przycinanie róż

Jak przycinać róże?

flora - specjalista Tipy.pl
Przycinanie róż jest jedną z tych czynności, której tajniki zgłębia się stopniowo. Hodowcy róż uczą się właściwego przycinania róż latami. Ale podstawy przycinki róż są proste. Wystarczy obciąć martwe gałązki powodując, że krzak będzie wypuszczał nowe pędy. Oto jak prawidłowo powinno się przycinać krzak róży.
1
Przycinaj róże wczesną wiosną, tuż po stopnieniu śniegu, zanim krzak zacznie wydawać kwiaty. Najlepiej zacząć przycinkę tuż po pojawieniu się pierwszych małych pączków – tzn, małych pączków wielkości ziaren słonecznika, które w niedługim czasie zaczną rosnąć i przekształcą się w młode gałązki. Są one zazwyczaj koloru czerwonego.
2
Wybierz odpowiednie narzędzia. Sekatory są bardzo dobre do obcinania cienkich gałązek. Grubsze gałązki dobrze obcina się sekatorami z długimi rączkami, które dają większy nacisk. Będziesz też potrzebować odpowiednich rękawiczek (aby ochronić dłonie i przedramiona przed kolcami).
3
Zdejmij ochronę przez mrozami, którą założyłeś na różę przed zimą.
4
przycinanie róż - krok 4.
W pierwszej kolejności obetnij martwe (suche) gałązki. Po przecięciu są one ciemniejsze niż pozostałe (żywe drewno będzie białe w środku). Żywe gałązki wyglądają zdrowo, mają lekko zielony kolor. Jeśli przymarzły zimą będą miały kolor czarny.
5
przycinanie róż - krok 5.
Obetnij każdą patykowatą, cieńszą niż ołówek gałązkę (chyba, że krzak nie jest zbyt bujny i te gałązki, to wszystko, co masz).
6
Obetnij gałązki, które się krzyżują lub ocierają o siebie. Są one bardziej podatne na choroby.
7
przycinanie róż - krok 7.
Wybierz cztery do sześciu grubych, twardych, wytrzymałych, ciemnozielonych gałązek, które będą tworzyły podstawę krzaka. Będziemy starali się stworzyć krzak w kształcie wazonu.
8
Skróć te zdrowe gałązki o około jedną trzecią wysokości, w zależności od tego jak dorodny i iluletni jest Twój krzak.
9
Tnij gałązki w odpowiedni sposób, aby zapewnić róży prawidłowy i zdrowy wzrost. Znajdź pączek, który jest zwrócony w przeciwną stronę niż centralna część krzaka (tak jakby odstawał). Zrób cięcie pod kątem 45 stopni w kierunku centralnej części krzaka. Nachylenie ostrza pod tym kątem zapewni prawidłowy i szybki rozwój krzaka i piękne kwiaty (zostanie zachowana prawidłowa cyrkulacja).
?

Wskazówki
* Upewnij się, że ostrza sekatora nie są tępe. Tępe narzędzie poszarpie i zniszczy gałązki.
* Używaj nożyc ogrodowych (które tną jak nożyczki) niż zwykłych nożyc lub nożyc o nierównych ostrzach. Te ostatnie poszarpią one i zniszczą gałązki.
* Niektóre gatunki róż (na przykład róże pnące) obcina się w inny sposób (ponieważ wypuszczają pąki na starych, a nie na nowych gałązkach). Upewnij się jaki rodzaj róży posiadasz.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

gazania
Lilie w ogrodzie
Róże miniaturowe

Podobne porady

Komentarze (5)

* Pola wymagane

eenter
02.09.2016
na 3-4 oczka, około 40 cm. ale ostatnio ciepła zima, nic nie zmarzło. My nie obcieliśmy nic i duże krzewy kwitną, wrzesień 2 raz.Podstawa to okrycie korzeni na pierwszy mróz, wiosenny i mdzyce, grzybowe. Dostosowane nawożenie nie za późno.
grazyna2
23.04.2013
Tak przycinaj wiosną, ale uważaj, aby się nie pokłuć, takie ukłucia naprawdę bolą
zoudi1
06.01.2013
Ja przycinam tylko kwiaty i owijam agrowłókniną i zimują sobie spokojnie
kira
31.07.2010
ja ukrainka i pisze niezadobrze roze posadzilam w tym roku i niewiem co na zime z nimi robic
Ogrodnik
23.07.2010
Róże przycina się w zależności od gatunku

Róże wielo i wielkokwiatowe. Przycinamy wszystkie pędy na 3 - 4 oczka. Jak będziemy ciąć nisko to krzew będzie ładnie rozgałęziony i gęsty.

Róże pnące - przycinamy gałązki przyziemne, które mają więcej niż 4 lata. Długie gałązki możemy skrócić.

Róże rabatowe - przycinamy tylko chore i przemarznięte pędy. Poza cięciem na wiosnę, podczas okresu wegetacji należy usunąć dzikie pędy wyrastające z podkładki (usuwamy zaraz przy korzeniu). Rosną one bardzo szybko i osłabiają cały krzew. Wszystkie pędy przycina się ostrym sekatorem, delikatnie ukośnie ok. 4-5 cm. od oczka.