci rozsądnie pomyśleć do dalej zrobić w tej sytuacji. Jak już się zorientujesz, że się zgubiłeś, zanim zrobisz cokolwiek innego – zatrzymaj się. Weź głęboki oddech i spróbuj zachować spokój. Nawet jeśli wisisz za zboczu jakiejś góry ze złamana nogą, powtarzaj sobie, że są ludzie, którzy wyszli cało z takiej sytuacji.
2
Stój spokojnie i rozejrzyj się dookoła uważnie. Gdziekolwiek teraz jesteś, to jest Twój „punkt zero”. Znajdź jakiś sposób aby go jakoś oznaczyć, na przykład kawałkiem jakiegoś materiału, kamieniami, kartką papieru lub czymkolwiek innym, co tylko masz pod ręką, a co jest łatwo dostrzegalne z dystansu.
3
Pozostań w jednym miejscu, a nie tylko zwiększysz swoje szanse na bycie odnalezionym, ale również zaoszczędzisz na utracie energii jaką Twoje ciało będzie zużywało na błądzenie po lesie w poszukiwaniu drogi. Zaoszczędzisz również na wodzie i jedzeniu. Przykucnij i skup się. Przecież ktoś będzie Cię szukał, zwłaszcza jeśli kogoś uprzedziłeś, że wybierasz się do lasu.
4
Oznacz miejsce, w którym jesteś. Zwiększysz w ten sposób szanse na odnalezienie, ktoś Cię szybciej zauważy. Hałasuj: gwiżdż, krzycz, śpiewaj, rzucaj kamieniami. Jeśli masz taką możliwość, oznacz swoją lokalizację tak, aby była widoczna z powietrza. Jeśli jesteś na polanie, ułóż ciemne gałęzie bądź liście w kształcie trójkąta. Na terenie piaszczystym stwórz taki trójkąt na piasku. Trójkąty tworzone z różnych rzeczy są sygnałem dla ekip poszukiwawczych, że jesteś w ich centrum.
5
Spróbuj rozeznać się w terenie. Pamiętaj jednak, aby nie oddalać się zbytnio od „punktu zero”, abyś zawsze mógł do niego wrócić.
6
Znajdź lub stwórz sobie jakieś schronienie. Bez tego, będziesz bezpośrednio narażony na czynniki zewnętrzne powodujące – zależności od pogody - hipotermię czy udar słoneczny. Jeśli nie jesteś odpowiednio ubrany, znalezienie schronienia jest Twoim priorytetem. Na szczęście las jest miejscem, w którym można znaleźć mnóstwo pomocnych do tego rzeczy, jak na przykład:
- Poszukaj przewróconego lub chylącego się drzewa. Może być pomocne przy zbudowaniu czegoś w rodzaju „przybudówki”. Użyj do tego gałęzi, szerokich liści, roślin.
- Wykorzystaj zarośla lub konary drzew, by ochronić się przed deszczem, wiatrem, śniegiem lub słońcem.
- Jaskinie są bardzo dobrym schronieniem, ale upewnij się czy nie jest ona zajęta przez niedźwiedzia, węże lub inne niebezpieczne zwierzęta. Zorientuj się również czy jaskinia jest na tyle stabilna, że się nie zapadnie.
7
Zlokalizuj źródło wody zdatnej do picia. Generalnie przyjmuje się, że możesz wytrzymać do trzech dni bez wody. Ale musisz pamiętać, że już pod koniec drugiego dnia nie będziesz w dobrej kondycji.
- Najlepszym źródłem wody są źródła, ale szanse na znalezienie jakiegoś nie są niestety zbyt duże. Innym dobrym źródłem wody są strumyki. Miej jednak na uwadze, że picie wody ze strumyków nie jest zbyt zdrowe. Niemniej jednak, gdy zgubiłeś się w lesie i jesteś bez wody, ryzyko choroby schodzi na drugi plan.
- Możesz tez użyć rękawów od kurtki, zawinąć je wokół nadgarstka i zebrać rosę z traw nad rankiem.
8
Oczyść wodę. Jedną z form oczyszczania wody jest jej podgrzanie. Aby mieć pewność, że bakterie wyginęły, pozostaw ją w stanie wrzenia przez 3 minuty.
9
Poszukaj czegoś do zjedzenia. Musisz wiedzieć, że większość dorosłych potrafi przetrwać do ok. trzech tygodni bez jedzenia, jeśli ich organizmy nie są wyziębione. Lepiej jest być głodnym i zdrowym niż chorym. Upewnij się, że pożywienie, które masz zamiar spożyć nie jest szkodliwe dla Twojego zdrowia.
- Nie bój się jeść robaków i innych insektów. Zjedzenie konika polnego może i jest obrzydliwe, ale dostarczy Ci wielu składników odżywczych. Natomiast wszystkie insekty powinny być ugotowane przed zjedzeniem, ponieważ mogą przenosić różne choroby. Nie jedz gąsienic i insektów o jaskrawym zabarwieniu, gdyż możesz się otruć. Nie jedz os, i innych owadów, które mogą Cię użądlić lub ugryźć. Pamiętaj, żeby usunąć głowę, nogi i skrzydła przed jedzeniem.
- Jeśli znajdujesz się blisko wody, możesz spróbować złowić jakąś rybę. Płotki mogą być zjedzone w całości. Większe ryby muszą być ugotowane lub usmażone.
- Jagody są dobrym rozwiązaniem. Ich kolor powie Ci, czy dana jagoda nadaje się do zjedzenia czy nie. Białe i żółte jagody są w 90% trujące. Niebieskie i czarne w większości (ok. 90%) nadają się do jedzenia. Czerwone z kolei, dają nam 50% szans na to, że nie są trujące. Generalnie jagody pokryte małymi guzkami, takie jak maliny czy jeżyny są w 100% bezpieczne.
Strona 1 z 3

Podobne porady

Komentarze (11)

* Pola wymagane

Kotek
26.10.2018
Bardzo przydatna wiedza.
222
05.11.2014
Idz przedsiebie las kiedyś się skończy :D.
Kana
22.04.2014
Słyszałam że można też iść w dół rzeki
KP Nowa Ruda
04.11.2013
Witam. Proszę o kontakt autora (ps. Gomez) materiału "Jak przetrwać w lesie". Opracowuję wydawnictwo pod nazwą "Poradnik Turysty", zaś Pana artykuł świetnie nadaje się na jedną z jego części. Niezbędna jest Pana zgoda na wykorzystanie tekstu. Pozdrawiam.
Amadeusz
24.06.2013
Wyciagnij IPhone i sprawdz gdzie jestes w google maps.
Adam
02.10.2012
No chyba bym musiał być jakiś chory, żeby jeść owady, koniki polne i inne robaki! NIe wiem, nie zgubiłem się jeszcze w lesie, więc sam nie chodzę, żeby unikać takich sytuacji.
Proeliator
07.08.2011
Jestem harcerzem i młodym survivalem więc mogę wam powiedzieć wiele ciekawych rzeczy:1. Do rozpalania możemy użyć 1mm gałązek brzozy, pali się nawet jak jest lekko wilgotnawa. 2. Pod szałas (bądź tymczasowe schronienie można wysypać igliwie sosny, odstrasza robactwo (niestety nie mrówki). 3. Igliwie sosny można żuć i wypluć po paru sekundach połykając ślinę, w ten sposób dostarczymy sporo witaminy "C". 4. Robiąc pochodnie trzeba górną część patyka posmarować żywicą i dopiero owinąć szmatą (żywica dłużej trzyma ogień do ok 4h) Mam nadzieję, że moje porady się przydadzą ale lepiej się nie gubić ;)
siwutka
03.08.2011
to co jest w tym artykule jest bardzo przydatne, ale znam jeszcze jeden sposób na pozyskanie wody wystarczy zrobić 1,5 mm dziurkę w brzozie i podłożyc pod nią liść
leon4
22.06.2011
Już miałam taką sytuację kiedyś ale pamiętam jeszcze jak dziadek mi zawsze powtarzał żeby iść na południe, tzn tam gdzie kora drzew niczym nie porasta. Im bardziej będziemy się kierować w stronę północną tym bardziej będziemy błądzić. no i wyszłam potem z lasu tylko jakieś 5 km od miejsca gdzie weszłam. na szczęście parę metrów dalej był przystanek
moniczka28
13.06.2011
ja nigdy nie chodzę po lasach...dzięki temu nigdy nie zabłądzę