kaktus

Jak pielęgnować kaktusy?

flora - specjalista Tipy.pl
Kaktusy to jedne z najbardziej ekscytujących roślin egzotycznych hodowanych w naszych domach. Większość gatunków kaktusów to rośliny, które bardzo łatwo wyhodować nawet od samego nasionka. Kaktusy można też z powodzeniem kupić w sklepach ogrodniczych, ale warto wiedzieć, ze lato to dla nich najlepszy okres. Poniżej znajdziesz wskazówki jak pielęgnować kaktusy.
1

Doniczka.
Najpierw wybierz doniczkę, by posadzić kaktusa. Gdy kupujesz kaktusa jest on najprawdopodobniej w takiej doniczce, która nie wystarczy mu na długo i trzeba go koniecznie przesadzić. Wybierz doniczkę trochę tylko większą od tej, w której kaktus się znajduje i przesadź go. Nie możesz od razu wziąć zbyt dużej doniczki, bo może ona powodować zbytnie nawadnianie kaktusa. Upewnij się także, że doniczka, którą wybrałeś ma otwory w dnie, przez które wypłynie nadmiar wody. W przeciwnym razie kaktus będzie gnił i zginie.

2

Gleba.
Następnie musisz dobrać odpowiednią glebę dla kaktusa. Najlepiej będzie, jeżeli uda ci się kupić specjalną ziemię przeznaczoną tylko dla kaktusów, dostaniesz ją w sklepach ogrodniczych. Jeżeli jednak nie uda ci się kupić ziemi do kaktusów, możesz ją zrobić samodzielnie. Wystarczy, że zmieszasz równe proporcje ziemi, najlepiej lekko kwaśnej i piasku. Dodanie odrobiny żwiru do mieszanki pozwoli poprawić drenaż.

3

Przesadzanie.
Podczas przesadzania najlepiej jest złamać starą doniczkę i usunąć jej kawałki, aby nie uszkodzić rośliny. Wykopywanie kaktusa z ziemi może uszkodzić jego korzenie i należy tego unikać. Na dno nowej doniczki nasyp trochę świeżej ziemi do kaktusów i umieść roślinkę na wierzchu. Boki uzupełnij ziemią. Kaktus nie powinien być mocno podlewany, ani umieszczany bezpośrednio w strumieniu promieni słonecznych przez około tydzień po przesadzaniu. Pozwoli pozwoli mu się to przystosować do nowego „domu”. Po wstępnym przesadzaniu kaktusa mamy na jakiś czas spokój, ale gdy to konieczne, będzie go trzeba przesadzić jeszcze raz. Należy pamiętać, że kaktusy szybko rosną w okresie wegetacji, czyli wiosną i latem, natomiast zimą przechodzą w stan hibernacji i ich rozwój jest zatrzymany.

4

Nawadnianie.
Kaktusy potrzebują więcej wody w czasie fazy aktywnej, natomiast prawie w ogóle nie trzeba ich podlewać w okresie hibernacji. Trudno dokładnie określić zasady podlewania kaktusów, gdyż w dużej mierze ich zapotrzebowanie na wodę zależy od gleby i klimatu, w jakim są hodowane. Najlepszym sposobem, by sprawdzić ile kaktus potrzebuje wody i jak często należy go podlewać, jest obserwowanie go. Najpierw należy podlać go tak, by w doniczce zostało około 1-1,5 cm suchej ziemi i nie powinno się go podlewać, aż do czasu, gdy cała ziemie w doniczce nie będzie sucha. Aby sprawdzić stan nawilżenia gleby, trzeba wbić ołówek (lub coś podobnego) do samego dna doniczki i sprawdzić, czy przykleją się do niego jakieś fragmenty wilgotnej ziemi. W czasie hibernacji kaktusów nie wolno podlewać częściej, niż raz na kilka tygodni.

5

Nawożenie.
Od wiosny do jesieni można nawozić kaktusy raz na dwa, trzy miesiące. Najlepiej używać do tego delikatnych nawozów azotowych.

6

Światło.
Kaktusy potrzebują dużo jasnego światła, najlepsze będą okna od strony południowej. Jeżeli kaktus nie otrzymuje wystarczającej ilości światła słonecznego, powinno się go dodatkowo naświetlać sztucznym światłem.

7

Temperatura.
W czasie wegetacji optymalne dla kaktusów temperatury oscylują pomiędzy 32-38 stopni Celsjusza. Podczas okresu hibernacji najlepsze są temperatury miedzy 7-12 stopni Celsjusza, czyli takie, jakie występują w ich naturalnym środowisku. Badania dowiodły także, że niskie temperatury podczas sezonu nieaktywnego pozytywnie wpływają na rozwój kwiatów.

8

Problemy.
Najczęściej problemy z kaktusami wywołane są przez nieodpowiednie podlewanie. Nadmiar wody może powodować gnicie korzenia i łodygi, a niestety, gdy korzenie zaczynają gnić nic już nie można zrobić, by uratować roślinę. Niewiele szkodników niszczy kaktusy, ale czasami mogą je zaatakować mszyce i przędziorki, należy je wtedy potraktować odpowiednim środkiem owadobójczym. Zanim kupisz kaktusa w sklepie, upewnij się, że jest całkowicie wolny od wszelkich szkodników.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

paprotka
podlewanie kwiatów doniczkowych
anturium

Podobne porady

Komentarze (9)

* Pola wymagane

Pawlo
19.12.2016
Ja moje przesadziłem w październiku, narazie stoją na parapecie i są podawane, czy to dobrze? Tego nie wiem
Leszek
22.04.2016
W okresie zimowego spoczynku, jeśli trzymajcie kaktusy w pokojowej temperaturze, warto od czasu do czasu je spryskać wodą. Jeśli za bardzo wyschną. Mogą zmienić kształt bezpowrotnie. Np. Opuncja nie daje rady na oknie i się strasznie marszczy. Po zroszeniu wodą szybko wraca do wcześniejszej formy.
hmmm
30.10.2014
Zalezy od kaktusa. Niektore nie lubia bezposredniego slonca, inne go wymagaja. JEdne sie podlewa raz na 3 miesiace delikatnie inne mozna raz na dwa tygodnie do pelna. Tez myslalem ze kaktus = duzo swiatla. I mi tak jeden marnial i marnial. Przenioslem go na okno od strony polnocnej i wystrzelil jak z procy. Dostal duzo odnog, urosl o kilkadziesiat cm, dostal lisci...
mia
30.10.2014
Niestety mieszkam w bloku więc moje kaktusy nie przechodzą okresu spoczynku - powiedziałabym że właśnie zimą przybywa ich najwięcej :). Niestety ten brak spoczynku powoduje zapewne brak kwitnienia, ale jakoś nie żałuję bo rośliny są piękne, a mutacje jakie czasem przechodzą nawet mnie wprawiają w podziw.
anonim
26.06.2014
w okresie spoczynku kaktusa nie podlewa się wcale.
ula
18.04.2013
Od kiedy zaczęłam wynosić swoje kaktusy na zimę do piwnicy i nie podlewam prawie wcale (może dwa razy podlałam) cudownie kwitną i mają dużo pięknych kwiatów. Trzeba bardzo szybko zachwycać się tymi cudeńkami, bo szybko przemijają. Ja na szczęście zawsze robię zdjęcia :))

j
hayabuska
10.11.2012
Zaprzestanie podlewania i obniżenie temperatury pozwala kaktusom przejść okres spoczynku, który jest warunkiem zainicjowania kwitnienia. Najlepiej nie podlewać ich wcale od końca września do marca.
kaktusik
08.05.2012
bardzo m i to pomogło dzięki wielkie ...
ela
06.11.2010
Moją pasją są kaktusy i sukulenty. Zawsze szukam w internecie nowych wiadomości na temat kaktusów.Te wiadomości są dobre. Uprawiam kaktusy i wysiewam z nasion.Teraz stoją w piwnicy do marca.