kolka u dzieci

Jak sobie radzić z kolką?
MamaOliMamaOli - specjalista Tipy.pl

Każdego roku miliony dzieci cierpią na kolkę. Nie ma pewnego leku, który tym kolkom zaradzi. Są jednak sposoby łagodzeniu objawów i bólu kolkowego.
1
Po pierwsze i najważniejsze to musisz stwierdzić czy Twoje dziecko ma kolkę czy nie. Ciężko czasami się rozeznać co jest nie tak z dzieckiem, ponieważ ono Ci tego nie powie. Jedyną jego reakcją na wszelkiego rodzaju bóle i dyskomfort jest płacz. Głównymi symptomami kolki są:

· Nieustanny płacz.
· Płacz nasila się wieczorami i nocami.
· Twoje dziecko ma grymasy bólu i dyskomfortu na twarzy.
· Nie możesz w żaden sposób uspokoić dziecka.

Jeśli Twój maluszek ma te symptomy, jest wysoce prawdopodobne, że ma kolkę. Są też inne oznaki kolki, ale najważniejszą rzeczą jest udanie się do lekarza i upewnienie się, że to na pewno bóle kolkowe. Może to być przecież jakaś reakcja alergiczna. Jeśli jesteś matką karmiącą, pamiętaj, że dziecko je to co Ty.
2
Większość lekarzy i pielęgniarek potwierdza, że kolki powodowane są gazami i niewykształconym jeszcze w pełni systemem trawiennym. Kiedy przynosisz swoje dziecko do domu, znajduje się ono w zupełnie nowym dla siebie środowisku. "Straszymy" nasze dziecko nowymi zabawkami, grzechotkami czy pomieszczeniami. Ten strach też może powodować kolkę, choć ta też nie jest jeszcze potwierdzona.
3
Jeśli Twoje dziecko cierpi na kolkę, musisz przygotować się na wiele bezsennych nocy. Możesz ułożyć dziecko w powijakach. Jak to zrobić:

· Rozłóż płask o kocyk niemowlęcy.
· Zagnij górny róg w dół na około 7,5 centymetra.
· Połóż na kocyku dziecko, tak aby główka znalazła się na tym zagiętym rogu.
· Weź prawy róg i opatul nim dziecko
· Włóż ten koniec za ramię dziecka.
· Zagnij do góry dolny róg i wsuń go w górną część pierwszego zagięcia.
· Na końcu opatul dziecko lewym rogiem kocyka.

Powijaki pomagają utrzymać stałą temperaturę. Dziecko czuje się jak w łonie, co przypomina mu bardzo dobrze znane środowisko. Dziecko się uspokaja.
4
Większość dzieci dobrze reaguje na biały szum. Biały szum to ten w telewizji przy braku sygnału, w radiu, nawet zmywarka czy odkurzacz wydają z siebie dźwięki, które mogą uspokoić dziecko. W sklepach są również dostępne płyty z białym szumem. Szum ten przypomina dziecku odgłosy, które słyszało będąc w łonie i działa uspokajająco.
5
Kołysanie jest też dobrym sposobem na walkę z objawami kolki. Możesz kołysać swoje dziecko na siedząco lub stojąco, zależy jak Ci wygodniej. Większość dzieci zasypia gdy je kołyszemy. Niestety, najczęściej gdy tylko przestajemy i chcemy je ułożyć do spania dziecko się budzi.
6
Ułożenie dziecka na boku lub brzuszku pomaga mu wypuścić gazu lub po prostu uspokoić dziecko. Niektóre badania pokazują, że gazy mogą powodować kolkę.
7
Ruch jest kolejnym dobrym sposobem na kolkę. Noś swoje dziecko jak najczęściej, przytrzymuj mu plecki. Wyjdź z nim na spacer po okolicy. Kołysz dziecko, podrzucaj lekko. Ciągłe ruchy zmniejszają ból uspokajając dziecko.
8
Pomocny może być smoczek. Niektóre dzieci potrzebują ciągle coś ssać. Zmieniaj często nakrętki ze smoczkiem. Pamiętaj o dobraniu właściwych rozmiarów do butelki, aby dziecko nie połykało zbyt dużo powietrza.
9
Niektórzy uważają, że para wodna jest dobrym sposobem na powstrzymanie kolki. Odkręć gorącą wodę pod prysznicem i pozwól, aby para się rozprzestrzeniła po pokoju. Trzymaj dziecko w naparowanym pomieszczeniu, kołysząc je na boki. Utrzymuj ten stan przez około dziesięć minut. Również ciepła kąpiel uspokoi dziecko.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (7)

* Pola wymagane

Kryszka
01.10.2012
Popieram, że viburcol jest niezastąpiony jeśli chodzi o kolki. Działa przeciwbólowo i uspokajająco, moja córeczka szybko się po nim uspokajała i przesypiała prawie całe noce bez prężenia i stękania. Tylko, ze teraz wprowadzili go na receptę, pomimo że to lek homeopatyczny, nie powodujący żadnych skutków ubocznych. Powstała już nawet petycja w sprawie tego viburcolu, żeby znowu był dostępny bez recepty, zainteresowanych zachęcam do podpisania: http://www.facebook.com/events/213517425442928
Mastyna
13.05.2011
Podrzucanie dziec ko to trochę niebezpieczne. A potwierdzam, że czopki Viburcol są dobre i pomocne w tych sytuacjach.
Co do kropli, dlaczego w Polsce Sab Simplex nie został dopuszczony do obiegu?
kasandra
12.05.2011
nie aktualne, sprzedane
marfanka
10.05.2011
No nie miałabym odwagi kupować od kogoś nieznajomego kropli dla dziecka przez internet, których na dodatek nie ma polskich aptekach. Lepiej zostańmy przy specyfikach, które oferują nam nasze apteki-viburcol, espumisan itp. jest tego dużo.
kasandra
02.05.2011
wszystkie wyżej wymienione sposoby są pomocne, nie zgadzam się co do podrzucania dziecka, boi się przeciez takie maleństwo i raczej nie podrzuca się do 5 miesiąca. A jeśli chodzi o szum- to suszarka z ciepłym delikatnie strumieniem powietrza co jakiś czas. Nam pomogły krople niemieckie (dostępne tylko w niemieckich aptekach, przepisała nam je lekarz z niemiec) Sap Simplex. Kupiłam aż 3 czteropaki, wykoszystałam tylko dwie buteleczki. Zostały mi jeszcze dwa czteropaki (po 4 buteleczki) . Jeśli ktoś by chciał mogę odsprzedać. kontakt: aklok@onet.pl
justyna34
10.02.2011
Polecam biały szum, nam pomogła płyta Dobry Sen z allegro (www.wyspanarodzina.pl), mała wyraźnie się uspakajała i bardzo pozytywnie reagowała na dźwięki z tego cd. Nawet w nocy, jak się wybudzała, wystarczyło podgłośnić cd i z powrotem zasypiała. Wygodne i skuteczne, polecam.
marfanka
01.09.2010
Bardzo pomogły nam czopki viburcol compositum, które przepisał nam pediatra, gdy Jasiu strasznie męczył się z kolkami. Domowe sposoby oczywiście jak najbardziej, bo nie jestem zwolenniczką leków u maluszków ale czasami trzeba było zaaplikować czopek. Jasiu momentalnie uspokajał się i smacznie zasypiał.