- Dodatki do Samochodu
- Paliwa
- Samochody, Ciężarówki i Inne Pojazdy
- Pasjonaci Motoryzacji
- Zakup Samochodu
- Sprzedaż Samochodu
- Utrzymanie Samochodu
- Jazda i Bezpieczeństwo
- Ubezpieczenia Samochodowe
- Systemy Operacyjne
- Oprogramowanie Komputerowe
- Sieci Komputerowe
- Rozwiązywanie Problemów
- Sprzęt Komputerowy
- W Sieci
- Przeglądarki Internetowe
- E-Biznes
- Popularne Strony WWW
- Bezpieczeństwo w Internecie
- Komunikatory Internetowe
- Tworzenie i Rozwój Stron WWW
- Wyszukiwarki Internetowe
- Łącza Internetowe
- Aparaty Fotograficzne i Kamery
- Telefony Komórkowe, Smartphony, Tablety i Akcesoria
- Telefony stacjonarne
- Telewizory
- Domowy Sprzęt Audio
- Przenośne Audio
- Car Audio i Elektronika

Jak zmienić koło?
Marko - specjalista Tipy.pl

Rzeczy, których potrzebujesz
* koło zapasowe
* lewarek
* klucz
* trójkąt ostrzegawczy
Stawiamy trójkąt ostrzegawczy na drodze. W zależności od tego, gdzie się znajdujemy ustawiamy go w odległości 100 m (autostrady i drogi ekspresowe), 30 - 50 m (poza obszarem zabudowania), nie więcej niż 1 m (na obszarze zabudowanym).
W niektórych krajach należy stosować również kamizelkę odblaskową - dotyczy to każdorazowego wyjścia z samochodu w miejscu innym niż parking.
Samochód zostawiamy na biegu, zaciągamy hamulec ręczny. Jeśli mamy pod ręką coś ciężkiego np. cegłę - podkładamy pod koło - z przeciwnej strony, niż ta po której złapaliśmy gumę. Samochód blokujemy po to, aby nie odjechał on nam podczas wymiany albo nie spadł z lewarka.

Ściągamy kołpak (Ten punkt dotyczy jedynie przypadku, gdy śruby są zakryte kołpakiem.)
Ubieramy rękawiczki, chwytamy kołpak z dwóch stron (kciukami i palcami wskazującymi) i mocno szarpiemy. Jeśli nie zejdzie, wówczas możemy podważyć go za pomocą śrubokrętu jednak jeśli kołpak jest plastikowy to istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że pęknie.

Przed podniesieniem samochodu należy poluzować śruby w tym kole, w którym złapaliśmy gumę. W tym celu wyciągamy odpowiedni klucz do odkręcania śrub w kole. Poluzowanie ich za pomocą klucza i rąk może okazać się niemożliwe - zwłaszcza dla słabszych pań. Jeśli nie uda nam się ich poluzować ręcznie wówczas stajemy na kluczu jedną nogą i delikatnie podskakujemy zachowując równowagę.
Punkty, w których należy zamocować lewarek oznaczone są za pomocą specjalnych wgłębień.
Samochód podnosimy na taką wysokość, aby można było wymienić koło. Nie podnosimy go tak wysoko jak się tylko da - może to doprowadzić do utraty stabilności samochodu (może spaść z lewarka i zrobić sobie i nam krzywdę).
Odkręcając śruby należy zapamiętać miejsce każdej z nich. Śruby powinny później trafić w to samo miejsce. Niedopasowanie gwintu może spowodować samoistne odkręcenie się koła.
Przebite koło ściągamy spokojnie, bez nerwów, delikatnie, tak aby nie doprowadzić do utraty stabilności auta.
Zakładamy koło zapasowe w taki sposób, aby otwory na śruby się ze sobą pokrywały.
Śruby mocujemy na początku palcami. Po zamocowaniu jednej mocujemy śrubę przeciwległą. Po zamocowaniu ich za pomocą rąk dokręcamy je kluczem tyle ile się da (nie używamy teraz do pomocy nóg!).
Samochód sprowadzamy na ziemię. Wyciągamy lewarek i go chowamy na swoje miejsce.
Wskazówki
* Po wymianie koła należy udać się do wulkanizatora, gdzie uszkodzone koło zostanie naprawione. W większości przypadków koła zapasowe to tzw. dojazdówki, które nie nadają się do dłuższej jazdy.
Podobne porady
Komentarze (4)
Nie chciałbym aby bieżnik się zużył z takiego powodu, albo jechać w trasę ze źle ustawionymi kołami.