chrapanie

Jak przestać chrapać?

Toska - specjalista Tipy.pl
Jeżeli bardzo głośno chrapiesz, to prawdopodobnie śpisz znacznie dłużej, niż pozostali domownicy, którzy muszą cię słuchać. Poniżej znajdziesz wskazówki jak przestać chrapać, co ułatwi życie tobie i osobą dzielącym z tobą mieszkanie.
1

Unikaj rzeczy, które sprawiają, że głośniej chrapiesz. Takie rzeczy to: alkohol, pigułki nasenne, kawa i objadanie się przed snem. Jeżeli regularnie bierzesz jakieś leki, które mogą wpływać na to, że chrapiesz, porozmawiaj ze swoim lekarzem o alternatywnym rozwiązaniu. Niektóre leki, w tym pigułki ułatwiające zasypianie i środki uspokajające, mogą powodować wzmożone chrapanie.

2

Nie śpij na plecach. Zwykle śpiąc na plecach najmocniej się chrapie. Jeżeli przyzwyczaiłeś się do spania na plecach i nie umiesz spać inaczej, kup kilka dodatkowych poduszek. Uniesienie głowy do góry powinno nieco osłabić chrapanie. Zadziałać może także podłożenie kilku starych książek pod nogi łóżka. Ważne, by głowa i tułów były nieco wyżej, niż reszta ciała.

3

Spróbuj spać na boku. Gdy śpisz, mięśnie języka, podniebienia miękkiego i gardła odpoczywają i są wiotkie, więc gdy śpisz na plecach blokują dopływ powietrza i dlatego właśnie chrapiesz. Postaraj się, więc spać na boku. Na początku może być ci trudno się przyzwyczaić, ale możesz to zrobić - wystarczy, że za koszulkę włożysz sobie piłkę tenisową. Za każdym razem, gdy obrócisz się na plecy, będzie ci bardzo niewygodnie i szybko zmienisz pozycję.

4

Rozwiąż problemy z nosem. Powodem twojego chrapania mogą być bardzo różne problemy z kondycją nosa. Powinieneś je koniecznie rozwiązać.

  • Chrapanie może być spowodowane przekrwieniem błony śluzowej nosa. Schorzenie to leczy się lekami antychistaminowymi. Uważaj jednak by nie przesadzić z tymi lekami. Jeżeli po jakimś czasie stosowania problem nie ustąpi, skontaktuj się z lekarzem.

  • Używaj mocno miętowego płynu do płukania jamy ustnej, pomoże ci on zmniejszyć obrzęk śluzówki nosa i gardła. Sposób ten jest szczególnie przydatny, gdy chrapanie jest problemem tymczasowym spowodowanym przez przeziębienie lub alergię. Możesz tez samodzielnie zrobić taki płyn: do 1 szklanki wody dodaj kroplę olejku miętowego i płucz nim gardło, ale go nie połykaj.

  • Używaj specjalnych plastrów na nos. Plastry zapobiegające chrapaniu, które przykleja się na płatki nosa, dostępne są w aptekach. Używaj ich zgodnie z instrukcja dołączoną do opakowania.

5

Rozwiązanie doustne. Możesz spróbować wkładek doustnych. Są one czasem stosowane przy złamaniach kości szczęki i żuchwy, ale pomagają również osobą chrapiącym. Umieszczone na noc w jamie ustnej zapobiegają zapadaniu się mięśni gardła, języka i podniebienia miękkiego i dzięki temu ułatwiają oddychanie.

6

Czasami ludzie chrapią z powodu infekcji zatok. Dzieje się tak, ponieważ śluz blokuje kanały nosowe. Aby zatrzymać chrapanie spowodowane infekcją zatok należy:

  • Brać regularnie leki przepisane przez lekarza na chore zatoki. Zwalczenie choroby rozwiąże problem chrapania.

  • Rozważ stosowanie płukanek nosowo-zatokowych. Są one zaprojektowane tak, że cały nagromadzony w zatokach śluz zostanie całkowicie wypłukany. Płukania będą, więc łagodziły chrapanie.

  • Możesz umieścić pasek do rozszerzania nosa w obrębie kanału nosowego, powinien on pomóc zredukować chrapanie.

  • Używaj mentolowego inhalatora do nosa, pomoże go odetkać i ułatwi oddychanie.

  • Spróbuj ciepłej kąpieli lub prysznicu. Taka rozgrzewająca kąpiel pomoże udrożnić zatoki i ułatwi spływanie śluzu, co wpłynie na zmniejszenie chrapania.

  • Umieść głowę nieco wyżej, niż zwykle. Pomoże ci to oddychać i zmniejszyć chrapanie.

?

Wskazówki
* Utrata masy ciała również może pomóc w kłopotach z chrapaniem.
* Ustal przyczyny chrapania. Najlepiej porozmawiaj o nich z lekarzem, być może twoje chrapanie jest wynikiem zaburzeń snu.
* Jeżeli chrapanie jest wynikiem bezdechu sennego możesz poddać się operacji, która zniweluje twój problem.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Leczenie bezdechu sennego
pobudka
poranek :)

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Marta
24.09.2010
Niestety na mojego meza nic nie dzialalo. Musielismy udać sie do lekarza specjalisty. Zaproponowano mojemu mezowi skorzystanie z metody Pillar'a. Czy ktoś moze poddawał sie tej metodzie i moze podzielic sie opinia?