oko

Jak skutecznie poprawić wzrok?
MateuszK - specjalista Tipy.pl

Oczy to nasz najcenniejszy skarb. Niestety większość ludzi traktuje je jak coś oczywistego i pewnego. Czasem warto się jednak zastanowić, co będzie, gdy wzrok się popsuje. Pomyśl, jakie będzie twoje życie, jeżeli nigdy nie zobaczysz własnych wnuków, nigdy więcej nie spożyć na rozkwitające kwiaty, czy nie poradzisz sobie we własnej kuchni bez żadnych przykrych incydentów. Najnowsze badania wskazują, że nawet nieco ponad 80% społeczeństwa narażona jest na choroby oczu, które wywołują problemy ze wzrokiem a nawet w skrajnych wypadkach całkowitą ślepotę. Najbardziej groźne i jednocześnie najczęściej występujące choroby oczu związane są z wiekiem, należą do nich: zwyrodnienie plamki żółtej, zaćma, jaskra i zespół suchego oka. Choroby te są bardzo przykre i niebezpieczne, na szczęście można zapobiegać ich powstawaniu. Poniżej znajdziesz wskazówki jak poprawić wzrok i zapobiec chorobom oczu.
1
borówki z jogurtem
Borówki z jogurtem.

Taką smakowitą mieszankę możesz jeść na śniadanie lub na podwieczorek. Borówki to owoce najbogatsze w przeciwutleniacze. Badania wykazały, że zarówno mężczyźni jak i kobiety spożywające dużo borówek rzadziej chorują na zwyrodnienie plamki żółtej, które jest najczęstszą przyczyną ślepoty starczej.

2
Tosty z dżemem jagodowym.

Jedz jagody codziennie, zawarte w nich przeciwutleniacze chronią twoją siatkówkę przed zwyrodnieniami.

3
szpinak
Szpinak dwa razy w tygodniu.

Możesz podawać szpinak przyrządzony na różne sposoby, może być duszony, parzony lub smażony po Toskańsku z oliwą, czosnkiem i rodzynkami. Nie ważne jak go podasz, ważne by na stałe zagościł w twoim jadłospisie. Szpinak jest bogaty w luteinę, która zapobiega zwyrodnieniom plamki żółtej i chroni oko przed zaćmą. Aby luteina dobrze się wchłaniała najlepiej spożywać ją z tłuszczem, np. oliwą z oliwek.

4
Czerwona cebula.

Zamień zwykłą cebulę na czerwoną. Czerwona cebula zawiera znacznie więcej kwercetyny, przeciwutleniacza, który chroni twoje oczy przed zaćmą.

5
Uważaj na klimatyzację.

Klimatyzacja wysysa wilgoć z twojego oka jak gąbka. Jeżeli musisz jej używać np. w samochodzie skieruj powietrze możliwie jak najdalej oczu lub cały czas używaj okularów słonecznych. Wysuszenie oka może prowadzić do poważnych uszkodzeń rogówki a nawet do ślepoty, jeżeli jest nieleczone.

6
praca przy komputerze
Komputer.

Ustaw ekran komputera tak byś patrzył na niego z góry. W takim układzie podczas pracy na komputerze twoje oczy są cały czas częściowo przymknięte, co minimalizuje odparowywanie cieczy i zmniejsza ryzyko wystąpienia zespołu suchego oka.

7
Witaminy.

Codziennie przyjmuj multiwitaminę. Zrób z tego nawyk taki sam jak codzienne mycie zębów. Badania wykazały, ze codzienne przyjmowanie witamin, antyoksydantów i cynku może zmniejszyć ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej nawet o połowę. Inne badania wykazały, że regularne spożywanie witaminy C, przez co najmniej 10 lat aż o 77% może zmniejszyć ryzyko zachorowania na zaćmę.

8
chodzenie
Dużo chodź.

Regularne ćwiczenia mogą zmniejszyć ciśnienie w gałce ocznej u osób z jaskrą. Badania prowadzone u cierpiących na jaskrę wykazały, że u osób, które chodziły cztery razy w tygodniu po około 40 minut dolegliwości zmniejszyły się na, tyle, że mogli oni przestać przyjmować leki.

9
Jedz ryby.

Ryby zawierają dużo kwasów omega - 3, które minimalizują ryzyko wystąpienia zespołu suchego oka. Nawet jedzenie tuńczyka z puszki może pomóc. Jeżeli nie możesz jeść ryb, lub boisz się ryzyka skażenia rtęcią do codziennej diety włącz olej rybny. Jeżeli natomiast możesz bez przeszkód jeść ryby staraj się spożywać je, co najmniej dwa razy w tygodniu.

10
Unikaj słodkości i tłustych przekąsek.

Przekąski takie jak ciasta, ciasteczka, chipsy i fast food zawierają szkodliwe kwasy omega- 6. Badania wykazały, że zwiększona ilość kwasów omega-3 i zmniejszona ilość kwasów omega- 6 pozwala zmniejszyć ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej. W rzeczywistości, jeżeli w twojej diecie jest dużo kwasów omega- 6 całkowicie niwelują one dobroczynne działanie kwasów omega- 3.

11
słodkie ziemniaki
Słodkie ziemniaki.

Są bogate w dobroczynną witaminę A. Dostarczanie tej witaminy poprawi twoje widzenie wieczorami i nocą.

12
Przykręć ogrzewanie.

Ogrzewanie wysusza powietrze w twoim domu, a suche powietrze wysusza oczy. Zimą warto także pomyśleć o nawilżaczu powietrza, możesz także zgromadzić dużo roślin w jednym pokoju, poprawia one stan powietrza.

13
okulary przeciwsłoneczne
Noś okulary przeciwsłoneczne.

To bardzo ważne by nosić okulary słoneczne za każdym razem, gdy wychodzisz z domu. Ekspozycja na światło słoneczne ma bezpośredni związek z zachorowaniami na zwyrodnienie plamki żółtej i jaskrę. Dodatkowo okulary słoneczne chronią oczy przed wysuszającym działaniem wiatru.

14
Noś kapelusz z szerokim rondem.

Kapelusz lub czapka z daszkiem zablokuje około 50% szkodliwego promieniowania UV. Kapelusz w połączeniu z okularami słonecznymi skutecznie ochroni twoje oczy.

15
Wybierz południowe warzywa na kolację.

Warzywa takie jak np. kapusta włoska są bogate w luteinę i zoaksantynę, które zmniejszają ryzyko wystąpienia zaćmy i zwyrodnienia plamki żółtej, mogą one także zwolnić postęp tych schorzeń, jeżeli już się rozpoczęły.

16
świeże buraczki
Świeże buraki.

Możesz je podawać podgrzane. Swój intensywnie czerwony kolor zawdzięczają antocyjanom, które są silnymi przeciwutleniaczami. Chronią one drobne naczynia krwionośne w całym naszym organizmie w ty także w oczach.

17
Zmniejsz zużycie soli.

Sól możesz zastąpić przyprawami, które nadadzą potrawom ciekawy smak. Badania wykazały, że dieta o dużej zawartości soli zwiększa ryzyko wystąpienia zaćmy, więc lepiej unikać słonych rzeczy. Gdy starasz się unikać soli pamiętaj, że zawarta jest żywności przetworzonej. Musisz więc zawsze zwracać uwagę na etykiety i wybierać produkty o niskiej zawartości soli.

18
Olejki zapachowe.

Zaaplikuj odrobinę olejku z jaśminu, mięty lub wanilii na ramię i wąchaj. Zapach jaśminu pobudza fale beta w płatach czołowych twojego mózgu, dzięki czemu pozwala ci się lepiej skupić na widzianych obrazach. Wszystkie trzy zapachy stymulują układ limbiczny, który z kolei stymuluje pręciki w oczach co pozwala ci lepiej widzieć w ciemności.

19
czytanie książek
Rób przerwy w czytaniu.

Podczas intensywnej pracy na komputerze lub przy czytaniu książki ustaw na zegarku alarm, co 30 minut. Gdy alarm zadzwoni oderwij wzrok na 30 sekund, zapobiegniesz w ten sposób przemęczeniu wzroku.

20
Kontroluj ciśnienie.

Powinieneś sprawdzać ciśnienie krwi, co najmniej raz w miesiącu. Możesz to robić podczas kontrolnej wizyty u lekarza domowego lub samodzielnie. Dwie najczęstsze przyczyny ślepoty to wysokie ciśnienie i cukrzyca, które prowadzą do uszkodzenia naczyń krwionośnych.

21
makijaż oczu
Wymieniaj kosmetyki.

Co trzy miesiące zmieniaj tusz do rzęs a inne kosmetyki przynajmniej raz w roku. Makijaż oczu jest bardzo groźny, ponieważ umożliwia przenoszenie się bakterii, co zwiększa ryzyko wystąpienia różnych infekcji.

22
Codziennie wykonuj precyzyjny demakijaż.

Ewentualne pozostałości makijażu, takie jak pokruszone kawałki tuszu do rzęs mogą powodować porysowanie rogówki.

23
Podczas pracy noś okulary ochronne.

Podczas prac ogrodowych, stolarskich, malarskich itp. zawsze noś okulary ochronne. Śmieci, które dostaną się do oczu mogą powodować uszkodzenia rogówki i w konsekwencji utratę wzroku. Chroń oczy również podczas pływania, chlor zawarty w wodzie z basenu bardzo podrażnia oczy.

24
Świeży ręcznik.

Za każdym razem, gdy wycierasz twarz używaj świeżego ręcznika. Kilkakrotne używanie tego samego ręcznika może być przyczyną wytworzenia się zapalenia spojówki.

25
ćwiczenia oczu
Ćwiczenia oczu.

Wykonuj codziennie ćwiczenia na wzrok. Ćwiczenia te mogą poprawić twój wzrok nawet o kilka dioptrii. Zestaw ćwiczeń na wzrok znajdziesz tu -> Ćwiczenia na wzrok.

Strona 1 z 6

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

arimor
08.08.2013
Bardzo dobry artykuł. Mnie właśnie dzięki jedzeniu borówki bardzo poprawił się wzrok. Chciałabym tylko dodać, że ci, którzy planują poprawić sobie jakość widzenia poprzez spożywanie amerykańskiej borówki, powinni ją jeść codziennie przez co najmniej 3 miesiące - dopiero wtedy zauważa się rezultaty. Pozdrawiam!
Skliir
15.04.2012
"Noś okulary przeciwsłoneczne." Chyba was poj*bało... Skąd oczy w takim razie będą czerpać promienie UV?