storczyk

Jak przycinać storczyki?

flora - specjalista Tipy.pl
Niezwykle ważne jest, by przycinać storczyki, zwłaszcza po kwitnieniu, jeżeli chcesz pobudzić je do dalszego wzrostu i mieć zdrową, wielokrotnie kwitnącą roślinę. Początkujący hodowcy storczyków często obawiają się, że je uszkodzą podczas przycinania. Przycinanie storczyków nie musi być jednak wcale trudne, zwłaszcza, jeżeli przeczytasz poniższe wskazówki.
1
Czas przycinania.

Storczyki powinny być przycinane w czasie uśpienia, czyli wtedy, gdy nie mają już żadnych kwiatów. W większości przypadków najlepszym okresem na przycinanie storczyków jest okres od początku października, aż do końca listopada. Jeżeli nie zrobisz tego w tym czasie, to roślina zdąży już puścić nowe pączki. Nie wolno ci dopuścić do tego, by zakwitła.
Okres przycinania storczyków zależy także od ich odmiany, zwłaszcza w przypadku tych odmian, które kwitną kilkakrotnie w ciągu roku. Jeżeli jednak nie masz pewności, kiedy powinnaś przyciąć roślinę, najlepiej zrób to między październikiem i listopadem.

2
Określ odmianę storczyków.

Poszczególne grupy storczyków wykazują indywidualne cechy, jeśli chodzi o wzrost, rozwój i kwitnienie. Storczyki z odmiany Phalaenopsis muszą być przycinane, gdy ich kwiaty zaczynają więdnąć. Inne odmiany storczyków lepiej przycinać, gdy pędy brązowieją. Warto więc wiedzieć, jaką odmianę storczyków posiadamy. Najlepiej zapytać o dokładna nazwę rośliny podczas jej zakupu. W dobrym sklepie ogrodniczym powinniśmy także otrzymać informację jak podlewać i przycinać dany gatunek storczyków. Jeżeli jednak znasz dokładną nazwę swojej rośliny, możesz znaleźć wszystkie potrzebne informacje w internecie.

3
Odpowiednie narzędzia.

Gdy nadejdzie już czas na przycięcie storczyka, musisz być wyposażony w odpowiednie narzędzia. Najważniejszym narzędziem jest sekator nożycowy (do kupienia tutaj). Narzędzie to będzie bardzo skutecznie usuwać usychające części rośliny, nie uszkadzając jej przy tym. Zdezynfekuj sekator przecierając jego ostrza rozcieńczonym wybielaczem. Do tej czynności załóż szczelne rękawice gumowe, by chronić skórę.

4
Co trzeba uciąć i gdzie?

Zanim zabierzesz się do przycinania, musisz wiedzieć jak to zrobić. Zacznij od obcięcia tych łodyżek, na których były kwiaty, zamiast łodyżek wspierających. Utnij je około 0,5-0,7 cm od węzła łodygi. Upewnij się wcześniej, że taki system odpowiada odmianie storczyków, jaką posiadasz. Niektóre odmiany wymagają innego sposobu przycinania.

5
Sprawdź korzenie.

Podczas przycinania storczyków warto też zwrócić uwagę na korzenie. Zdrowe korzenie będą zielone z szarawym nalotem, powyginane i odrobinę elastyczne. Jeżeli korzenie twoje storczyka są brązowe i kruche, należy je delikatnie odciąć, by umożliwić wzrost nowych.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

paprotka
podlewanie kwiatów doniczkowych
kroton

Podobne porady

Komentarze (31)

* Pola wymagane

Ms
24.11.2017
Storczyk przekwitl mi i zwiedł mniej więcej 7 cm. Czy mam to uciąć?
jasmina
20.10.2017
A ja przycinam jak przekwitna i to nie tylko pedy ale i wasy jak jest ich za duzo i powiem szczerze ze kwitna jak glupie mam tyle kwiatow a storczyki mam rozne
Wiki
07.09.2015
Co za bzdury, ja nie przycinam pedow i korzeni, chyba ze uschna, im mniej pielegnacji tym lepiej. Orchidee najlepiej zostawic w spokoju, nie dotykac, nie obracac, nie otwierac okna. Ja podlewam moje rosliny raz na 10 dni, czasami zasilam bardzo rozcienczonym nawozem, Kwitna prawie caly rok, jedna moja phalenopsis kwitnie od 2 lat i rozwija kwiaty na tych samych pedach, bylo juz okolo 50 kwiatow. Dendrobium kwitło 3 mce, a podobno kwiaty trzymaja sie tylko mc.
Takie artykuly jak ten powyzej to typowa chała, ktos zarabia kase.
natan
11.05.2015
Kłamstwo
Kasia
04.05.2015
Storczyki nie moga stac w wodzie dluzej niz kilka godzin a potem musza obeschnac, inaczej zgnija korzenie. Nie wolno zalac srodka lisci, tzw. serduszka, bo tez zgnije. Ostre slonce zniszczy liscie a brak swiatla spowoduje marnienie roslin. Najlepiej nic nie przycinac jesli nie mamy pojecia o wymaganiach danego storczyka. Wycinamy tylko to co suche albo chore. Zadnego prysznicu, , bo zalejemy srodek lisci i zadnej twardej wody, bo zasolimy podloze i storczyk padnie. Podlewc z kranu mozna tylko wtedy, kiedy ma sie miekka wode. Wiele osob chwali sie, ze podlewa kranowka, ale widac nie maja pojecia jaka to woda.
feta35
05.12.2014
W dalszym ciagu nie wiem w ktorym miejscu mam uciac......????
Asia
04.12.2014
Mam 8 storczyków-różne odmiany.Pędy obcinam dopiero jak uschną.Kwitną cały rok -czego chcieć więcej.
k
04.12.2014
Bzdura! Storczyki wcale nie mysza byc przycinane. W naturalnych warunkach to kto je przycina? Jestem hodowca storczykow. Mam ich na stanie ok 30 i wszystkie kwitna bez problemow. Z mojego doswiadczenia wynika ze storczyki lubia byc troche "zaniedbywane":)
kam
04.12.2014
nie wiem,ale u mnie storczyki kwitna caly rok,nie potrzebuje takich rad ,po prostu robie to intuicyjnie
SARA
04.12.2014
Artykuł to typowa zatkaj dziura. Napisany został w 2012 roku, o czym świadczą poniższe komentarze. Pracownicy portalu nie wysilili się zbytnio. Mogli chociaż usunąć stare komentarze, żeby zrobić wrażenie, że artykuł jest "świeży". Badziew, badziew i jeszcze raz badziew. A storczyki można przycinać dopiero jak uschną pędy i wtedy nawet lepiej rosną i piękniej kwitną. Niech autor artykułu nie wmawia ludziom ciemnoty.