dysk twardy

Jak podzielić dysk na partycje?

fifi - specjalista Tipy.pl
Nikt z nas nie chce mieć dysku twardego jako jednej gigantycznej partycji do zapisu danych. Podzielenie dysku na kilka mniejszych partycji pozwala nam na jego łatwiejsze używanie, a także podkreśla jego wielozadaniowość. Przechowywanie różnych typów danych, takich jak dokumenty robocze, MP3, pliki wideo itp. na oddzielonych partycjach, niż partycja systemowa, może znacznie zwiększyć wydajność komputera. A jeśli planujesz korzystanie z wielu systemów operacyjnych, wtedy koniecznie musisz podzielić swój dysk na kilka partycji. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak tego dokonać.
1
Co to są partycje?

Partycję można przyrównać do szufladki z plikami. Każda partycja używa systemu plików do przechowywania danych i ich opisów. System plików FAT32, stosowany w Windows 98, umożliwiał uzyskanie maksymalnej wielkości partycji oraz przechowywanie danych o większej wydajności, niż miało to miejsce w przypadku systemu plików FAT 16 w DOS i Windows 95. Windows NT wprowadził system plików NTFS, który oferuje lepsze zabezpieczenie danych i bardziej wydajne użycie zasobów pamięci. Windows 2000 i XP mogą odczytywać i zapisywać zarówno pliki w systemie FAT 32, jak i NTFS.

2

Aby rozpocząć podział dysku na partycje w systemie Windows 2000/XP, kliknij prawym przyciskiem myszy na Mój komputer i wybierz Zarządzaj. Następnie z lewej strony okienka wybierz opcję Zarządzanie dyskami. Na głównym ekranie ukaże się okno, na który dysk podzielony jest na partycje, ich nazwy i rozmiar. Windows zazwyczaj otwiera to okienko, by pomoc nam w sformatowaniu partycji lub utworzeniu nowej.

3

Teraz możesz przejść do tworzenia partycji na swoim dysku - wykonaj następujące kroki:

Kliknij prawym przyciskiem myszy na nowym dysku i wybierz nową partycję, następnie uruchom kreator partycji.

4
W tym kroku pojawi się monit z informacją, ile miejsca jest na dysku i ile możesz przeznaczyć z tego na utworzenie nowej partycji.
5
Jeśli nie chcesz korzystać z pełnej ilości miejsca na pierwszej partycji, możesz utworzyć dodatkowe partycję w ten sam sposób - maksymalnie 4 partycję na jednym dysku.
6
Teraz kreator poprosi Cię o nadanie nazwy, z którą system Windows będzie utożsamiał nową partycję, wpisz literę alfabetu – np. D:
7
Po utworzeniu partycji musisz sformatować nowo utworzoną partycję - system Windows poprosi Cię o to automatycznie.
8
Po zakończeniu formatowania uruchom ponownie komputer i gotowe.
?

Wskazówki
* Jeśli masz nowy, nieformatowany dysk, partycję systemową utworzysz za pomocą płyty z systemem Windows XP. Włóż płytę do napędu i zrestartuj komputer. Uruchomiony zostanie Instalator systemu Windows. Stosuj się do podanych na ekranie instrukcji. Kolejne partycje możesz już tworzyć po zainstalowaniu systemu, za pomocą procedury opisanej w krokach poprzednich.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Jak wyzerować dysk twardy?
nagrywanie płyty
dysk twardy

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

poi
18.07.2016
Może jakieś screny!!