niechciana ciąża

Jak zabezpieczyć się przed ciążą?

JudymJudym - specjalista Tipy.pl
Ciąża u nastolatki to wielkie przeżycie. Może pozbawić ją wszelkich nadziei i porwać marzenia na strzępy. Jeśli osiągnęłaś dojrzałość płciową i rozpoczęłaś współżycie, niechciana ciąża może przytrafić się również i tobie. Oto kilka wskazówek, jak jej uniknąć.
1
Powstrzymanie się od uprawiania seksu (nie robienie tego w ogóle) daje nam 100 % pewność, że nie zajdziemy w ciążę. Nawet najmniejsza ilość wydzieliny preejakulacyjnej, czy też bezpośredni kontakt nasienia z narządami płciowymi kobiety, mogą doprowadzić do zapłodnienia. Zatem jakiekolwiek zbliżenie, nawet z ochroną, stanowi zagrożenie.
2
Stosowanie środków antykoncepcyjnych (prezerwatywy, pigułki antykoncepcyjne, środki plemnikobójcze, itp.). Wiele z nich może być stosowanych w połączeniu z innymi, inne znowu nie. Porozmawiaj na ten temat z lekarzem i nie bój się zadawać pytań. Robisz to dla swojego dobra.
3
Wprowadź w życie Plan B antykoncepcji (tzw. pigułki „dzień po”). Zażyj pigułkę w ciągu trzech dni od odbytego stosunku, jeśli obawiasz się, że mogło dojść do zapłodnienia. Pamiętaj jednak, że tego typu tabletki nie powinny być stosowane jako jedyna z metod antykoncepcji. Stosuj je tylko w nagłych wypadkach.
4
Nie decyduj się na stosunek przerywany (mężczyzna musi wycofać członka z pochwy, zanim nastąpi ejakulacja). Metoda ta nie uchroni nas przed ciążą i chorobami przenoszonymi drogą płciową. Jest wyjątkowo nieskuteczna.
5
Nie opieraj się na kalendarzyku dni płodnych. Metoda ta polega na wyznaczeniu dni płodnych w całym cyklu owulacyjnym i unikaniu zbliżeń w tych dniach. To bardzo ryzykowny i nieskuteczny sposób, zwłaszcza u nastolatek o bardzo nieregularnych cyklach miesiączkowych.
6
Podczas podejmowania decyzji, nie zapomnij zapytać partnera o zdanie.
7
Nie wstydź się kupować i używać środków antykoncepcyjnych – to dla własnego bezpieczeństwa.
?

Wskazówki
* Jedynym sposobem, aby w 100% zabezpieczyć się przed ciążą jest abstynencja seksualna.
* Środki antykoncepcyjne uważane są na ogół za bardzo skuteczne. Ważne jest jednak, aby dowiedzieć się, jak prawidłowo ich używać.
* Tzw. ”pigułki po” będą skuteczne tylko wówczas, gdy przyjmiemy je w ciągu 72 godzin od odbytego bez zabezpieczenia stosunku. Jeśli w tym czasie jesteś w ciąży, nie mają one wpływu na płód.

Powiązane porady

test ciążowy
Gdy dziecko się zakocha

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

mama dwójki
22.11.2016
Duża role w tym wszystkim odgrywaja rodzice bo to oni kształtuja wiedze i swiatopoglad nastolatków. Moja mama ze mna dużo rozmawiała i nie był to temat tabu. Dobrze zrobiła bo teraz bedac dojrzała kobieta i majac juz dwoje swoich dzieci wiem że zabezpieczenie to podstawa i nie ma sie czego obawiac. Dzisiejsze tabletki sa bardzo dobre i tak jak moje z naturalna pochodna progestronu nie sieja spustoszenia w moim organizmie.
fajnie
17.12.2015
Mam pytanie czy może dość. Do zapłodnienia jesli nie dochodzi do penetracji macicy?? I jedno z nas podczas stosunku ma "bieliznę" i nie dochodzi do wytrysków
Lala123
13.04.2012
Muszę wam powiedzieć,ze ja zaszłam w ciążę w wieku 15lat.To było dla mnie naprawdę straszne.Chodził wtedy ostatni rok do gimnazjum.Miałam poważne plany do jakie pózniej pójdę szkoły.A tu okazało się,że jestem w ciąży.Bardzo się wstydziłam do szkoły chodziłam do szkoły cały czas ale gdy byłam w (8-msc) przestałam.Oczywiście na wf już udziału nie brałam.W szkole już się nauczyli do tego,że mam brzuch i spodziewam się w tak młodym wieku dziecka.Chociaż dla mnie też to był ogromny szok.Strasznie się bałam co powie na to moja mama..?! Co prawda była w wielkim w szkole ale wszystko ułożyło się dobrze.Urodziłam śliczną córeczkę Milene..! Byłam i jestem do teraz bardzo szczęśliwa.Mój chłopak okazał się wspaniałym ojcem i za równo chłopakiem.! nie zostawił mnie w tychh trudnych chwilach których już nie kiedy miałam wszystkiego serdecznie dosyć.! Ale wziełam się w garść.I mam nie złą nauczkę od życia.! I teraz już wiem co zrobić przed nie chcianą ciążą..! ;> Co prawda nad się uczę,a moja mama zajmuję się małą.! ;>
marfanka
10.05.2011
Kurcze jak już dzieci maja dzieci to jest coś strasznego.
No my długi czas używaliśmy prezerwatyw bo strasznie bałam się pigułek, a właściwie to skutków ubocznych. Ale od jakiegoś czasu mam cudownego ginekologa, który wszystko spokojnie mi wytłumaczył, powiedział że obecne pigułki to nie jest taki hardcore jak kiedyś, że trzeba jest badać regularnie i będzie ok. No i od pół roku biorę sylvie20 i faktycznie wszystko gra. I stwierdzam, że pigułki to prawdziwy komfort.