rozmowa kwalifikacyjna

Jak odpowiadać na rozmowie kwalifikacyjnej?

KarieraKariera - specjalista Tipy.pl
Strach przed rozmową kwalifikacyjną spędza sen z powiek niejednej osobie. Boimy się tzw. pytań niespodzianek, boimy się, że nie uda nam się wywrzeć dobrego wrażenia, że sparaliżuje nas strach, itd. Do rozmowy kwalifikacyjnej musimy przygotować się nie tylko psychicznie, ale i mentalnie. Najlepszym sposobem na mentalne przygotowanie się do rozmowy jest przewidywanie tego, co może się stać. Poniżej prezentujemy listę dziesięciu najczęściej zadawanych, a zarazem najtrudniejszych pytań podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Wiele z nich to pytania otwarte. Pracodawca chce w ten sposób zmusić Cię do myślenia nad odpowiedzią, a nie mówienia wyuczonych zdań. Jak sobie z nimi poradzić? Przeczytaj!
1
Pytanie Nr 1: Proszę powiedzieć coś o sobie.

Pytanie pozornie proste. Przecież każdy potrafi coś o sobie powiedzieć. Mogę powiedzieć o wszystkim o czym tylko chcę, prawda?

Otóż nie. To czego pracodawca oczekuje w naszej odpowiedzi to krótka, 2-3 minutowa wypowiedź o tym kim jesteś i dlaczego jesteś najlepszym kandydatem na dane stanowisko. Powiedz więc, co zrobiłeś, aby rzeczywiście być najodpowiedniejszą osobą do tej pracy. Poprzyj to dwoma przykładami. Zapytaj, czy podać jakieś szczegóły. Jeśli tak, podawaj przykład za przykładem (przygotuj się wcześniej). 'Powiedz mi coś o sobie' nie oznacza powiedz mi wszystko, lecz powiedz co sprawia, że jesteś najlepszy.

2
Pytanie Nr 2: Dlaczego powinienem zatrudnić właśnie Panią/Pana?

Najłatwiej jest powiedzieć, że po prostu jesteś najodpowiedniejszą osobą do tej pracy. I nie bój się tego powiedzieć. Ale pamiętaj, że musisz to poprzeć przykładami.

Zastanówmy się przez chwilę. Można powiedzieć tak: Powinien mnie Pan zatrudnić, ponieważ jestem najlepszą osobą na to stanowisko. Zdaję sobie oczywiście sprawę z tego, że nie jestem jedynym kandydatem/kandydatką i jestem pewien/pewna, że pozostałe osoby na pewno mają predyspozycje do tej pracy. Jest jednak coś, co mnie wyróżnia spośród wszystkich tych ludzi, a jest to moja pasja i dążenie do doskonałości. Jestem bardzo oddany/oddana pracy oraz skupianiu się na osiągnięciu najwyższych standardów. Proszę mi pozwolić poprzeć to przykładem. […] itd.

3
Pytanie Nr 3: Jakie są Pani/Pana cele i plany na najbliższą przyszłość?

Klucz polega na skupieniu się na celach już osiągniętych oraz na celach, które mają duże szanse na realizację. Musisz zaakcentować co robisz, aby te cele osiągnąć.

Na przykład: W przeciągu pięciu lat chciałbym zostać jednym z najlepszych księgowych w Pańskiej firmie. Pragnę nieustannie podwyższać swoje kwalifikacje i stać się ekspertem w swojej dziedzinie. Aby to osiągnąć, jestem również gotów wziąć na siebie szereg nowych obowiązków, które mi pomogą w dojściu do celu. […] itd. Poprzyj to przykładami.

4
Pytanie Nr 4: W jakim stopniu edukacja przygotowała Panią/Pana do osiągnięcia sukcesu zawodowego?

To pytanie daje bardzo szeroki zakres możliwych odpowiedzi. Ale skup się na tych aspektach swojego wykształcenia, które faktycznie będą przydatne na tym stanowisku.

Przykład: Moja edukacja doskonale przygotowała mnie nie tylko od strony teoretycznej, ale pozwoliła mi również na wykorzystanie tej wiedzy w praktyce. Na przykład, odegrałem wiodącą rolę w projekcie klasowym, który polegał na.......itd.

5
Pytanie Nr 5: Czy potrafi Pan/Pani pracować w zespole?

Prawie każdy powie, że potrafi. Ale to nie jest pytanie wymagające odpowiedzi "tak" lub "nie". Musisz poprzeć swoją odpowiedź odpowiednim przykładem.

Wzór: Oczywiście. Bardzo dobrze sprawdzam się w pracy zespołowej. W zasadzie moje poprzednie miejsce pracy stworzyło mi możliwość współpracy z ludźmi i rozwinąć cechy potrzebne w tego typu pracy. Na przykład podczas realizacji ostatniego projektu miałem/miałam możliwość współpracować z kolegami z pracy. Współpraca ta polegała na......itd.

Zaakcentuj jak ważna jest umiejętność słuchania drugiego człowieka, asertywność, podział obowiązków, dzielenie się spostrzeżeniami. Pamiętaj, że możesz zostać zapytany, jak radzisz sobie z konfliktami w grupie, lub z odmiennymi zdaniami i pomysłami rozwiązań. Przygotuj się na to.

6
Pytanie Nr 6: Czy wystąpiły kiedyś jakieś konflikty pomiędzy Panem/Panią a poprzednim pracodawcą?

Jak zostały one rozwiązane? Zauważ, że jeśli powiesz, że nigdy nie było zgrzytów i odmiennych zdań pracodawca może zacząć się bardziej dopytywać i "węszyć". Przecież doskonale wiemy, że zawsze się zdarzają zgrzyty, nawet te najmniejsze. Kluczem jest, jak sobie z tymi konfliktami radzisz i w jaki sposób je rozwiązujesz.

Przykład: Tak, zdarzały mi się konflikty w przeszłości. Nigdy nie były to bardzo poważne spięcia, ale były to różnice zdań wymagające rozwiązania. Uważam, że najważniejsze jest to, aby zawsze dokładnie wysłuchać tej drugiej osoby, poznać jej punkt widzenia i wspólnie poszukać optymalnego rozwiązania. Na przykład, … itd.

7
Pytanie Nr 7: Jaka jest Pani/Pana największa wada?

Pomyśl o czymś nad czym pracujesz i co próbujesz przezwyciężyć. Możesz na przykład powiedzieć: "miałem w przeszłości problemy z umiejętnym planowaniem i wyznaczaniem priorytetów. Jednakże teraz sytuacja ta uległa zmianie, jako, że już od jakiegoś czasu pracuję nad przezwyciężeniem tej słabości....." itd. Skup uwagę pracodawcy nie na swojej słabości, lecz na tym, że jesteś zdeterminowany aby ją pokonać.

8
Pytanie Nr 8: Co bym usłyszał gdybym poprosił Pani/Pańskich poprzednich przełożonych, żeby Panią/Pana opisali?

Odchodząc z jakiegoś miejsca pracy pamiętaj, aby zapytać pracodawcę co tak naprawdę o Tobie myśli, jako o pracowniku. Poproś o pisemne referencje. Upewnij się, że będą one pozytywne. Jeśli masz takie rekomendacje, możesz udzielić odpowiedzi w ten sposób: Uważam, że mój poprzedni szef powiedziałby, że jestem osobą energiczną, skupiam się na realizacji zadań, że jestem jedną z najlepszych osób z jakimi zdarzyło mu się współpracować. Wiem to, ponieważ słowa te zawarł w liście referencyjnym, który wystawił mi na koniec mojej pracy. Jestem gotowy/gotowa przedstawić te referencje. Właściwie, mam jej w tym momencie przy sobie. Życzy Pan sobie, aby je pokazać?

9
Pytanie Nr 9: Jakimi cechami powinien się charakteryzować dobry manager?

Skup się na dwóch rzeczach: przywództwo i zdolności przewidywania.

Wzór: Sprawą kluczową wydaje się być umiejętność sprawnego przewodzenia grupie. Umiejętność przewidywania poszczególnych ruchów i rozdzielania pracy pomiędzy właściwe osoby. Musi to być osoba, która potrafi jasno określić cele swoim podwładnym. Musi inspirować innych do pracy swoją postawą, dobrym słowem i życzliwością.

10

Pytanie Nr 10: Gdyby mógł Pan/mogła Pani przeżyć swoje życie jeszcze raz i wybrać jedną rzecz, którą można zmienić, co by to było?

Skup się na jakiejś przeoczonej szansie lub punkcie zwrotnym w Twoim życiu. Spróbuj wybrać coś takiego, o czym będziesz mógł/mogła powiedzieć, że nie jest jeszcze na szczęście zbyt późno, aby to naprawić.

Przykład: Pomimo że jestem bardzo zadowolony/zadowolona ze swojego życia, jest coś co ewentualnie zrobiłbym/zrobiłabym inaczej. […] itd.

Skup się jednak na pozytywach i to właśnie te pozytywy uwydatniaj.

?

Wskazówki
* Pamiętaj, że podane odpowiedzi są jedynie przykładami. Nie ucz się ich na pamięć i nie przywłaszczaj jako swoich. Mają one Ci jedynie pomóc i nakierować na właściwy tor odpowiedzi. Osoby rekrutujące od razu będą wiedzieć, czy mówisz coś z pamięci, czy reagujesz na pytania spontanicznie.

Strona 1 z 5

Powiązane porady

rekrutacja
rekrutacja
Pytania na rozmowie kwalifikacyjnej

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane