nauka czytania

Jak nauczyć dziecko płynnie czytać?

YvonaYvona - specjalista Tipy.pl
W chwili gdy komputery i telewizory zaczęły święcić triumfy czytanie straciło na wartości. I pewnie byłoby tak dalej, gdyby nie pojawił się Harry Potter. Smutne, ale prawdziwe. Trzeba w dziecku zaszczepić miłość do książek. Jak już połknie haczyk, to szybko się go nie pozbędzie. Niestety w większości przypadków rodzice nie mają czasu, aby poświęcić dziecku czas i ćwiczyć z nim czytanie. Więc czasami, nawet jeśli dziecko jest zainteresowane czytaniem, to brak zaangażowania się rodzica w proces czytania zniechęci dziecko do podejmowania dalszych, samotnych prób. Rodzice muszą zdać sobie sprawę z tego, że umiejętność płynnego czytania jest równie ważna jak samo czytanie. Błędy jakie się popełnia podczas czytania powinny być od razu wychwytywane. Nie pozwólmy, aby stały się nawykami. Rodzice mogą zrobić wiele, aby pomóc dziecku w nauce płynnego czytania.
1

Ucz dokładnego czytania. Słuchaj jak Twoje dziecko czyta na głos. W ten sposób będziesz w stanie nazwać i zidentyfikować błędy, jakie popełnia. Jeśli dziecko ma problemy z wymawianiem niektórych wyrazów, zwróć mu na to uwagę i popraw. Zachęć dziecko do wzbogacania zasobu słów. Chwal za każdym razem, gdy dziecko będzie używało nowych słów w rozmowie.

2

Czytaj swojemu dziecku codziennie. Regularne czytanie dziecku na głos zwiększy jego umiejętności w wypowiadaniu się, wzbogaci jego słownictwo i zainteresowanie książkami.

3

Otaczaj dziecko książkami. Dzieci z natury są ciekawskie, a kolorowe, ilustrowane książeczki na pewno przyciągną ich uwagę. Na początku będą pewnie tylko przeglądać obrazki, ale z czasem staną się ciekawe o czym traktuje tekst, aż w końcu będą chciały same czytać. Dostęp do książek czy gazet ułatwi Twojemu dziecku znalezienie zajęcia w pochmurny dzień lub po prostu w wolnej chwili.

4

Odwiedź z dzieckiem bibliotekę. Wypożyczajcie razem nowe książki. Sprawdź jaka tematyka najbardziej interesuje Twoje dziecko. Bądźcie regularnymi gośćmi w bibliotece.

5

Dostarczaj dziecku różnorodnych materiałów. Niech w domu będą książki/gazety z wielu dziedzin. Zadbaj by dziecko miało również dostęp do encyklopedii i słowników. Zachęcaj dziecko do korzystania z nich podczas nauki, lub po prostu z ciekawości.

6

Nadzoruj postępy. Kiedy śledzisz postępy swojego dziecka jesteś w stanie szybciej i łatwiej pomóc mu w ewentualnych brakach i nadrobieniu zaległości.

7

Okazuj dziecku entuzjazm. Chwal swoje dziecko. Będzie to dla niego dodatkową zachętą, aby się starać i rozwijać. Z czasem Twoje dziecko stanie się świetnie przygotowane i opanuje umiejętność płynnego czytania perfekcyjnie.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

dzieci z bałwanem
babcia z wnukiem
wyprawa do szkoły

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane