Pasta do zębów dla dzieci

Jaka pasta do zębów dla dzieci?
DzieckoDziecko - specjalista Tipy.pl

Szkliwo pierwszych ząbków jest jeszcze nie do końca zmineralizowane, dlatego ząbki są bardziej podatne na próchnicę niż zęby stałe. Jak dbać o zęby dziecka i jakiej pasty używać aby uniknąć wielu bolesnych wizyt u dentysty? Dlaczego dzieci powinny używać innej pasty do zębów, niż dorośli? Jak dbać o zęby niemowlaka?
1
Zanim pojawią się pierwsze zęby należy przemywać dziąsła niemowlaka po każdym posiłku gazikiem nawiniętym na palec. Gazik powinien być nasączony przygotowaną wodą (może być również z rumiankiem). Można również użyć do tego celu silikonowej szczoteczki zakładanej na palec (np. firmy Canpol), która delikatnie wymasuje dodatkowo dziąsła malucha.

Gdy pojawią się pierwsze ząbki możemy zacząć używać zwykłej szczoteczki jednak musi ona mieć małą główkę oraz miękkie włosie - aby nie podrażnić dziąseł dziecka.
2
Jak dbać o zęby dziecka?

Jak tylko dziecko będzie potrafiło wypluwać zacznij stosować pastę do zębów z fluorem. Fluor wnika w szkliwo oraz chroni zęby przed próchnicą. Należy bardzo dbać o to, aby zęby mleczne były wolne od próchnicy, ponieważ może to spowodować powstanie próchnicy na ząbkach stałych.

Dzieci do 6 roku życia powinny stosować pastę do zębów o obniżonej dawce fluoru. Dobry smak pasty nie jest jej zaletą - dzieci bardzo chętnie ją połykają. Wraz z połknięciem pasty połykane są związki fluorowe co może spowodować przedawkowanie fluoru.
3
Dlaczego dzieci powinny używać innej pasty do zębów, niż osoby dorosłe?

* Zbyt duża ilość fluoru w paście do zębów

Jednym z powodów jest duża ilość fluoru w paście do zębów. Fluor zawarty jest w pożywieniu oraz w wodzie pitnej. Dodatkowo połykana pasta do zębów z fluorem może prowadzić do fluorozy - przedawkowania fluoru. Choroba ta w najlżejszej postaci objawia się białymi plamami na zębach, które powodują nadżerkę szkliwa.

Dzieci połykają pastę do zębów ponieważ:
a) nie potrafią jeszcze wypluwać (niemowlaki).

b) pasta, której używają ma dobry smak (starsze dzieci).

Więcej o fluorozie można znaleźć na http://pl.wikipedia.org/wiki/Fluoroza.

O szkodliwym i dobroczynnym wpływie fluoru: http://serwisy.gazeta.pl/zdrowie/1,51167,1396650.html

2. Drobinki ścierające

Pasty dla dorosłych posiadają często drobinki ścierające, które agresywnie oczyszczają zęby z przebarwień. Szkliwo małych dzieci jest bardzo delikatne oraz cienkie. Drobinki ścierające mogłyby je łatwo uszkodzić.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane