zmiana koła

Jak zmienić koło?

MarkoMarko - specjalista Tipy.pl
Teoretycznie wymiana koła w samochodzie jest sprawą niezwykle prostą. Większość mężczyzn uznaje takie pytanie za głupie i zupełnie pozbawione sensu. Jednak trzeba pamiętać o tym, że aby umieć coś zrobić należy najpierw się tego nauczyć - w tym przypadku przynajmniej raz wymienić koło samodzielnie. Porady tutaj przedstawione są jednak nie tylko dla kobiet. Coraz częściej można spotkać faceta, który po złapaniu gumy potrafi jedynie rozłożyć ręce i zadzwonić po pomoc drogową.
P

* koło zapasowe
* lewarek
* klucz
* trójkąt ostrzegawczy

1
Trójkąt ostrzegawczy

Stawiamy trójkąt ostrzegawczy na drodze. W zależności od tego, gdzie się znajdujemy ustawiamy go w odległości 100 m (autostrady i drogi ekspresowe), 30 - 50 m (poza obszarem zabudowania), nie więcej niż 1 m (na obszarze zabudowanym).

W niektórych krajach należy stosować również kamizelkę odblaskową - dotyczy to każdorazowego wyjścia z samochodu w miejscu innym niż parking.

2
Blokujemy samochód

Samochód zostawiamy na biegu, zaciągamy hamulec ręczny. Jeśli mamy pod ręką coś ciężkiego np. cegłę - podkładamy pod koło - z przeciwnej strony, niż ta po której złapaliśmy gumę. Samochód blokujemy po to, aby nie odjechał on nam podczas wymiany albo nie spadł z lewarka.

3
Wymiana koła

Ściągamy kołpak (Ten punkt dotyczy jedynie przypadku, gdy śruby są zakryte kołpakiem.)

Ubieramy rękawiczki, chwytamy kołpak z dwóch stron (kciukami i palcami wskazującymi) i mocno szarpiemy. Jeśli nie zejdzie, wówczas możemy podważyć go za pomocą śrubokrętu jednak jeśli kołpak jest plastikowy to istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że pęknie.

4
Odkręcanie śrub
Luzujemy śruby

Przed podniesieniem samochodu należy poluzować śruby w tym kole, w którym złapaliśmy gumę. W tym celu wyciągamy odpowiedni klucz do odkręcania śrub w kole. Poluzowanie ich za pomocą klucza i rąk może okazać się niemożliwe - zwłaszcza dla słabszych pań. Jeśli nie uda nam się ich poluzować ręcznie wówczas stajemy na kluczu jedną nogą i delikatnie podskakujemy zachowując równowagę.

5
Mocujemy lewarek

Punkty, w których należy zamocować lewarek oznaczone są za pomocą specjalnych wgłębień.

6
Podnosimy samochód

Samochód podnosimy na taką wysokość, aby można było wymienić koło. Nie podnosimy go tak wysoko jak się tylko da - może to doprowadzić do utraty stabilności samochodu (może spaść z lewarka i zrobić sobie i nam krzywdę).

7
Odkręcamy śruby

Odkręcając śruby należy zapamiętać miejsce każdej z nich. Śruby powinny później trafić w to samo miejsce. Niedopasowanie gwintu może spowodować samoistne odkręcenie się koła.

8
Ściągamy koło

Przebite koło ściągamy spokojnie, bez nerwów, delikatnie, tak aby nie doprowadzić do utraty stabilności auta.

9
Zakładamy nowe koło

Zakładamy koło zapasowe w taki sposób, aby otwory na śruby się ze sobą pokrywały.

10
Wkręcamy śruby

Śruby mocujemy na początku palcami. Po zamocowaniu jednej mocujemy śrubę przeciwległą. Po zamocowaniu ich za pomocą rąk dokręcamy je kluczem tyle ile się da (nie używamy teraz do pomocy nóg!).

11
Opuszczamy samochód na ziemię

Samochód sprowadzamy na ziemię. Wyciągamy lewarek i go chowamy na swoje miejsce.

12
Dokręcanie śrub
Dokręcamy śruby

Jak już auto stoi stabilnie na ziemi dokręcamy mocno śruby za pomocą klucza. Słabsze osoby mogą teraz użyć nogi - jednak nie należy skakać po kluczu, aby nic nie uszkodzić oraz móc w przyszłości je odkręcić.

?

Wskazówki
* Po wymianie koła należy udać się do wulkanizatora, gdzie uszkodzone koło zostanie naprawione. W większości przypadków koła zapasowe to tzw. dojazdówki, które nie nadają się do dłuższej jazdy.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Dziury w drodze
opona letnia
opona niskoprofilowa

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

Marko
08.07.2011
do pliszek: ok, dzięki. już poprawione.
pliszek
08.07.2011
UWAGA! W punkcie 4 jest błąd. Nie skaczemy po LEWARKU tylko w razie konieczności po KLUCZU.
magdaMa
19.10.2010
Geometrię sprawdza się jar w roku, przed sezonem letnim, nie trzeba po każdej wymianie opon (wymiana nie ma nic wspólnego z geometrią).
Michael.
18.10.2010
A czy po wymianie koła ( naprawionego i wyważonego u wulkanizatora ) nie należy jakoś ustawiać ponownie kół? Geometrii albo czegoś takiego?
Nie chciałbym aby bieżnik się zużył z takiego powodu, albo jechać w trasę ze źle ustawionymi kołami.